hjälp :(?
Min iller på snart 7 år har sedan 2 dagar tillbaka inte vart sif själv.. Jag misstäker att naturen har sin gång och att det är Max tur nu :(:(:( (HUR JAG NU SKA KLARA AV DETTA????)
Max äter lite, han har inte nån vidare ork, dricker gör han.. givetvis bajsar han ju midre eftersom han äter midre.. Orkar knappt något alls..
Han verkar inte ha ont.. Vet sa att jag skulle avvakta.. Jag vill ju att Max ska få somna hemma i lugn och ro.. Men hur länge kan man avvkta då?
tänk om dom KAN HJÄLPA HONOM?
att ha en 8 månaders bebis och ha en sjuk bästa (och enda) vän får mig att gå under snart! Jag skulle gära ALLT för att få Max frisk men som sagt.. 7 år..
Hur som har ni tips för att underlätt allt för honom? Han har mat och vatten vid favorti platsen, lådan nära brevid nu..
flyttat andra sov saker så han kan gå iväg från oss när det blir högljudt men han väljer att sova vid oss endå.. Har vart hemifrån också för att ge lugn och ro..
MEN att han äter lite måste ju vara nått possitivt? kanske 5-6 hårdingar åt gången..
Jag tycker du får försöka att sätta dina egna känslor i andra hand nu. Det är en otroligt jobbig tid för dig nu men det är förmodligen mycket jobbigare för Max. Har du tagit några prover på honom? Vanligen får de insulinom, binjuresjukdom och/eller lymfom när de blir äldre. Insulinom och lymfom behandlas med prednisolon som du kan be att få utskrivet av din veterinär för att se om det gör honom piggare. Att vänta på att illern ska somna in av sig självt kan vara väldigt plågsamt för illern. Skulle han tex ha lymfom så brukar det ofta sluta med att de får vätska i lungorna och till sist kvävas, har han insulinom så han kan han få ett så kraftigt sockerfall att han får ett anfall och sedan hamnar i koma och dör. Båda sakerna gör att illern mår dåligt innan den dör så tänk igenom noga vad som är mest humant för Max. Jag tror inte du skulle kunna förlåta dig själv om du såg att han plågades i sina sista andetag. Det är en gåva att kunna låta ett sjukt djur somna in och slippa lida. Kolla upp om det finns något du kan göra för honom nu. Prednisolon kan som sagt lindra symptom och ge illern en bra sista tid. Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nu ska vi få komma in i morgon till vet iallafall :) och det känns mycket bättre..
klart Maxen går först, och jag sa att vi ville in för att jag vill ge honom allt och veta att jag gjort allt jag kunnat!
Bara hålla tummar och tassar!
Prata med veterinären om att få testa prednisolon så kanske han kan pigga på sig lite och tuffa på ett tag till! Lycka till i morgon :)
Sajtvärd på Iller.ifokus