Hjälp!
Fick hem min iller igår. Och redan då börja han testa mig. Hoppa upp och bet mig i fingrarna. Jag röt till och sa "nej". Men hur ska man göra för att lära dom att inte bitas? Nån sa att man inte skulle visa sig rädd men det gör ju sååå himla ont =o( Sen det här med att kissa och bajsa i lådan har han inte gjort en enda gång. Han sover i tvättstugan så han har nästa hållt sig därinne varje gång och det är jag tacksam för. Men hur lär man dom att gå i lådan? Några bra tips. Nyss kom jag på honom med att kissa på några skor, och då lyfte jag upp honom direkt och satte honom i kisslådan.
Tacksam för hjälp!!
Det kommer förmodligen att ta tid, fortsätt att uppfostra honom som du gör. Men måste bara fråga, är det illersäkert i tvättstugan, tänkte om han kommer komma under och nära sladdar och slangar? Lycka till :)

Japp, vi har gjort det illersäkert. Satt för vid tvättmskinen så han inte kommer bakom. Han har en korg med filt han ligger i hela tiden =o) Och kisselådan brevid. Tack för uppmuntran =o)
Han kanske inte går på lådan för att den är just brevid? Jag har ingen iller eller har haft men jag vet iallafall att inga djur nog vill ha toan nära sin mat eller sovplats, så ställ den i ett annat hörn kanske?

Det är envis träning som ligger framför dig. Att envist säga ifrån när han biter. Att lyfta honom till lådan vid minsta tecken på att han är nödig. Och så berömm imassor när han gör det rätt.
Önskar dig lycka till med träningen. Det kommer säkert gå bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det gäller och vara konsekvent. Vilket inte alltid är lätt när man inte är van vid att de naffsar/hugger. Att fostra en iller kan vara lätt eller mycket svårt.
Ett förslag på vad du kan göra, alla gör vi olika men här är ett tips.
Det du får göra är och ta tag i hans nackskinn när han bitit dig, (ett ordentligt tag) och lägga honom på golvet och säga fy eller kanske NEJ. Sen får man ju se om han gäspar eller om han piper. Gäspar han så ger det ingen effekt och då kanske du får ta i lite mer. Sen så släpp honom inte förän du ser att han ger sig. Då kan du släppa honom.
Sen gäller det och bara fortsätt, någon gång så kommer han sluta. Som sagt var konsekvent.
Hur många lådor har du??? har du 1 låda eller fler??
det gäller och ha koll på honom när han vaknar (då de bajsar när de oftast är nyvakna) för då är det bara att du följer efter honom och så fort han tänker bajsa så sätter du honom på lådan. När han väl har gjort ifrån sig så ger du beröm, kanske med en godis, ibland bara med ord. För till slut kommer han springa till lådan varje gång och förvänta sig en godis. Då gäller det och inte ge något.
Hoppas du kan ha lite hjälp av det hela.
Men som sagt det här är bara ett tips. Finns massa andra tips. Håller tummarna att allt löser sig för dig.
Om inte och du har msn så kan du lägga till mig så kanske jag kan ge tips där ifall du behöver snabba tips. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Måste bara tillägga att även fast han hoppar ur lådan när du satt honom där, är det bara att lyfta upp honom och sätta honom på lådan igen. Det kan i värsta fall ta en halvtimme och du måste lyfta i honom 100 ggr, men tillslut så bajsar han på lådan. Testa även ifall det blir lättare om du lämnar kvar lite bajs i lådan. Vissa illrar luktar och förstår vad lådan är till för, andra illrar måste ha absolut rent i lådan. Testa dig fram.
Och som du säger, va inte rädd när han biter, då blir det hela till en lek. Om du blir rädd och börjar vifta med armarna eller rycka till när han kommer i närheten tycker han bara att det är kul. Jag har en jätte snäll iller hemma som naffsar lite vid lek. Feg som jag är rycker jag ibland bort armarna och blir rädd, och då biter han hårt! Om jag iställer har kvar armarna och sitter lungt är det inte roligt längre och han nafsar lite lätt och slickar på mig istället.
Lycka till!

Tack för alla bra tips
Idag har det gått lite bättre. Han har bitit efter mig en gång och då röt jag till. Men ska absolut testa att ta tag i nackskinnet. Det gör bara sååå himla ont när han biter. Men han gör det nog mycket för att testa mig. Har tagit undan alla skor nu så han inte kissar mer på dom.
Ja, jag har bara en bajslåda, tänkte börja med det och se hur det går (tydligen inte så bra) Men saken e den att lådan står inne i tvättstugan och det e bara där inne han bajsar (men då inte i lådan) Och precis utanför i hallen. Så han har inte gjort det i nåt annat rum.
Ska kämpa på
Just nu sover han, har fått en ny låda. En från ikea med bara ett litet håll i sidan. Och en mysig filt inuti. Verkar tycka väldigt mycket om den.
Tack för alla tips…fler är alltid välkomna.
Kram Sandra
här hemma har jag mina illrar i hallen och storarummet, jag har 7 bajslådor på den ytan.
har fått lägga till några nu när jag har fått hem en ny iller, men hoppas kunna ta bort en eller 2 till slut.

Det kan vara smart att göra tvärt om, dvs börja med femtioelva lådor och sedan minska. En låda fungerar sällan. Jag har 5 st på 26 kvadrat! Om du märker att han bajsar flera gånger på samma ställe så är det bara att lyda illern och ställa en låda där. Han väljer gärna själv vart han vill bajsa, så då är det bara att flytta på lådan efter illerns behov. Sen blir en iller sällan 100% rumsren. Olyckor kan alltid hända.
#5 Jag har hört jätte många gånger att om dom gäspar så känner dom sig underlägsna eller något i den stilen. Läste det senast i en tråd här inne. Men det stämmer alltså inte?
#10: Om mina illrar gäspar så är de inte underlägsna. mer som att de skiter i vad jag gör.

Ok, då blir det iväg och köpa fler lådor =o) Läste nånstans att det skulle finnas nån på ikea?? Vet ni nåt om det?

#12, Det finns lådor på barnavdelningen på IKEA, som heter Trofast. De kostar 19:-, och är superbra :) Vi har såna.
vi har två lådor på 51 kvm och är glad att vi itne behöver fler! :)
vi började med att ha våra instängda i köket med en låda, sedan när dom blev rumsrena så springer dom bara på den nu, + en vi har utanför sovrummet oxå.
puttar en tråd om bitträning, där finns lite olika tips åt dig. Det är ganska olika hur vi gör med just bitträningen.

Vad e puttar? Var hittar jag tråden?

Att man puttar betyder att man skriver ett nytt inlägg i tråden så den dyker upp i början av forumet, så du lätt hittar åt den :) Tråden heter KT Bitträning, kan putta upp den igen åt dig!

ok, tack så mycket 

Testa igår med att både ta han i nackskinnet och trycka ner han. Men han blev såååå himla arg och attackera mig så fort jag släppte
Så det va nog inte så bra på honom. ¨'
Sen testa jag att spruta vatten på honom när han försöker bitas. Detta funka mycket bättre. E faktist så feg att jag har en vante på handen när jag tar honom. Känns nog lika mycket när han biter men det känns bättre på nåt vis.
Toalettträningen går det sådär med. E ju inte hemma hela tiden så man kan lyfta i han om och om igen. Men jag ska kämpa på 
Tack för alla jättebra tips. Tar jättegärna emot fler….
Jag tycker det är bättre att man använder vante och känner sig modigare, än att inte använda vante och vara rädd.
Det är fler än du som har använt handskar i början och lyckats bra med bitträningen för att sedan ta av sig handskarna.
Sara

Tack
Det känns jättebra att höra. Nu blev jag gla =o) Va lite rädd att förstöra allt med vante. Men med vante e jag inte rädd utan vågar säga till han.