suprelorin hannar
Hade ett långt samtal med Marianne förra veckan. Amon har haft sitt chip i 3,5 år och det verkar fortfarande. Hon ringde en av forskarna på chippet och han sa då att de fått in fler rapporter på hanar som haft chipet upp mot 4 år. Så, hon ville att jag skulle sprida den informationen. På honor verkar det som regel hålla kortare tid, 1-1,5 år. Men, vill man använda en hanne i avel kanske man ska ha det i åtanke att det kanske tar fler år än man tänkt om de fått chip. Jag ville använda Amon i våras, men det gick ju då inte :)

Nu skiljer det åt alla håll verkar det som! Tjejerna mina, båda runt kilot höll chippen över två år på - den ena hade inte ens börjat visa tecken på förändring men fick nytt samtidigt ändå..
En liten fundering, det finns chip med dubbel styrka som "ska" hålla dubbla tiden - finns ingen chans att det blandats ihop? Väldigt ren spekulation!
Killarna mina (2-3 kg beroende på årstid) visar numera båda tydliga brunsttecken (typ lägre kulor osv) och min känsla är att de aldrig riktigt verkat som de ska, båda fick sina förra sommaren..
Finns det någon möjlighet att chippen kan fungera som exempelvis stereoider? Där man kan behöva "starta" upp hormonproduktionen igen?
Hur avancerat är det egentligen att operera ut ett chip?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Tror inte att chipen blandats ihop, men vad vet jag :) Det hade kommit in rapporter om 4 år från flera håll.
Jag frågade om man kunde operera ut, Marianne visste inte, men katt/ hundveterinären som var där samtidigt sa att det inte finns ngt chip att ta ut efter några veckor.
Alla mina illrar har chip. På Iza tror jag att det kommer gå ur nu till våren och hon har bara haft det sen förra sommaren. Marita och Ayla har haft sen förra våren och visar inga tecken på att det är på g. Amon har som sagt haft sitt i 3,5 år och Celadon i 2,5 år. Jag kan tro att Amon kommer in i brunst i vår, men det trodde jag förra våren med… Creb och Ranec har haft drygt 1 år. Varierar kraftigt hur det tar på olika individer.
Då var det dig hon pratade om när vi var in i lördags och chippade om Valle :) om det är Marianne du chippat hos så sa hon till mig att hon chippar inte illrar med det starkare chippet än, hon vill låta andra testa det först innan hon gör det. Misstag kan ju förstås fortfarande ske med att man råkar ta fel chip ändå.

#2 jag vill minnas att jag läst om att ta ut chip så jag var tvungen att klämma igenom tjejerna som inte har id-chip och är relativt nychippade men inget chip så långt jag kunde känna iaf.
Det är rena teorier, vet inte hur hårt kontrollerade djurpreparat är och inte heller hur lätt det skulle vara att upptäcka..
Finns ju flertalet fall bland människors mediciner och medel :)
#3 Tänker mer att det skulle blandats ihop tidigare i processen, senast jag kikade så fanns det tillgängligt i Sverige åtminstone och där Marianne är kanske man behandlar andra djur med det starkare medlet.
I flera länder rekommenderas det starkare alternativet till illrar, fast att det inte kommit hit eller visat sej tidigare är inte så konstigt då det kom ut senare :)
Jag som var väldigt intresserad av allt kring suprelorin för något år sedan hade otroligt svårt att hitta rapporter om avvikande behandlingar, nästan lite otäckt bra verkar allt ha fungerat.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Idag när jag chippa frasse så fick jag veta att det finns två, det ena håller ca 6 mån på hund och sen finns det en som ska hålla 1 1/2 år.

Jag har för mig att Ann (som har ferretparadise) tog ut chipet på en hona i våras.

#6 Ann tog ur chippet ur Navi i december 2011 och sen blev hon parad och fick kull i april 2012. Så det funkar ju att göra så.
Mina honor har det hållt 2 år på. Ska se hur det blir nu till våren för då bör det vara dags att sätta i nytt igen. Har inga hanar med implantat.

hehe jag tror att bara för att dom skall avlas på håller det lite längre =P
På mina hanar har implantet verkat olika. Theo 2 år 8 månader och Blight ca 2,5 år. Druie höll det knappt 2 år. Men jag tror att han blev triggad att komma i brunst av Theo och Blight.
Jag o h Hanna chippade willa och Marcello samtidigt för ganska exakt 2 år sedan. Willa har redan fått chippas om medan marcello fortfarande inte visar några tecken på brunst.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Orkade inte starta en ny tråd om chipkastrering på hannar så jag lånar denna lite. Fridolf kommer att gå i sin första brunst i vår och det är bestämt sedan länge att han ska chipkastreras pågrund utav att det verkar vara hälsofrämjande. Dande som vi med största sannolikhet kommer att ha kvar är redan kirurgiskt kastrerad men jag funderar på att sätta in ett chip även på honom när jag gör det på Fridolf. Finns det någon mening med att börja med chip på dande redan nu? eller ska jag vänta tills han blir sjuk? Dande fyller 2 år i juni 2013.
Då skulle jag vänta till han började visa symptom på sjukdom tror jag.. Har aldrig ställts inför det valet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ne det blev lite tokigt med Dandes kastering för när an skulle flytta från sin förra ägare till sin nya i Norge så fick dem välja kasteringsmetod och valde kirurgiskt, sedan så hände en massa saker för den nya ägaren så hon kunde inte ta Dande. Sen har han då hamnat hos oss och hade jag eller den förra ägaren fått bestämma så hade han inte kastrerats kirurgiskt utan med chip. Men gjortär gjort och jag vill gärna ha en glad iller som lever länge så jag försöker höra mig för om möjligheterna till att "rädda" detta.

Är väl ganska onödigt att chippa en kirugisk kastrerad iller. OM dagen kommer att han visar tecken på binjurarna så kan ju chip sättas in då