Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 507 ggr
annape
0

Hundgodis

Tror att jag läst detta i en tråd förut, men hittar det inte nu.
Saken är den att Oliver har fått för sig att hundgodiset är så gott. Vi har försökt muta honom att komma fram och kela lite med oss med godis. Men kattgodiset är ingen höjdare, tycker han. Vetegroddsoljan är kanon och sen har han fått smaka lite hundgodis och det gillade han.
Men är det skadligt för honom att äta hundgodis? Han får det bara i små bitar (som godis) och inte som mat förstås.

AlbaStiffler
0

säkert inte skadligt som godis, om det handlar om kanske en bit om dagen (beroende på hur stora bitarna är såklart). Du kan ju jämföra innehållsförteckningen med kattmat/illermat med mycket protein och fetter och se om du hittar ett foder som stämmer hyfsat. Men det är såklart inget han ska ha som mat, bara som godis nån gång ibland. Tror hundfoder i regel innehåller mindre fett än vad kattfoder gör… vilket alltså är sämre. Även mer spannmål tror jag hundfoder har. satsa på ett högprotein isf, kanske för små hundar.

När jag hälsar på min familj som har hundar, och illrarna får springa lösa (efter hundarna slängt ut i hundgården) så är det illrarnas favvohobby att gömma hundfoder. De tar maten, proppar munnen full, springer uppför trappen och gömmer det i en nerhängnande gardin på 2a våningen. Blev rätt förvånade 1a gågngen vi hittade lagret. Men illrarna äter även en del hundofder då, passar på, så att säga…