Pälslösa framben
Vi fick hem en 5 månaders tjej för en vecka sen. Allt har gått hur bra som helst. Hon är blyg men verkar trivas men både oss, vår andra iller och våran hund.
Redan när vi fick henne var hon lite kal på frambenen och nu har vi till och med sett att hon sitter och kliar/ rycker/ tuggar bort håret på frambenen. Hon verkar inte ha någon ohyra eller något sådant, funderar på att det är någon form av stereotypiskt beteende hon har för sig, men tycker att hon borde vara alldeles för ung för det. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

låter som att det är ngn ohyra eller liknande (typ skabb), skulle åka till veterinären och kolla
Har hon bott i stressande/ trång miljö innan hon kom till er?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Jag som är förra ägaren.
Hon har haft hela över våningen för sig själv. Ingen stressig miljö alls :)
Själv inte sett dessa framben på henne :O
#2 Ska preliminärt till veterinären på torsdag för vaccinering. Då ska dom få titta på henne.
#3 Jag har inte jätte stor erfarenhet av illrar, men av dom jag träffat är hon helt klart försiktigast. Skygg är fel ord och hon är pigg och vill leka hela tiden, men försiktig. Om man rör sig fort eller om hon hör höga ljud så kan hon bli rädd. Hon är ju hybrid också, så det kanske har att göra med det?
#5 Hon har vart så redan första dan jag fick henne dock. Och jag har arbetat allt jag kunnat med henne, bara så du vet om de.. :)
#4 så det var ingen kille?? #5 hybrid? Hur stor procent då? Jag tror att det beror på antingen ohyra eller stress. Är hon redan försiktig och rädd av sig kan detta bero på stress men jag skulle definitivt kolla för tex öronskabb. Ibland får de överslagshandlingar när det kliar så mycket i öronen att de börjar med andra "dumheter". En av mina börjarde tex dra nosen i golvet när han fick öronskabb för att komma undan kliandet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Mamman va tam och pappa vild. 50%
Och det va tydligen en hona..
#8 Detta stämmer inte eftersom en 50% hybrid inte kan bli annat än viltfärgad. För att få pastell måste båda föräldrarna vara bärare vilket ju en ren vild iller inte är. Denna iller är dessutom tomte med vita tecken och väldigt ljus.
#10 Men detta stämmer alltså inte. Det är fullkomligt omöjligt för en vild iller att producera en avkomma som ser ut så här, pastell, oavsett vad för färg den tama illermodern är. Du kan inte få annat än viltfärg efter en ren 50% hybridisering. Så informationen du fått är fel.
Asså är det en hane eller en hona eller har du helt enkelt haft två illrar?
Låter ju kostigt att man haft en iller som man inte vet könet på…Penisen på magen är ju rätt uppenbar på hanar.
Viltfärgad är ju en dominant färg medan pastell är recessiv. vilket innebär att vilt färg som är dominant vinner alltid. Föratt få pastell så måste båda föräldrar ha den recessiva genen och vilda illrar har inte denna gen då pastell är en framavlad färg.
Och om hen nu vore 50% hybrid så skulle du inte kunna ha haft den hemma på övervåningen. Jag har träffat en 25% hybrid och det var allt annat än en tamiller helt annan skygghet och egenhet och påhittighet. Hade du haft en 50% lös hemma ja då hade du inte haft någon iller kvar att sälja för dne hade varit putsväck.
Ja, det är definitivt inte en 50% hybrid.. Det är liksom tekniskt omöjligt ;) Uppfödaren kanske menar att den är 50% hitteiller, dvs en tamiller som man hittat ute? Om pappan är mörk pastell är han inte vild. Vildillrar är alltid mörkt viltfärgade utan teckning så då kan inte ens pappa varit 50% hybrid om han var pastell. Så tror inte det är något (om möjligt en ytterst liten procent) vilt i den där tösen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Missade att du skrev att även den vilda pappan skulle ha varit pastell… men dito #12, 13.

Det är uppenbart att det där inte är en hybrid :)
Ang fläcken, de syns inte alltid då de är små, men har de fläckar på huvud och nacke så kallas de dessutom risktecknade. Riskteckningar uppkommer ofta på mindre sund avel och inte på hybrider.

Om pappan var "vild" pastell så var det 100% tamiller som rymt :)

Fortsätter på ohyrediskussionen. En av mina första illrar (hybrid för övrigt) hade skabb då jag köpte henne. Inte öronskabb utan skabb som går under huden. Hon kliade och bet på kroppen. En spruta ivomec och sen var det löst.
Ingen aning om hur uppfödaren menat där i såfall. Eller så kanske h*n menade att pappan var en hybrid. Men iofs så kunde ju inte uppfödaren se skillnad på hona och hane heller eftersom att Charlott_ beställde en hane och det var det hon trodde hon fick.
# 12 Det är en hona, det upptäckte vi precis när vi hämtat henne. Så det vart en liten miss där.
Men tillbaka till ämnet. Antagligen ohyra eller stress då. Då hoppas jag verkligen på det första, även om det blir att behandla alla djuren här hemma så är ju det betydligt enklare.
Jag skulle inte lita mycket på en uppfödare som säger att en iller är Teddy (en färg/hårlag som inte ens existerar hos iller) och inte ser skillnad mellan hona/hane så det här med att illern är hybrid får man nog ta med ett badkar salt ;) utseendet på illern är också ganska typiskt för den sorts färgavel där illrarna har mycket vita fläckar vilket härstammar från en ganska hård färgavel och tror inte detta utseende skulle hänga kvar på samma sätt om där fanns en del vilt i linjen. Jag skulle enkelt räkna illern som 100% tam :) för antar att du i te fick en stamtavla med illern..? Vilket även det säger lite om uppfödaren.. Vi får nu hålla tummarna för skabb eller annan ohyra så att hon kan behandlas och sedan må bra igen!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Det var min kusin som påstod att det var en Teddy :P
Och det ända som följde med hon ifrån uppfödaren va bara hennes födelsedagsdatum :S
Vill verkligen varna er för denna uppfödaren ifrån Ängelholm :/
Att min första iller va hos en sådan dålig uppfödare blir jag väldigt ledsen av :(
Jag tycker honor är lite försiktigare/skyggare än hanar. Jag har inte iofs träffas så jättemånga illrar