Pellets m.m
Vi fick hem våran illervalp igår på snart 16 veckor. (har haft illervalp förut men ingen som gjort detta jag ska fråga er om)
1. Hon äter inte fodret vi fick av uppfödaren utan hon äter pelletsen i toaletterna, (hon kan mycket väl ha ätit av fodret när vi inte såg) men den största frågan är om pellets är farligt?
2. Vilket är det effektivaste sättet att få henne att sluta bitas (vad jag har förstått är hon hanterad med vantar innan). Ska vi dra i nackskinnet? Time out i transportburen? smeta citron eller ättika på händerna? stoppa in en tops med citron på i hennes mun när hon biter? Har hört alla dom förslagen men ska man testa alla eller finns det nån ni vet funkar?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Nej, ni bör inte göra något av ovanstående utan det ni kan göra är att säga tex AAH AAH eller SCHH när hon gör fel och helt enkelt uppfostra henne med rösten eller helt och hållet ignorera hennes felbeteenden. Ni får ju räkna med att det kan ta tid och hon har förmodligen ingen tillit till människor då hon endast blivit hanterad med handskar, så gå försiktigt fram- ni vill inte bygga på rädslan så hon blir totalt ohanterbar. När man väljer att köpa djur från sådana ställen får man helt enkelt ha med i beräkningen att allt kan ta 10 ggr längre än med en valp som vuxit upp på ett bra vis och blivit väl hanterad. Pellets är förstås inget bra om hon äter!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi säger SCHH hela tiden så då fortsätter vi med det :) Hur ska vi få henne att sluta äta pelletsen?
Har fått massa tips från uppfödaren nu också :)
Jag skulle ju dock dubbelkolla tipsen från en uppfödare som hanterar sina valpar med handskar.. Kunskapen värkar ju inte vara speciellt hög..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hon är den bästa uppfödaren jag vet, svår att få tag på ibland men hon vet vad hon gör! Dom tipsen hon gav är exakt dom som du gav så om du tycker hon ger fel tips gör du det med :P
Jag trivs med henne det är huvudsaken! :)
Men tack för tipsen !! 

Tar gärna emot fler om nån har nån annan erfarenhet :)

Grattis till nya valpen.
Jag undrar bara varför uppfödaren hanterar sina valpar med handskar?
Jag sa aldrig att hon ger fel tips bara att man ska dubbelkolla tipsen om uppfödaren hanterar sina valpar med handskar för i mina öron låter det som bristande kunskap..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ta bort pelletsen 
Tack UlrikaD :) Jag vet faktiskt inte exakt varför hon har vantar. Men illern är underbar ändå fast hon bits hon är valp så vad tusan ;)
JossanH då förstår jag,
Nussen vad ska jag ha istället? Spån har jag testat och då nyser hon bara. tidningspapper testar vi nu :P Får se hur det går :P
#9 du har ju vanlig kattsand eller kristaller du också kan testa :)
Vi har kattsand Pussi Ultra kompakt, köper man på tex Willys är den någorlunda billig 96 kr för 10 kg. Vi har två lådor i varje utvalt hörn en med pellets och en med sand- vi har kräsna skruttar här hemma 
Jag har åtta hörn i mitt rum varav 4 som hon använder :P Mina andra illrar sket bara på ett eller två hörn så då var det bara att ställa toa där men denna madamen bajsar nån annanstans om jag ställer dit en bajslåda, haha
Kattsand har vi inet hemma då våra katter går på pellets men får köpa en säck och testa :)
Vi testade att ha tidningspapper i ena hörnet där vi inte kan ha någon toalett och då sket hon där 2-3 ggr, sen när vi lade i den i en kattlåda så gick hon i allafall inte i lådan =/ Komplicerad iller detta :P
#12 testade du att riva tidnigspappret?.
Håll koll på henne så att du hinner sätta henne på lådan när det är dax och ge henne godis om hon då bajsar eller kissar på lådan. Lägg filtar som hon sovit i alltså med hennes egen doft där hon bajsar nu tex mitt på golvet eller runt lådan och ta till ordentligt så det ligger riktigt brett runt lådan. Tex ta ett lakan/påslakan som hon får sova i om dina filtar är små och lägg dom sen på golvet. Det där med filtarna är det ända som funkar på Bamse här hemma Hobbe räckte det med att ge godis och berömma. Lillstrumpa var redan färdig lådtränad när hon kom från Malin 8 veckor gammal men vi berömmer i allafall. Det ska vara skojsigt att gå på toa
1#
Tid o mutor. Jag smeta in händerna i något got min gilla. Bet han så försvan det goda o han blev tillsagd.
2#
Kolla vad pelleten är gjorda av. Djuraffärer har av papper o dom kan både smaka gott o vara varmt att sova på. Då blir inte toa lådan en toa låda utan en mat/sov låda. Jag köper vanliga trä pellets o det går bra. Ca 47 kr för 16 kg
Nu är ju inte jag något illerproffs än men jag tycker det låter suspekt med att uppfödaren använder handskar, låter som en farmare..
Vi har träpellets vi med, hon går just nu på tidningspapper då hon vägrar gå på pelletsen så vi låter henne ha papper :) Nej hon är ingen farmare hon är väldigt stor uppfödare som är mycket aktiv här inne och många känner nog henne!

Men vad gick illern på för underlag hos uppfödaren? Antar att de bodde i annan byggnad utomhus. Hade de halm och hö eller hade de toalådor också? Och isåfall vad var det i lådorna där?
vet faktiskt inte, tror nog det var tidning.