Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 768 ggr
Wisby9211
2012-11-19 12:50
0

Para

Ni som parar era illrar…

Är det fel att ta en kull på sin iller för att få en ny generation av den? Gör du det? Är det egoistiskt? Vad har du för planer när du tar en kull?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Sarah
2012-11-19 13:24
0

Ja om det inte tillför den svenska stammen ngt så är det helt klart fel. Har den inte stamtavla och bra sjukdomsstatistik så är det bara dumt. det finns tillräckligt många illrar utan bra grundförutsättningar.

JossanH
2012-11-19 13:28
0

Är det en passande avelsiller är det väl precis det uppfödning går ut på, men att para bara för att man har en "söt" iller är inte argument som håller i mina ögon och framförallt inte då man alltid tar en risk att förlora sin hona om man parar henne. Har man en hane som man vill ha en avkomma efter så bör man ta ett beslut om hanen lämpar sig för avel och sedan erbjuda den för avel hos en seriös uppfödare och sedan ta en valp därifrån.
Marknaden är mättad på illervalpar just nu och att då bidra med fler när det finns etablerade uppfödare som avstår från att avla på friska och sunda linjer gör att man inte bidrar med något positivt för illerstammen.

Sedan ska jag också nämna att alla illrar är individer och avkomman kanske inte alls blir som din iller..

Jag skulle verkligen ta mig en funderare på vad jag vill uppnå med att para i sådan situation. Avlar man ska man ha ett mål med det, inte bara för att producera om du förstår vad jag menar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2012-11-19 13:42
0

Ja jag är ju en av de som avstått trots riktigt fina linjer, pga mättad marknad :P

Wisby9211
2012-11-19 17:36
0

Illern har ju självklart bra bakrund och stamtavla annars tycker jag också det är dumt att avla på en iller som inte har nått att komma med.

Ja iller är individer och som du sa så kankse dom inte blir som den förra det vet jag redan ;)

Jag ska självklart tänka på det och tänkte inte avla på minst 4 år så då får man se då hur marknaden är! Men ni förstod i allafall vad jag menar och jag fick lite mer kött på benen :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!