Sjukdom?
Hej.
Kato har börjat päls, misstänkte först att det är pälsbyte till vinter på gång, men han har tappat en hel del på ryggen, så att man börjar kunna se skinnet på han genom pälsen.
Han verkar även har utslag/sårskorpor på kroppen
Pigg och kry och ingen ändring i beteende.
Kato är ca 5,5år gammal och är kastrerad våren 2008
Min första tanke är ju binjurarna, men tänkte höra med er som har lite mer vana om vad ni tror det är, samt med vilken metod som man kollar upp det med.
Man hoppas ju på att det bara är bara ett pälsbyte, men har en dålig magkänsla över detta. :(
Bifogar bil, inte bästa men svårt att få en bra bild på en iller som rör sig.
Min första tanke är skabb! Har han varit i kontakt med nya djur nyligen? Kliar han sig?
Jag tror du är inne på helt rätt spår angående binjurarna. De kan få torr och kliande hud av det också och jag har märkt att pälsen på tassarna brukar se gles ut. Hur har du tänkt gå vidare? Operation eller endast behandling? Ska du operera kan det vara bra att fastställa en diagnos genom ett ultralju eller ett blodprov. Har du bara tänkt att behandla kan du sätta in ett suprelorinimplantat och på så vis se om alla symptom försvinner. Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Om jag hade någon kirurgiskt kastrerad iller så skulle jag i dagsläget välja att sätta in chip i förebyggande syfte och som det låter (om det är binjurarna) så är det väldigt tidigt upptäckt, visst kan veterinären kika om det ser ut som ohyra av något slag för det kan ju inte skada men även jag tippar på binjurarna.
Om illern vore yngre alternativt inte k. kastrerad så händer det att dom får stor kala fläckar vid pälsbytet ibland och visst kliar det.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Har kollat (med mitt mikroskop) och inte funnit några teckan på skabb.
Är ovan vid vad man skall kolla efter när det misstänks binjurarna då jag aldrig råkat ut för det förut.
Dom är ju inte supervana med iller hos vetrinärna här uppe i norr, men kommer nog be dom göra ett blodprov samt sätta in ett suprelorinimplantat.
Han har ju lite torr hud på ryggen nu, är det något man kan smörja in med någon salva (typ försvarets hudsalva) eller bör det undvikas helt?

#4 Hormonpanel genom blodprov och ultraljud brukar vara alternativen.
Om det torra stör honom tycker jag absolut att du ska prova att smörja in, med vad är jag ingen expert på men försvarets låter väl bra?

försvarets hudsalva är tyvärr inte lika bra som det varit =( Dom har satt in en massa knas i den salvan nu.
#4 Jag fick rådet av vetten när min Cato var torr över ryggen att använda vanlig lotion, utan parfym och bara ett tunt tunt lager. Jag smorde honom morgon och kväll och det såg jättefint ut på några få dagar bara =)
Mvh Jenny
Detta var min upplevelse hos vetrinären i måndags när jag skulle kolla upp vad det kan röra sig om.
Kom till vetrinären i måndags och kollade först att det inte rörde sig om ohyra och det gjorde det inte, sedan när jag började prata om blodprovet och ultraljudet så såg vetrinären ut som ett frågetecken och visste inte alls hur hon skulle gå till väga med blodprovet som jag ville ha en hormonpanel på, så jag sade åt henne att kolla med sina kollegor eller ringa och rådfråga annan vetrinär, så hon gick iväg och frågade sina kollegor och ringde, efter ca 5min kom hon tillbaka och hade fått till svars att det skulle skickas till USA för kontroll.
På ultraljudsfrågan som jag hade ringt in specifikt för när jag bokade tiden så sade hon att det inte skulle gå då hon som gör dom bara jobbar 3 dagar per vecka och att det är lång kö, suck tänkte jag bara, men sade att jag vill iaf sätta in ett suprelorinchip om det nu är binjurarna som stökar.
Sagt och gjort så går hon och hämtar chipet och nålen, när jag fick se nålen tänkte jag bara stackars Kato som måste bli stucken med så stor nål, men det är ju för hans eget bästa så vi kör på.
Han är ju såklart motvillig men håller sig ändå ganska lugn, så skjuter hon in chippet, men säger när hon drar ut nålen att den inte åkt in, ligger en stav kvar i nålen.
Så får hon för sig att putta in staven en bit i nålen igen för att kunna testa igen, då sticker hon sig ordentligt på nålen så det blir ett avbrott på nålstickandet ett tag och stackars Kato som bara vill därifrån efter nålsticket, för han anser sig klar, måste vänta på att vetrinären omplåstras.
Så kommer hon tillbaka efter ett tag och vi testar igen och igen och igen, då känner jag att mitt tålamod börjar trytta så säger åt henne att ta en ny nål då denna borde vara defekt.
Det tar emot då hon bara verkar tänka på att det kostar att ta en ny nål, men tvingas ge sig, så då stickar vi en gång till och samma sak händer igen…….
Då tar hon en pincet och med visst våld lyckas hon rycka ut vad hon tror är chippet från sprutan, dock är den plastbiten ca 2cm lång, så då säger jag åt henne att det där ser ju ut som en påskjutningstav för chippet, hon ser konfunderad ut och frågar mig då att skall vi komma överens om att det är en påskjutningsstav? Jag ställer då motfrågan att det brukar följa med info med mediciner och sprutor och varför hon inte är påläst innan hon använder det, får till svars att dom inte brukar vara sådana utan måste vara en ny model, men hävdar ändå att man skall ha full koll.
Så nu har jag en Kato som har 2st suprelorinchip i sig och en husse som är 1700kr fattigare och har tappat förtroendet för gammelstads djursjukhus. 
Kan tilläga att jag inte gjorde något blodprov på Kato och kommer jag att göra det så tar jag hellre själv ett blodprov och skickar iväg till USA för kontroll.
Men han är iaf pigg och busig som vanligt, men var lite seg och tillbakadragen på måndagskvällen.
#8 Men fy!!?? Får en veterinär ens ha så dålig koll på vad den sysslar med!!??
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Usch vilken upplevelse! Tur iaf att han, efter mycket om och men, fick sig ett chipp. Jag hoppas verkligen inte att hon tog betalt för 2 chipp när det var hon som klantade sig så otroligt och inte hade någon koll på sin produkt!? Hoppas killen mår bra iaf :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Men typ, jag som håller på med sjukvård fick jäkligt många varningslampor tända, hade detta skett på ett sjukhus så hade det blivit vissa anmälningar.
#10 Jo hoppas det med, dom har lite dåligt beskrivet i sitt kvitta om vad som kostar, det som står på kvittot är följande:
Grundavgift vid alla besök 120kr
Undersökning / behandling 140kr
Laboratorieundersökning 380kr
Medicin och material 1094kr
Har för mig att ett suprelorinchip skall kosta kring 8-900kr om jag inte missminner mig?

Man får väl hoppas att Kato blir dubbelt så frisk, dubbelt så snabbt nu då!!
Man blir lite mörkrädd ibland.
Fick du medicin mot skabb med? Det behöver ju inte alltid synas (inte ens i mikroskop) även om det är det.
#13 tog ingen medicin mot skabb, dock visar han inga tendenser på att ha skabb annat än pälsbortfall. Han har börjat bli lite piggare nu sedan han var hos vetrinären och har hjälpt husse att sopsortera idag. :P
Man ska vara försiktig med att behandla mot skabb i onödan och skulle inte pälsen växa tillbaka finns det en anledning till att kontrollera skabb igen, men än så länge finns det egentligen ingen grund till att behandla honom mot det nu. Chippet varierar väldigt mycket i pris. Valla i Linköping tar 1400:- med poliklinkavgift medan det finns ställen som tar 700:-
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men hur kan 2 chip påverka illern? Jag menar hos människa kan det ju vara rätt farligt att ta dubell dos av ex P-spruta.
#16 att ge en iller 2 p-sprutor skulle även det kunna ge förödande konsekvenser (det är iof inte bra att behandla med p-spruta över huvud taget). Suprelorinet verkar inte på samma sätt och därför kan jag inte heller tänka mig att det egentligen skulle kunna bli direkt farligt. Jag tror nog snarare att det är väldigt lönlöst att ge 2 om man tex skulle vara ute efter en annan eller mer långvarig effekt, för att chippets verkan inte blir annorlunda men jag är egentligen för dåligt insatt i preparatet för att uttala mig ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
En liten update då nu då det gått ett tag sedan han fick suprelorinet.
Han har blivit piggare, byggt på sig lite mer hull, och pälsen har börjat växa ut igen. 
Härligt att höra!! :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Suprelorin kan göra underverk :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Underbart :D