Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 529 ggr
Odis
0

Skär i hjärtat..

Igår fick vi hit Dandelion en kille som inte gör så mycket väsen av sig, lite gnällig iform utav pipig lite som en valp nästan:P
I lägenheten har vi massor med puffar och filtar att ligga på, de flesta är Fridolfs men Dande har 3 egna sovsaker som han hade med sig hit. Ändå så väljer han många gånger att ligga rakt på golvet. Det liksom skär i hjärtat av att se honom ligga på golvet som om han inte vore värd nåt bättre. Någon som har någon förklarning till det här beteendet och något man bör göra?

Blueshift
0

Mina illrar kan välja att lägga sig på bara hårda golvet ibland, eller bara marken ute. Jag har tyckt det ofta ser ut som om de tycker filtar blir för varmt i det läget, kanske är det något sådant? Vissa illrar verkar faktiskt också föredra dessa till synes obekväma sovplatser ibland. Har inte någon säker förklaring till varför. Håller med om att det kan se hjärtskärande ut!

Blueshift
0

Kan tillägga att en ny iller jag fick en gång som var lite osäker på den nya miljön, också låg på kalla hårda platser först. Men det gick över när han blev mer hemtam. Men Dande ser ju ut att trivas kanon.

Odis
0

Han ligger ihop med fridolf om han ligger i en puff men säg 7 utav 10 gånger så lägger han sig på golvet..Jag har faktiskt försökt lägga mig i lite och lagt Dande i en egen puff för jag står inte ut med åsynen av att han ligger så, då ligger han gärna kvar i puffen då jag lagt dit honom..Som sagt han kom igår så man ska ju inte stressa den stackarn men jag tänkte om det fanns något man kunde göra för att underlätta för honom att bli mer hemtam. För övrigt så verkar han lite osäker och väldigt underlägsen han går lätt ifrån vatten och matskålen om Fridolf nämar sig trots att Fridolf inte alls bråkar eller schasar iväg honom.  Och han har svårt för att gosa med mig också han är inte så pigg på att man tar på honom han är absolut inte elak mer att han går iväg och gömmer sig.

Odis
0

Kan även tillägga att jag aldrig haft två illrar förut så jag tar tacksamt emot alla möjliga tips och tricks för att få ett fint och trevligt hem åt pojkarna. Det jag gjort hitills föratt få dande att känna sig lite mer säker på mig är att "demonstrera" med fridolf då fridolf är dödstrygg här, så jag tänkte lite om dande ser att fridolf har det gott och det inte är farligt och man sakta närmar sig honom så kanske han inser att den där människan är inte så tokig trots allt.

Blueshift
0

Jag tror mest på att fortsätta precis som du gör, gosa med honom, visa hur mycket du tycker om honom och bli hans vän, och låt tiden göra sitt. Han behöver kanske bara få landa och vänja sig lite vid den nya situationen. Låter ju ändå som om du fått en otroligt fin start med honom och Fridolf.

Lite goda mutor kan också göra mycket för att få honom glad och slappna av (om han nu skulle känna sig lite osäker). Finns det kanske något gott han är särskilt förtjust i?

JossanH
0

Min första iller Dexter sov gärna direkt på golvet bakom en dörr ;) Tyckte också det såg lite oskönt ut så la en t-shirt där och då tyckte han det var helt okej. När jag får hem en ny iller kollar jag på hur illern är, är den framåt behandlar jag den oftast precis som om den alltid bott här. Vet att det finns de som förespråkar att man ska ta myrsteg med nya illrar men jag har varit med om illrar som verkligen behövt uppmärksamheten och att man handskas mycket med dom från början. Dexter var en sådan iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tortoise
0

Jag tror att han kanske bara är lite rädd och osäker än så länge, många av mina illrar gjorde så i början, med tiden när han känner sig mer hemma kommer han nog att sova i filtar och sovpuffar, men du kan också pröva att ge honom en kartong eller ett rör. Min Alice sov i en hel månad i ett plaströr som hon täppte igen i båda ändar med papperspåsar som tjuvades från köket när hon kom till mig. Jag lät henne hållas och till slut släppte hon sitt älskade rör när hon kände sig tillräckligt säker.