Skäller?
Min illervalp satt och grävde i en korg full med chipspåsar. Jag skulle ta bort honom därifrån, precis när jag skulle ta honom så tittade han snabbt upp och skällde högt, precis som en liten hund. Jag tror inte att han hade sett mej. Varför gjorde han det, var det för att han blev rädd, som nådon sorts varningssignal, eller kan det har varit för att tala om att det var hans chipspåsar och inte mina?
när de blir överraskade och jätterädda kan de skrika till så där… Händer inte ofta, och livrädd blir man…

Tror det kan ha vart en rivir-grej åxå. Har råkat på ett sånt där skrik när de haft något de verkligen vill ha kvar, och som de inte vill att jag ska ta från dem. Tex en seg råtta eller gelehallon. Det är värt att försvara till döden, hur snäll illern annars är.. hehehe. Sen kan detta ljud ofta kombineras med ett kort fräs… så är de dessutom förbannade eller kaxiga. Försöker skrämma en. Låt inte illern vinna bara, då blir du utnyttjad resten av livet… hehehe

Okej, tack för svar. Fast den här gången tror jag att det var för att han blev överraskad. Han skällde, och bara tittade på mej, jag backade, och han fortsatte gräva. Sen kunde jag ta honom utan problem.
Här hemma skriker han till så , så fort man rör honom när ha äter, spelar igen roll vad han äter. Och det verkligen skriker i öronen på en och så hoppar man själv till. Men förösker att uppfostra honom lite bättre på den sidan :)

Han blev nog rädd för dig. Antagligen märkte han inte att du kom, och så art han överraskad. Hans sätt att säga att han blev rädd men att du ska vara räddare eftersom han inte visste vad det var som kom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Värsta är för oss att han gör det nästan gämt, och så högg han erik i fingret =/