Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 384 ggr
Zaria81
0

färdigväxt,när?

Som rubriken säger, i vilken ålder kan illern räknas som färdigväxt?

Samt hur länge räknas de som valp?

ferretgirl
0

Jag räknar en valp som valp fram tills den är ca 6 månader, därefter är den vuxen. Den är ju tonåring vid ca 13 veckor, dvs ca 14-15 år om man räknar över det i människo år. Men sen när illern är färdigväxt det ser jag som att den är när den går in i sin första brunst, vilket för hanar kan inträffa redan vid ca 5-7 månaders ålder, och båda stenarna ligger nere i pungen. Oftast så går tikaen inte in i brunst förren hon är mellan 6-12 månaders ålder. Dom 5 hanar som jag har nu har varit brunstiga när dom har varit mellan 7 månader och ca 9 månader. Tikarna har varit i brunst mellan 5 månader och ca 1 års ålder. Lina som bara var 5 månader var nog ett undantag, hennes bror Laban drog runt på henne från det att han var ca 7 månader gammal då var hon ca 4 månader. Och efter ca 2-3 veckors dragande på henne, så gick hon i en för tidig brunst. Kan säga att hennes syster Ronja som var lika gammal som Lina, gick inte in i sin brunst förren hon var dryga 11 månader gammal. Kanske är det någon annan som har andra bud på när en iller är färdigväxt i eller inte räknas som valp längre. Men det jag har skrivit gäller iallafall mina egna illrar.

Veronica
0

#1 Jag hade en hona dsom gick i brunst vid 5-6 månaders ålder (några veckor före julafton). Så din Lina är inte ensam om att vara tidig =)

Amor vincit omnia

ferretgirl
0

Ser man på, vet inte riktigt hur tidigt det är som någon tik har gått in i löp, och jag trodde nästan att Lina var bland bara ett par som gått in så tidigt som innan sex månaders ålder. Kanske finns det fler, vem vet??

Robinsnel
0

Tuva var 5.5 månad när hon gick i brunst.

Faxlin
0

Vet om en hona som gick i brunst när hon var 4 månader. Men det är det tidigaste jag har hört om.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zaria81
0

Slutar de växa också när de går i brunst? *nyf*

tackar jättemycket för alla svar jag fått.

Faxlin
0

#6: Om de går i brunst väldigt tidigt kan de fortsätta växa lite till. Men de flesta brukar sluta att växa när man kastrerar dem i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

Kanske en dum fråga men: Hur ser man när det är dags att sterilisera? Tacksam för svar fast det va en lite dum fråga kanske..

Norrskenets
0

#putt

ferretgirl
0

På en tjej ser du att vulvan börjar växa från att ha varit nästan osynlig och till mellan 1-2 cm i diameter. Och när den har varit så stor i max 3 veckor, då är det tid att kastrera henne eller låta henne gå med en hane om du vill ta valpar (vilket jag inte rek. för en nybörjare på iller), eller en stelleriserad hane (alltså inte kastrerad) som kan ta henne ur brunsten. Löper tiken för länge, så finns risken att hon dör av fatal blodbrist.

Norrskenets
0

#10 Tack då behöver jag inte oroa mig för att det ska gå för långt innan jag sterilisera henne. Jag ska inte ta valpar på henne pga inte så lång historik om henne, men i framtiden nån gång man får en till liten tös med bra stamtavla osv. så skulle det va kul att ta en kull iaf på den honan isåfall=)

Guteillern
0

Klippte detta ang. åldrar,

The average lifespan of the pet ferret is 6-8 years, making a 3 year old ferret "middle-aged", and a 5 year old an "older" ferret.

Den som vill titta närmare på sidan, kan följa länken nedan… http://www.heidihoefer.com/pages/ferrets/geriatric_ferret.htm