Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 690 ggr
Yuuuhanna
2012-12-31 03:01
0

Vaccination

Har kollat runt lite men hittar inget svar.
Har två illrar ena är 5 månader och den andra snart 8 månader. Båda var ovaccinerade när vi fick dem. Min fråga är, hur ofta ska man vaccinera för att ha "giltig vaccinationsskydd"? Så att jag ev. kan anmäla dem till utställning eller så, om jag skulle vilja det i framtiden.
Den äldre vaccinerade vi direkt när vi fick honom och den yngre ska vaccineras i veckan. Veterinären kunde inte svara på hur ofta det skulle göras, eller om man skulle ge en spruta till ganska snart efter som man gör på de flesta andra djur.

Mixxy
2012-12-31 09:16
0

Hur gammal var din äldre när ni fick honom? Var han mer än 10 veckor så räcker det att vaccinera honom ett år efter första vaccinationen. Den yngre räcker det med att ni vaccinerar efter ett år även där eftersom den är så pass gammal. För att kunna delta på en utställning så måste illrarna vara vaccinerade 14-30 dagar innan, beroende på vilken utställning du vill delta på. Detta för att vara säker på att vaccinet har verkat som det ska :)

JossanH
2012-12-31 09:40
0

Vaccinerar du illrarna varje år har du ett fullgott skydd. Så länge du gör det så kan du alltid delta på utställningar. Vaccinet heter febrivac dist (så du fått rätt vaccin nu när veterinären verkade ganska okunnig om detta).

Sajtvärd på Iller.ifokus

Yuuuhanna
2012-12-31 18:09
0

Okej, då är jag med, ska prata med vet om det. De har nog faktiskt ingen koll alls härute. Hon som stod i receptionen hade iaf aldrig sett en iller förut :/
Har var 4,5 månad när vi fick ta över honom så med andra ord, vaccinera om ett år eller innan en utställning om vi får för oss att bli med på en sån :P

Mixxy
2013-01-01 00:28
0

#3 du har ju Mälarillern nu i mars. Enda i Sverige under 2013 som det ser ut just nu :)

Ceciliaolucifer
2013-01-01 12:20
0

#3 Valpsjuka är dödligt och det är tack vare att man vaccinerar sina illrar som gör att det inte sprids på samma sätt.

Att vaccinera är enligt mig en självklarhet och ingår i "skötseln" av illern. Jag rekommenderar även att vaccinera mot rabies då det säkert inte dröjer länge innan man upptäcker rabiesfall i Sverige. Det smugglas in allt för många djur in i Sverige. Se bara på det äckliga masken som nu finns i våra skogar!

Försök att ta dig till ngn större klinik. Illervaccinet kommer i förpackning om 5 resp 10 doser så en del små kliniker sätter stopp där då dom inte kan få allt sålt :)

Yuuuhanna
2013-01-02 00:34
0

Om jag ska vaccinera eller inte, handlade inte inlägget om. Självklart ska jag göra det! :)
Men nu vet jag att jag ska säga att det är febrivac det ska vara också :)