Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2592 ggr
sezierra
0

Foder?

Vad skulle ni rekomendera för kattmat som skulle vara skapligt till en iller? Gärna pris och sånt…

Skulle uppskatta lite hjälp! :)

skrollan
0

jag tror att det finns en tråd som sånt som vi aktuellt bara för ett tag sedan, kolla vet jag. lycka till:D

Madde
0

Det finns en artikel om kattmat.

Själv rekommenderar jag att man ger illermat. Men det är ju upp till varje individ.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ferretgirl
0

Du har t.ex Royal Canin som kostar 498:- för en säck med 10 kg i. Hills kostar lite mera, för samma mängd, tror att det är omkring 530:- eller så. Själv köper jag alltid Royal Canin för kattungar i en 10kg säck, + att jag köper en 5 kg Hills för kattungar (tror att denna kostar ca 300:- eller så), detta köper jag ca var annan månad, men så har jag 9 illrar som ska ha mat. Tänker inte så mycket på priset, mera på att det ska räcka i minst 1½ till 2 månader då man måste ha mat hemma till dom små bollarna, sen får det kosta vad det vill. Och jag har alltid i minst 2 olika sorter pga att illrar kan bli kräsan. Råkade ut för detta med Aslan, hade börjat på Hills Kitten till illrarna, men så tog maten slut och jag skulle ha hem mera. Men så bar det sig inte bättre än att maten var slut där jag normalt köpte den, så jag gick till djursjukhuset och skulle köpa. Men även här var den slut, men dom skulle båda få in ny sändning på onsdagen, men så länge (3-4 dagar) kunde inte illrarna vara utan mat. Så jag köpte en 2 kg pkt Hills för vuxna, tänkte Hills som Hills. Men se det tyckte inte mina illrar alls, så dom ville inte äta, så i 3-4 dagar fick jag tvinga i dom mat för att dom skulle få mat i sig. När sen Hills Kitten kom tillbaka, så köpte jag en 5 kg säck av den, men samtidigt så började jag att blanda in Royal Canin, det har jag haft sedan den dagen. Så skulle någon av dom ta slut i affären (vilket har hänt ytterligare 2 gånger), så har jag alltid den andra som dom äter av. Fick själv detta råd av en illerkompis som hade varit ut för samma saker ett par gånger då hon hade iller. Numera har hon katter, men det är samma där, hon har fortfarande 2 olika sorter i sin matblandning.

sezierra
0

#1 Kanske lite lat? Får kolla efter det :)

#2 Jo jag vet… men nu frågade jag om just kattmat, att illermat är bäst säger sig själv :) Men om man nu inte har möjlighet att skaffa ett dyrt illerfoder (ex, arbetslös, student eller vad som helst?) så vill man ändå ge det bästa man kan till sin älskling.

Men jag ska kolla efter inlägget, men när jag tittade innan så såg jag det inte… Får leta lite bättre helt enkelt :D

sezierra
0

#3 Tack för tippset! Är "nybörjare" så alla tipps är välkomna! :)

ViktorMarina
0

Vi ger främst Vitalin, men blandar med Eukanuba kitten ibland, det är ett bra foder med bra näringsvärden och innehåll :) 2kg kostar 199:- och 4kg kostar 349:-.

sezierra
0

Tackar!

En student ska då inte ha djur… tur att jag har en hel del undanstoppat :) och snälla föräldrar om det skulle krisa.

TottsiGirl
0

#4 Fast Vitalin Illerfoder är billigare än många högkvalitets kattfoder..2kg 125:-  Så jag köper alltid på mig på träffar och dyl så slipper man även frakten och så vet ja att illern får ett bra foder :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Robinsnel
0

#7 Foderkostnaden blir försvinnande liten eftersom en iller äter så lite/dag, en valp kanske lite mer.. Torrfoder som duger till iller (bra kattmat eller illerfoder) kostar alla mellan 50-110 kr/kg. Så mkt pengar blir det inte för en iller, kanske ett par hundra/månad, och själv äter du för lite mer skulle jag tro? ;)

Vad som kan komma kosta dig pengar är ju veterinärvård om/när det händer ngt. Då kan tusenlapparna trilla iväg fort, kan va bra o ha lite sparat till det. Försäkring hos agria kan jag o många andra intyga lönar sig ;)

sezierra
0

Jag blir förvirrad… Nova äter just nu kattmat, jag vill bara få henne att vilja äta något annat (något bättre?) än just den kattmaten (har för mig de var Kitty?? Vet när jag ser det!), av olika skäl. Som sagt så är illerfoder inte det lättaste att få tag på för mig men så fort jag hittar något ställe som säljer det och som känns bra så kommer hon givetvis att få illerfoder…

#9 Nej faktiskt inte…mat är det jag snålar mest med (anoreksia eller nåt), nova kommer få allt jag kan ge. Jo, jag vet, det är därför jag struntade i att köpa många saker bara för att ha en liten buffert, om olyckan skulle vara framme. Jag ska ringa till agria så fort jag har möjlighet. Känns som allt händer nu…mycket jobbigt… Men så är Nova min ljuspunkt!

sarae
0

#10 kitty kattmat är inget jag skulle ge en iller. För lite protein, fett och för dålig kvalité. Det behöver inte just vara illerfoder du ger. Ett mycket bra kattfoder är Orijen. du hittar återförsäljare på www.orijen.se  Högt protein innehåll samt ingen majs eller liknande,vilket är mycket bra. Annars kan man med fördel ge Hill's kitten och royal canin kitten. Men inget foder med lägre kvalité än så är lämpligt för en iller. Blanda gärna mer än en sort. annars kan man beställa vitalin från amhs, ett mycket bra iller foder. eller Totally ferret från Butiq, även det mycket bra.

sezierra
0

#11 Just därför vill jag få henne att vlja äta annat men det är svårt att veta vad man ska ge! Jag funderar på att försöka (i den mån det går) sakta övergå från kitty till bättre foder. Dessutom är hon ganska lös i magen vilket får mig att vilja byta så fort som möjligt men det är ändå svårt för hon sållar väldigt bra. Men jag hoppas hon börjar äta något bättre foder snart. Jag ska kolla efter foder nästa gång jag är i stan! :D

Fick ett prov på royal nånting och den gillar hon inte alls men så av någon anledning köpte jag med hem coops Optimal balans kitten…fråga mig inte varför jag köpte den för jag vet inte…har väl bra magkänsla? Men i alla fall den får hon som godis då hon är kort sagt Galen i den och hon stutsar jämfota på alla fyra så fort påsen kommer fram. Den kommer garanterat att inhandlas fler ggr då det var ett mycket billigt godis. Dessutom så käns det mycket bra att äntligen kunna ge henne någonting hon älskar framför alla fyande som det blir när hon missar lådan eller biter för hårt. (har fortfarande inte hittat någon vetegrodsolja, som sagt jag bor öde, tyvärr)

Så man ska ta kattunge mat om man väljer kattmat eller?? och varför? *Vetgirig*

Robinsnel
0

Puttar upp artiklarna om foder, hoppas det kan hjälpa din vetgirighet ;)

sezierra
0

Har sett dem! Tackar :)

Men ang. alla sifror så står jag fortfarande som ett frågetecken. Jag vet att de innehåller det, det och Det…men vad är Det bra för undrar jag då… Jag är trött… jobbat hela dagen och ska upp 06:00 = sömnlös av stress. Hjälp mig fatta! ;)

ViktorMarina
0

Det jag kikar efter när jag väljer foder är:

1. De tre första ingredienserna ska vara animaliska (rätt svårt, men det är måttstocken. Se till att iaf de två första är det, tre är det ultimata!)

2. Det ska vara högt protein, då illrar är rovdjur rakt igenom och inte kan tillgodogöra sig vegetabilier. Protein ska vara över 34%.

3. Det ska vara ca 20% fett.

4. Så lite fibrer som möjligt, då illrar inte kan tillgodogöra sig det.

5. Gärna omega-oljor, vitaminer och taurin som alla är bra för den lilla illerkroppen!

Hoppas det hjälpte dig lite, fråga om det är nåt som känns oklart i det jag skriver :)

Robinsnel
0

Foder till iller bör ha minimum: 32% protein, 20% fett och så lite fibrer som möjligt. Sen vill man inte ha spannmål bland de första tre ingredienserna heller.

Kattmat från matvaruaffärer brukar innehålla för lite fett, en hel del spannmål och i många fall socker.

Dålig mat ger många ggr lös, illaluktande avföring. Förutom en tröttare iller då ;)

Tips till dig om du inte har möjlighet att få tag på annan mat nu, ge extra fett, helst då animaliskt. Kanske fettsvål från kött, kycklingskinn eller köp ister i mataffären… Tänk bara på att inte ge kryddat, illrar är känsliga för salt. Ett bra tillskott är också rå äggula (men max en per vecka). Lycka till!

TottsiGirl
0

#12 Var i Sverige bor du? Kanske finns det folk som passerar där du bor och kan köpa med sig mat eller så?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sezierra
0

#15 Jätte bra! Ska skriva av det (bland annat) så jag har med mig när jag tittar på foder. Skönt att ha något mer än sitt virriga minne, lätt hänt att man blandar ihop saker :)

#16 Jag har fått ett prov på Royal canin kitten och hoppas det duger till fröken kräsen. :S  En tröttare iller skulle jag just nu inte klaga över…hon är livlig 24/7 och bara idag väckte hon mig varannan timme för att leka…börjar fundera på om et är hon som pimplar kaffe och inte jag. ;)

#17 en bra bit utanför Halmstad, just nu… hoppas bara slippa flytta igen nu när Nova är med mig :S Jag börjar bli trött på flyttandet. Jag har flyttat konstant i tre år nu och är ganska trött på allt som har med flytt att göra.

TottsiGirl
0

#18 Jag har en syster i Falkenberg och där är jag titt som tätt så är det så kan jag ta med mig illermat dit ner någon gång om du vill? Jag besöker Amhs-Illertorg med jämna mellanrum :)