Eget rum?
Är det så att det är ett måste att illern/illrarna ska ha ett eget rum?
Nej det är inget måste :) men de måste ha minst 5 kvm yta att röra sig på, så om man spärrar av ett rum eller liknande eller bygger utebur måste man ha det i åtanke! Tror dock de flesta håller illrarna som hundar och katter, alltså fritt i huset/lägenheten!
Tänkte om man kunde ha en '' illerhörna'' i sovrummet eller om det slutar i kaos då?
Det är jag och min mamma som diskuterar och mamma tror att om man har en iller eller flera i sitt sovrum så kommer det vara piss överallt, förstörda möbler o.s.v. Jag tror att hon tror illrar är som råttor.. :/
(Eller som råttorna jag hade)

En iller blir som en katt. Går på lådan om man tränar den.
Sen gör de alla andra saker som katter gör också. River ner, välter saker och är allmänt pestiga imellanåt. Men det är sällan t.ex illrar går och kissar på möbler, i soffor och sängar som katter kanske kan göra när de är missnöjda.
En iller kan börja lukta väldigt illa när den blir könsmogen men kastrerar man den eller ger den ett implantat så har man löst det problemet ganska snabbt.
Hur det luktar i lägenheten är ganska mycket upp till ägaren. Tvättar man de filtar som illern brukar ligga i, eller lakanen, om nu illern får sova i sängen, så luktar det inte mer än att ha en katt.
Slutar man däremot att städa kattlådor i en vecka så kommer illern mest troligt i protest att sätta sig utanför och bajsa och då kommer det ju att lukta. Men det hade det gjort med en katt också:)
Gör jämförelsen med katt för det vet de flesta hur de funkar och luktar.
En del har ju illerrum där illrarna får vara när ägarna inte är hemma. Det är ju lite upp till var och en hur man vill göra. Mina är lösa tillsammans med katterna. Har man endast en iller så tycker jag det är ganska taskigt att stänga in den ensam i ett rum. Har man flera illrar så kan de ju leka med varandra. Har man illrarna helt lösa då måste man se till att ha illersäkrat ordentligt. Illrar är ju väldigt sociala djur och vill vara där det händer saker.
Sitter familjen t.ex och tittar på tv och illern är instängd i ett rum på andra sidan då kommer troligtvis illern att sätta igång och krafsa på dörren. Det är ett sätt de har att visa att de vill vara med:)
Förstör illrar mycket?

Det beror på en själv som ägare det också tycker jag.
När jag försökte ha blomkrukor så puttade de ju raskt ner dem. Det kan väl räknas som förstöra kanske. Men då får man ju se till att det man vill ha uppe sitter fast på nåt sätt. Eller inte ha saker där illrarna kommer åt.
De kan ju käka upp en fjärrkontroll t.ex. Gnaga av gummiknapparna på den. Men återigen då har man som ägare lagt den på ett dumt ställe om man har en iller som käkar gummi. Och då har man förmodligen en iller som behöver veterinärshjälp så då har man annat att tänka på ändå.
Jag tycker mina katter har förstört mer än mina illrar. Bara igår så rev ena katten ner adventsljusstaken så den dog och dödade en blomma i köksfönstret.
Jag har ju läst om någon iller som krafsat sönder botten av en resårsäng. Det är nog väldigt individuellt för ingen av mina har krafsat under min säng.
De kan ju krafsa på saker, dörrar t.ex. Det kan väl förstöra och göra märken.
Om de bajsar och kissar utanför lådan på ett parkettgolv som är svårtorkat kan ju det också förstöra.
Annars har jag själv inte fått så mycket förstört utav just illrarna. Det är mer om jag är klantig och ställer ett glas vatten på vardagsrumsbordet och det välts över datorn. Har dock inte hänt mig men läst en annan historia om det.
När en en iller blir rädd/arg/aggresiv hur ska man handskas med den då?
Jag säger att du absolut bör åka och hälsa på någon med iller för att få en bättre bild av vad illern är för husdjur. Och ta med mamma så även hon får en uppfattning :) Kolla tråden "hälsa på andra illerägare" som finns högst upp på sidan!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har varit på en illerträff en gång men har nygligen skrivit till en uppfödare och väntar på svar :)
Illrar förstör sällsan saker men har man två små skitungar bokstavligen talat som jag har så kan man bli smått trött på att torka bajs varje dag. Mina illrar går inte på låda de går jämnt precis utanför den>.< Spelar ingen roll hur smutsig/ren lådan är de går ändå utanför, man får vara på dme mycket och någon bajs hamnar faktiskt i lådan^^ Men man får ha tålamod och inse att alla illrar faktiskt inte går på låda..
#10 Haha, men vem vill gå på låda om man kan gå vart man vill!