Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 482 ggr
Soffi
0

Öronrens!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara berätta. Eftersom Lucifer ska iväg på semester till MimmieM medan jag och Linus jobbar i Norrköping i två veckor kände jag att det var dags att fräsha upp grabben. Han öron såg hemska ut och han luktade inte gott då han skunkade av sig rejält igår. Såg att Lucifer sov så försvarslöst i sängen precis brevid mig så jag sprang och hämtade tops för att få ut den värsta smutsen ur hans öron. Som vanligt vaknade han till och fattade vad som var på väg att hända och började åma sig och ville bort. Han hatar att någon ens tittar honom i öronen. Jag testade allt. Jag höll honom i nackskinnet, hällde vetegroddsolja på magen och frestade med allt möjligt godis, men ingenting hjälpte. Så jag gav upp och gjorde i ordning badrummet istället.

Jag var beredd på strid så medan handfatet fylldes med vatten tog jag bort allt han kunde tänkas sprattla ner i golvet och ställde handduk, shampoo och balsam på ett lätt tillgängligt ställe. Sen hämtade jag busen. Hur förvånad blev inte jag då han efter 2 min insåg att det där med bad var ganska mysigt, så han låg och njöt i handfatet! Passade på att försöka massera öronen för att gnugga bort lite smuts och han gjorde inget motstånd alls. Lite små chockad hämtade jag topsen. Visst tyckte han fortfarande inte om det, men nu höll han sig så pass stilla att jag både kunde titta i öronen och pilla ut lite smuts! Masserade sen in shampo i hela pälsen och han låg och blundade i vattnet. Efter lite balsam och dusch var allt färdigt.

Så nu springer han runt i 110 i hela lägenheten och håller på att torka medan jag sitter här, stolt och chockad över att jag äntligen lyckats lista ut hur jag kan göra rent hans öron, helt själv till och med!

Nu är han fin och fräsh inför semestern :)

Lsun
0

o sånt här händer när jag är o jobbar, ska väl tilläggas, jag skulle fått en kisstråle i 190km/h rätt i pannan om jag försökte det där tror jag… "get away from me!! no? FIRE!"

AlbaStiffler
0

haha, kul historia. Jag tror på 2 olika scenarior. Antingen var han så chockad att han "frös till is" i vattnet. Har fått liknande reaktion av mina illrar då de tror att om jag är helt still så försvinner det farliga.

Alternativt har du förr haft för kallt (eller varmt) vatten när du badat honom. Med rätt temperatur håller de sig mycket lugnare, och oftast är det lite varmare än fingervarmt. Är det för kallt sprattlar de som bara den, men är det lagom så njuter de nästan… iaf mina. :)

skrollan
0

Haha, jag vill också ha en såna snäll illar när jag ska bada mina :)

Soffi
0

#1 Haha, jo tack jag vet. Du kan ju inte ens klippa klor :P

#2 Jag brukar aldrig bada honom. Har hänt en gång tidigare bara och det var första gången han var i kontakt med vatten hos oss. Annars tar jag med honom i duschen när jag duschar vilket brukar gå bra. Blev bara förvånad att han inte försökte ta sig ur handfatet.

#Ja, snälla illrar är aldrig fel :)