Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 380 ggr
300_12
0

Lilleman spydde!

Usch, jag är så orolig. Illrar ska väl inte spy om allt står rätt till? Jag kan inte vara hemma och ha koll på honom för jag har en deadline på jobbet idag, så jag vet inte om han har bajsat. Vad jag vet har han bara ätit av sin mat, en skiva falukorv och en liten bit vindruva. Borde jag åka in akut till veterinären när jag kommer hem eller kanske ge honom någon olja?

Guteillern
0

#0 Har du flera illrar? Annars kan du kolla om han bajsat någonstans under dagen, behöver ju inte vara i toalådan…även duktiga illrar kan missa, om dom inte mår riktigt bra. Tyvärr kan det ju vara så att vindruvsbiten har fastnat.

Jag skulle nog ha gjort så att, om jag inte såg någon bajs och inte fick i honom något, utan att han spyr, då åkte jag till veterinären akut.

Hoppas han är piggare, när du kommer hem :-)

300_12
0

Ja, jag har en till, så när jag kommer hem är det liksom omöjligt att veta vem som bajsat vad. Det var ungefär 12 timmar sen han åt vindruva, kan det fortfarande sitta kvar? Borde han inte spytt tidigare då?

Jag tror jag gör som du säger, väntar några timmar när jag kommer hem och ser hur han mår och om magen är igång, annars åker vi till veterinären.

TottsiGirl
0

Ted äter ibland så fort att han sätter i halsen och spyr så dom kan spy utan att dete är akut oxå men man ska INTE ta det för lätt med att en iller spyr bäst att hålla stenkoll på dom så att dom verkligen inte kan ha tänkas svalt något eller blivit dåliga.. Jag brukar ge en liten slurk parafinolja hålla nogrann koll så att dom äter och drick och avvakta en liten stund blir det inte bättre så får man åka..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Soffi
0

Om du nu måste åka, stäng in honom i ett eget rum, avskilt från din andra iller. På så sätt kan du ju se om han har bajsat när du kommer hem.

300_12
0

Jag har verkligen letat överallt eften paraffinolja och kan inte hitta någon affär som säljer det. Kan man ge olivolja eller solrosolja?

300_12
0

#4 Det var en bra idé, men tyvärr har jag åkt för länge sedan.

Soffi
0

#5 Jag vet inte vad som är bäst att ge, men lite matolja kanske smörjer tarmen, så det är nog bättre än inget.

Paraffinolja säljs på apotek.

emoflickan
0

paraffinolja finns på apoteket!

Sara
0

En iller bajsar ungefär 5 bajsar om dagen. (Jag vet, jag har inget liv)

Sara

sarae
0

#9 säker på det? molle bajsar minst 15 ;) (har heller inget liv!)

Madde
0

mina illrar måste bajsa mer än 5 bajsar här hemma. Fast jag har ju några illrar oxå så det blir ju så mycket mer på en dag =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Soffi
0

Haha, sen när började man räkna illerbajsarna? Har jag missat nåt här? ;)

Madde
0

sen man inte har ett liv =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
0

*Fniss*

När jag hade 3 killar och en tjej så räknade jag till 20 bajsar på ett dygn och jag gjorde "undersökningen" flera dygn i rad och vid 2 olika tillfällen.

Nu undrar alla nya illerägare (och antagligen flera gamla) varför jag räknade illerbajsar.

Jo, för att veta i snitt hur många bajsar en iller bajsar om dagen så man kan veta på ett ungefär om någon har förstoppning.

Skrattande

Sara

skrollan
0

Det var smart gjort Sara ;)

skrollan
0

fast jag själv skulle nog aldrig komma på tankeg :)

AlbaStiffler
0

Min Alba spyr rätt lätt och har så alltid gjort ända sedan hon var valp (är nu 7 år). Så jag har aldrig varit vidare orolig. Även den andra har spytt enstaka ggr av mat de inte tålt.

Alba spyr tex av för sura frukter, mandarin, apelsin tex är hopplöst. Även om hon bara får smaka en jätteliten bit (russinstorlek). Men även andra saker kan få henne att spy. Ju mer fastande mage hon har (dvs om hon inte ätit på länge), destå lättare spyr hon av saker hon vanligvis inte äter till vardags. Vissa illrar är känsligare än andra. De kan ju dessutom ha intoleranser mot vissa födoämnen. Att spy nån gång ibland, av en sak de inte tål är ingen större fara. Men bör inte fortsätta matas dagliegn med samma sak. Då kan tarmfloran åka på en däng och de kan få problem med matsmältningen (precis osm en laktos/gluten intolerant).

Så jag är nog lite misstänksam mot den där vindruvan du gav henne. kanske var den för stark för magen? Kan ju även vara korven, de är ju rätt starka åxå. Skulle inte oroa mig nämnvärt, såvidare han ser frisk ut. Men självklart ska du hålla koll, och spana in om han bajsar.