Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 644 ggr
tessIller
2012-12-23 23:16
0

Biter varandra..

Hej .

Två av mina illrar är fem år snart och är hane och hone uppvuxna med varandra.

Jag har haft dom i ca 3år.

Han brukar bita honan i nacket och lägga sig över henne, som om han vill para sig.

Detta giller dock inte honan och skriker så fruktansvärt. Brukar låssa dom och försöka underhålla dom med något annat bara…..

Vad beror detta beteende på egentligen ?

UlrikaD
2012-12-23 23:45
0

Är båda kastrerade? Kirurgiskt eller kemiskt isåfall?

Om de båda är kastrerade, har du märkt något annat beteende på din hane det senaste som är ändrat. Eller att han gått ner i vikt, tappat päls på svansen eller andra saker.

På kastrerade illrar kan sådant här beteende bero på binjuretumörer. Han har åldern inne för att kanske ha fått någonting sådant.

Isåfall behöver man till veterinären och ta lite prover för att kolla hur det står till.

Vid binjuretumörer så kan man antingen operera eller sätta in ett implantat. Jag har själv en iller med binjuretumörer och han har haft implantat i snart två år och han blev bättre ganska snabbt efter det och mår fortfarande bra.

tessIller
2012-12-26 20:16
0

Båda är kirurgiskt kastrerade med ingrepp.

Detta har han i stort sätt gjort mer eller mindre sen jag haft dom honom ( alltid varit sjuk då?), nu på senaste har det inte hänt på länge tills nu när han börjat igen.

Oki men ska åka till vetten så dom får kolla honom då, kan vara bra nu när dom är lite äldre.

Tack för svar =)

UlrikaD
2012-12-26 20:27
0

En hälsocheck är alltid bra vid den åldern. Är det någonting galet så är det ju bättre ju tidigare man hittar det.

Lycka till:)

tessIller
2012-12-26 20:35
0

Precis =)

Tack =)

tessIller
2013-01-05 18:15
0

Ska ringa vet på måndag så jag kan åka in i veckan.

Nu har han inte bitet henne någe mer men jag tänkte så här, hur kollar man det är det inte så han dom måste sövas och öppnas för att man ska kunna kolla detta.

Vad ska man be dom kolla / vilka prover ska dom ta. Tänkte ta in båda mina gamlingar på häsloundersökning men osäker på vad man ska be dom kolla då jag helst vill ha lite koll för ibland litar jag inte riktigt på veten i alla fall ( bra att ha lite koll själv ).