Klös ?
Har en fråga jag hoppas få svar på då jag inte hittar svaret i forumet :O
Klöser illrar på klätterställningar ?
Var inne på ferretplanet och hitta en klätterställning och såg i beskrivningen "ger möjlighet att både leka, vila och slippa klor" , därav frågan ;)
Vi har en bamse klätterställning men de har aldrig ens försökt att klösa på dessa.. hehe.. i alla fall inte på det materialet som man SKA klösa på. De gillar mest att gömma sig där ibland :)
Nej, illrar klöser inte de har istället ett behov av att gräva så det kan hända att de använder sina klor för att gräva upp stoppning eller annat kul på klätterställningen men de står inte som en katt och klöser.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok , bra så man inte missar något som en iller behöver ;)
Tack för svaren ! =)
Nog rätt olika illrar emellan, min ena kille Dande han älskar att klösa lite efter att han har vaknat det liksom ingår i hans utsträckningsritual:P Han älskar att ställa sig mot en kattstolpe med surrad tråd och bara hasa ner, han gör så ca 3 gg sedan så sätter han klorna i och gräv/klöser lite sedan är det bra och bus på g^^
Att de sträcker sig på detta sätt är inte ovanligt. De sätter upp frambenen mot något och kasar ner. Detta gör mina mot mina ben, dörren eller en skåpslucka ;) men de klöser inte när de gör så (borrar in klorna och drar) utan de mer, som du säger, sträcker på sig :) Tycker mer de kör ett snabbt gräv i mattan än ett klös (mina gör även den ibland när de vaknat och sträckt ut sig) :) Menar väl mest att de inte behöver ett klösträd att vässa klorna på så som en katt, utan behovet ligger i att gräva.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Man behöver defenitivt inte köpa något jätte dyrt. Vi gjorde ett själva av en playwood platta, en trästolpe som vi lindat in i hampagarn heter det lite trevligt rep^^
Tror en sådan egenbyggd givk på ca 60 kr:P
Vi har den just föratt dande gärna tar några klösgräv tag och min fina ryamatta blir inte så fin då>.< men han struntar i mattan när han har "trädet"^^
#6 Bra tips! Alltid bra att någon har fantasi när en annan har noll för tillfället :)
Detta klösträd har vi. Lillstrumpa använder det faktiskt att kloa på nu och leka i. Hobbe & Bamse sover och äter mest i det 
http://iller.ifokus.se/discussions/4ee0011888f4724d18006438-klostrad