Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 449 ggr
Tyson07
0

Badning?

Hur badar man en iller? Hur varmt och djupt m.m.

Tyson gick ju med sina syskon så nu luktar han rätt så skarpt. Så tänkte ta och bada han nån dag. Vet att man inte ska göra det för ofta.

Madde
0

När du menar badar är det bara för och blöta ner honom eller shamponera honom?

Du bör känna att vattnet i alla fall är ljummet. Sen kan du ju ha så att det täcker större delan av kroppen med vatten. Sen så rekommernderar jag dig och använda iller shampoo. Då det är anpassat för illern.

För att bara bada är något man kan göra oftare än just att använda shampoo.

Mina illrar shamponerar jag in kanske 2-4 gånger om året. Så mer än så bör man inte göra. Men badar gör de oftare, ibland även ute i havet och i sjöar.

Hoppas det här hjälper dig lite på traven =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tyson07
0

Tack för tipset =o) Jag ska schamponera honom denna gången. För han liktar som 10 illrar Glad Men det va bra att veta att man kan bada dom oftare, det trodde inte jag. Så det e bara schampot som torkar ut?

ferretgirl
0

Man kan bada illrar lika ofta som vilket annat djur som helst, men frågan är om det är så bra. Illrar torkar lätt ut i skinnet med klåda som följd. Själv badar jag mina illrar ca var 3-4 månad, om dom inte har varit ute och geggat ner sig, då kan det bli lite mera. När det gäller schampo så använder jag antingen ett illerschampo eller barnängens barnschampo då detta inte svider i ögonen om dom skulle råka få in det där. Torka av illern ordentligt efter badet, men han/hon kommer ändå att fara rundor i hela huset för att torka sig själv mera.

Jag spolar ofta badkaret med vatten till mina, har då det ca 15-20 cm högt på bottnen av det. Brukar bada dom 2-3 åt gången innan jag bytar vatten igen, eller så gör jag så att jag tar alla och sätter dom i karet så att dom får leka och dyka (3-4 av mina 9 älskar att dyka under vatten). Sen tar jag dom 1 och 1 upp i vasken på badrummet där jag schamponerar dom och sköljer av dom det mesta av schampot. Sen kommer dom ner till kompisarna igen i karet. När jag sen är klar, så tar jag upp dom 1 och 1 och torkar dom så torra jag kan innan jag sen släpper ner dom på golvet. Sen är det full rulle på 9 illrar som drar och hasar sig på golv, mattor, handdukar och ibland i soffan. När dom sen är klara, aå lägger alla 9 sig i en stor hög i understa lådan i min byrå och myser tillsamman i ett par timmar.

Norrskenets
0

#3 va mysit de lät=)

Strumpan
0

Jag använder schampoo för hundvalpar och kattungar. Det svider heller inte i ögonen (inte för att jag har provat =))

Mvh Jenny

ferretgirl
0

#4# Ja, dom ser ut att ha kul iallafall, om inget annat så när dom jagar varandra efter badet så att dom håller att slå ned allt jag har här hemma. Illrar blir ju som bekant väldigt busiga när dom har badat, och snackar gör dom hela tiden. Speciellt dom 3 som är släkt med varadra, Laban och Lina som är bror och syster, och Linas son Kahn. Dom 3 snackar hela hela tiden, så fort dom är vakna så snackar dom, tror att Labans och Linas bror (Frasse) och hans kompis (Baloo som för övrigt är Kahns pappa) nere i Malmö är också väldigt snacksaliga. Tror att missferret (om hon läser detta kan gå i god för det) som är ägare till dessa 2 herrar blandannat.

AlbaStiffler
0

Jag tvättar mina i duschen, det känns mindre traumatiskt att duscha dem då mina ser skräcklsagna ut om man visar dem upptappat vatten. Att bli nedsänkt i vatten är chockerande för mina skrajharar.

Jag är själv rätt känslig för dåliga schampon och har därför själv bra schampon, typ frisörschampon och dylikt som inte är alltför parfymerade. Mina illrar tvättar jag med detta, funkar utmärkt och är antagligen mycket lyxigare än illerschampoo. Skulle jag själv tvätta mitt hår med illerschampoo kan jag nästan slå vad om att jag skulle få problem med hårbottnen. har dock inte testat så ajg ska inte vara för kaxig. Men men… mina får även en släng av balsamet och luktar då gott i en hel vecka. + att de blir mjuka som bomullstussar.

skrollan
0

åhh, balsam ska jag testa. Min sambo använder barnängens shampoo och balsam så att det ska jag testa med mina pälsar : D

ferretgirl
0

Det schampot jag har som är för iller, luktar lite av cocos, en annan sort jag ha påminner lite om lavendel i sin doft. Ibland använder jag barnängens barnschampo även detta luktar gott, däremot så har jag aldrig testa att skölja efter med balsam. Skulle kanske testa det med åtminstone Nanooq som oftast har en lite sträv päls. Det är bara när han har sin vinterpäls som den är lite mjukare.

AlbaStiffler
0

hehe, jo, bara man sköljer ur ordentligt så tror jag inte det är något problem. Man kan se till att hjälpa till att torka dem lite extra efteråt åxå, för att torka ur ev schamporester, men det gäller nog oavsett om man använder djur eller människoschampoo.

Tyson07
0

Idag bada jag tyson för första gången Glad Jag tappa upp ca 15 cm i badkaret och satte ner honom. Han verkade tycka jättemycket om det =o) Jag använde ett schampoo för kattungar. Sen torka jag honom (han bets inte en enda gång "lycklig") Sen släppte jag ner honom och sen lekte han som bara den. Sprang mot mig när jag höll i handuken och så torka jag lite sen studsa han iväg "så söööt" Hans nya favoritlek är att va i en plastpåse och rulla runt =o) Dock endast under uppsikt. Efter ungefär en kvart va han så trött så han gick o la sig.

kitty
0

asso, jag har badat Amy 2 ggr på ett år..detta trots att honhar varit ute i regn och slask..hon tvättar sig själv och luktar hur gott som helst..

Sara
0

# 12 Inte just nu… Nu luktar hon mest illerfis. Räcka ut tungan

Sara

apis
0

var hittar man illerschampoo som är bra?

kitty
0

13" haha nu ja! det räknar inteFundersam

Tyson07
0

Jag köpte mitt kattungeschampoo i en vanlig djuraffär =o)

sarae
0

#14 amhs illertorg har bra iller schampo. annars funkar milt kattschampo rätt bra.

sarae
0

tänk på att illrar inte har samma kroppstemperatur som vi. så vad som e ljumet för oss kan vara obehagligt kallt för dem. Så ta lite varmare än ljummet.

Tyson07
0

Ja, jag har läst det innan. Så när jag tyckte det va lagom så hällde jag till lite mer varmt Glad

skrollan
0

mitt kattshampoo är rena skiten =( ag ska testa barnängen istället : D