Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 344 ggr
skrollan
0

orolig

1. när groggie ligger på rygg i min famn som han alltid vill när han ska somna, så låter han som att han är näppt, typ andas högt och konstigt. Sedan när han lugnat ner sig blir han tyst. Men då ligger han typ och kisar på mig en evighet, han stänger lixom inte ögonen. Är orolig?

Sedan kom ju han med skabb när jag köpte honom. Men jag har gett honom och dom andra två gånger, men två veckor mellanrum och ändå tycks han fortfarande ha, inte mycket, men manser lite nere i örat på honom. Vad ska jag göra? tror sista dosen togs tyå för två veckor sedan på dom.

jag tror jag är ganska nojig efterom han är min första valp och allt. Han känns så speciellt, kan illrar ha ett handikapp?. Kanske är dum nu, men jag känner på mig att han är väligt speciell.

skrollan
0

Kan ju vara att han är för tidigt tagen av misstag. men han är speciell i sinnet. Visst det är min andra iller, men jag har öven passat andra.

Robinsnel
0

milton har ganska trånga luftvägar också.. jag tror han helt enkelt är skapt så… Att han ligger och kisar kan kanske vara att han bara myser/sover med halvöppna ögon?

Skabb brukar man behandla med en månads mellanrum är vad jag hört iaf.. Kolla med en veterinär vad du ska göra ;)

Soffi
0

Ja, det med ögonen är nog ingen fara. De flesta illrar är bara lite nyfikna och har svårt att blunda helt ibland? Då missar man ju allt spännande runt omkring. Sen sover vissa med ögonen öppna. Lucifer har nästan alltid ena ögat öppet när han sover.

NoraDede
0

#3 ja men det gör ju även vissa människor att dom soer med öppna ögon alltså=)

[Falo]
0

Kan även vara så att han faktiskt är lite osäker i början och därför inte slappnar av helt i knät. Då jag fick hem Freja så låg hon med halvslutna ögon i famnen tills det gått några veckor och hon vågade lita på mig helt.

Faxlin
0

Tror inte du behöver vara orolig. Men det är väldigt svårt att avgöra utan att ha träffat honom själv.
Det kan vara allt ifrån noskvalster till trånga luftrör. Eller en vanlig simpel förkylning.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Ang skabben så kan det ibland behövas en 3e behandlingsomgång om det är stronghold du använder? Skabb är tydligen ibland lite extra segt på just iller min vet visste inte riktigt varför dock.. Men ser du skabbdjuren eller är det bara smuts?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

Jag har just behandlat mina en tredje gång med stronghold. Men det var för att de 2 veckor efter 2a behandlingen återigen började klia sig. Dvs nya skabbdjur hade kläckts. Så jag gav dem en tredje dos ca 2-3 veckor efter 2a behandlingen. Så om du märker att han börjar klia sig igen så bör du behandla rätt snart. Annar kanske det bara är vanlig skit. Har du dessutom vart och pillat/tvättat i öronen på honom flera ggr senaste tiden, iom skabben så kan det vara så att han producerar mer skit. Tvättar man deras öron FÖR ofta så blir de i regel även snabbare skitiga. Bland de som tvättar sina illrars öron mer sällan, är nog jag en av de som tvättar mer ofta än många. Tror jag gör ren dem var till varannan månad. Kanske varannan gång jag klipper klor, eller liknande. När jag känner att det behövs helt enkelt.

Mitt tips är att du väntar några dagar, observerar om han kliar sig mycket (han kan klia sig i nacken lika gärna som i öronen, men det kan ändå vara skabben som triggar kliet). Gör han det så behandla skabben en gång till. Kliar han sig inte nämnvärt, så kan du istället göra ren öronen om några dagar. Men fortsätt att ha koll. Ibland funkar inte behandlingen.

Alla mina 3 illrar har "snusat" när de sover, en snarkar rätt högt. De andra visslar lite, nästan… Tror en sak man lär sig med illrar är att vara observant, men inte förvånads över att de är konstiga. De slutar aldrig att förvåna en. :)

sarae
0

Molle gör likadant när han igger på rygg. Han verkar ha svårt och andas, samt stänger inte ögonen. Men sen e den killen oxå inavlad till tusen, inte konstigt om han har fel på luftvägarna oxå.

Det kan bara vara rester av de döda dskabbdjuren kvar i örat, så testa att rensa lite med en tops.

skrollan
0

Okej, jag fick höra två veckor innan man skulle ge dom igen.Men jag får ringa berggren så att jag kan få ut ett tioll recept.

Ja, han kanske fortfarande är osäker med oss, jag vet inte. Men han känns så otroligt speciell så att det går inte att beskriva !

Sara
0

Som sagt det behöver inte vara skabb för att det är skit i öronen. Det kan vara rester av skabben eller bara vanligt vax.

Sara

skrollan
0

Jag hade i tankarna att det kunde vara rester av skabb. Så att jag tänkte avvakta och inte tvätta öronen på ett tag heller.