Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1130 ggr
Strumpan
2012-12-20 21:48
5

Toatips =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade tidigare en 0%are på lådan här hemma. Men så fick jag ett tips som har funkat kanon!

Köp citronsyra (finns i kryddhyllan) och blanda det med vatten. Jag har hällt det i en blomspruta som jag sprayar golvet med och torkar sen torrt med papper. Sen har jag ställt matskålar utanför lådorna.

Efter att jag började med det har han missat max 5 gånger på 3 månader! Tjohooo Glad

Mvh Jenny

JossanH
2012-12-20 22:14
1

Citronsyra var bland det bästa på vicente också när han skulle toatränas. Citron runt lådorna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
2012-12-20 23:14
0

Ja, det har verkligen fungerat! Jag kommer faktiskt inte ihåg när han missade sist =)

Mvh Jenny

emoflickan
2012-12-21 20:29
0

schysst! det ska jag testa på willa nu när jag flyttat in i ny lägenhet!

Denna kommentar har tagits bort.
Heicco
2012-12-21 22:13
0

alltså skall citronsyran sprayas runt lådan där man vill att han skall bajsa eller på de stället han har bajsat fel på..? Mina killar har stora problem att hitta till bajslådorna nu sen jag flyttade till min nya lägenhet.. och jag har flyttat bajslådorna massvis med gånger till de stället dom bajsar på .. men nepp .. då byter dom bara bajsplats igen..

Strumpan
2012-12-21 23:22
0

#5 Man brukar ju säga att där det luktar toalett är det en toalett. Citronsyran tar bort doften av toa. Så du ska spraya där de har bajsat fel. Men kan du inte prova med att ha flera lådor? Du kanske kan minska med antalet med tiden sen

Mvh Jenny

JossanH
2012-12-22 01:36
0

#5 håller helt med strumpan. Öka antalet lådor så det finns en (eller ännu hellre 2 bredvid varandra) på alla ställen där de vill sätta sig.. När sedan vanan att gå på lådan återfunnit sig brukar de bara använda några lådor och då tar du bort de som inte används. Jag brukar ofta ha fler lådor än nödvändigt just för att slippa att de får dumheter för sig. Får de för sig att drastiskt börja Kajsa där de inte brukar så finns där en låda att fånga upp skiten ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Heicco
2012-12-22 10:05
0

Okeij.. jag har redan 4 lådor i det rummet jag har killarna i nu.. resten av lägenheten får dom vänta med att slippa till tills jag är färdig och fått alla mina saker på plats.. så jag tycker jag har tillräckligt med lådor.. för det är ju inte ett så jätte stort rum.. Men jag skall testa citronsyra nu och se vad det blir.. :)

UlrikaD
2012-12-22 20:34
0

Vad är det i citronsyran som får latmaskarna att kravla upp i toalådan?

Jag har ju några som börjar backa flera meter från lådan (nåja, nästan) och sen backar de tills de nuddar lådan med rumpan…och där bajsar de.

De flesta är ju klockrena på lådan och jag fattar inte varför dessa inte följer deras exempel. Men inte…och ändå har jag toatränat som en idiot sen de kom hit. Omplaceringar i och för sig.

Vet inte om det gör nån skillnad, men min egen valp har aldrig någonsin missat lådan tror jag. Kanske är lättare om man är med från allra första början.

FerretCrow
2012-12-23 09:45
0

#9 håller med dig att enklare från start. mina valpar var klcokrena på lådan i mycket tidig ålder

UlrikaD
2012-12-23 15:16
0

#10 Så tricket till 100% rumsrena illrar är att föda upp dem själv helt enkelt.Flört

JossanH
2012-12-23 21:30
0

#8 du kanske tycker att du har tillräckligt med lådor ;) men vad tycker illrarna? Jag har som sagt märkt att det bästa är att ha flera lådor bredvid varandra för en så enkel sak kan få en iller att ta steget från den ena till den andra istället från den ena till golvet :) Att föda upp sina egna valpar underlättar ju i mångt och mycket. Du börjar din personliga "uppfostran" och toatränar där toaletterna alltid står på samma plats så chansen borde ju vara betydligt större att man slipper en allt för bitig och orumsren valp då den hela tiden får vara kvar i sin trygga miljö. Vet uppfödare som haft problem med valparna så fort de lämnat hemmet men att de som stannat kvar har varit väldigt bra från början.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2012-12-27 23:49
0

#11 japp

#12 här är inte lådorna alltid på samma ställe och ja valpen så var värst han stannade så det behöver inte vaar så Flört

JossanH
2012-12-28 00:18
0

#13 det är klart det inte måste vara så då alla djur är individer, men det underlättar ofta att ha varit med och vant valpen vid ägaren från början än att den ska slitas från syskon, föräldrar, ägare, bekanta dofter mm då blir risken mycket större för en jobbig valp. Valpen du behöll kanske hade varit 7 resor värre om den flyttat tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
2012-12-28 22:31
0

#9 Det e väl inget mirakelmedel (eller jo enligt mig e det det Flört) Citronsyran tar bort toadoften från golvet. Sen ställde jag matskålar på sidorna av lådorna. Eftersom man inte skiter där man äter så tog han sig upp i lådan. Däremot kan jag säga att jag vet inte om han skulle fortsätta vara duktig på lådan om jag skulle ta bort skålarna. Men det funkar ju, så de får stå kvar Glad

Mvh Jenny