Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1829 ggr
JossanH
0

avföringens lukt

Sedan vi flyttade till hus innan midsommar i år så har pojkarna varit mycket mer ute än inne. Kosten är inte nämnvärt ändrad. De äter carnia lynx och kött. Men deras avföring luktar skunk mot vad den gjorde innan flytten. Förut har jag aldrig störts av lukten men nu är det riktigt illa.. Någon som varit med om något liknande?

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Slutade med Carnia av den anledningen, av den sista beställningen blev de konstiga i magen och det luktade hela tiden som att dom enbart ätit inälvor, slutade direkt när jag gick över till Orijen.
Efter ECEn tycker jag också att det luktar jäkligt illa periodvis.
Av barfen blir det ju en speciell doft, kanske framförallt om den inte är "välbalanserad" men det vet jag att du vet och jag tror ju att du har koll på läget :)
Känner karln din förändringen, tänkte om det har något med graviditeten att göra? Eller märker du det mer för att du inte "lever i skiten" på samma vis?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Jag är också inne på att det berorpå Carnian.. Båda känner av det markant och reagerade så fort vi flyttade hit i stort sett. Har tom haft ett längre köttuppehåll för att se om det blev någon förändring, men icke.

Det är en annan lukt än innan och precis i början när vi hade dom lite mer inne pga att det var så varmt ute så stabnk det skit och blöt hund i deras rum. Jag skyllde på mindre yta för dom att vara på och några flyttkartonger som stod där inne så vi plockade bort allt och storstädade hela rummet. Det hjälpte några dagar. Nu luktar det som tur är inte blöt hund längre men avföringen stinker lite som människobajs.
En dag efter att dom varit ute och busat i huset kände jag, dagen efter, att det stank i ett av rummen. Hittade då att någon hade bajsat under spjälsängen. Jag kände det alltså på lukten. För ett par dagar sedan hade jag bara ute Vicente och busade och har känt att det luktat i samma rum. Har kollat hela golvet efter bajs men inget hittat, men så idag såg jag att han bajsat i lilla soffan vi har där. I vanliga fall känner man inte sånt på lukten.

Både jag och Kalle tycker att det luktar apa och det luktar inte iller på det sätt vi är vana vid.
Nu håller mitt foder på att ta slut. Funderar på att inhandla orijen istället för att se om det blir någon skillnad för det här är inte roligt :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Hum, märkligt! Vi märkte ju av en luktförändring av lådorna när vi flyttade, men det berodde snarare på att ventilationen i huset är så sjukt mycket sämre än den i min tidigare lägenhet och problemet löstes med annat lådmaterial. Låter dock inte som att det är fullt så enkelt i ditt fall.

Jag ger också carnia och kött (mestadels möss) men har inte märkt av någon skillnad. Får se om jag också åker på detta nu när jag ska beställa nytt (håller tummarna för att jag slipper!).

Sarah
0

Tycker det luktar bajs (!) om de äter torrfoder :P av BARF, inte så farligt.

kredka
0

Jag håller med #4 sedan jag började med endast kött för killarna så bajset luktar inte mycket -endast dom gånger när dom rensar sina analsäckar ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
0

Bör väl nämna att i det rummet där jag har lådorna så var fönstren öppna hela sommaren utan någon som helst förbättring.
Jag har under mina år med iller bott på 8 olika ställen med illrarna och aldrig förr känt någon sådan lukt som vi har nu.. Så himla skumt.

tycker också att illrarna luktar mest illa av torrfoder men har aldrig förr upplevt att lukten varit så annorlunda.

Jag köpte nytt foder strax innan vi flyttade och har handlat en gång till efter det (ca 3-4 påsar kan jag tänka mig har gått åt). Vi har även upplevt att det luktat väldigt illa i utegården då de bajsat..

en har nu beställt orijen och ett helt packe med kycklinghals från jipotimas så blir lite köttdiet när det kommit så hoppas HOPPAS att det slutar stinka!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Jo jag har oxå reagerat på att bajset luktade mer sedan jag började med carnia, men ja vilket baks luktar gott lixom Tungan ute

JossanH
0

Arligt talat så märker vi redan skillnad på lukten och då äter dom fortfarande en liten andel carnia men mestadels kycklinghalsar och orijen. Stor skillnad!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

okej men det är ju bra. här fortsätter jag med carnia för i mina ögon har jag hellre en starkare lukt men att sortera lådor oftare än att ge dom sämre mat. men alla tänker och tåler ju olika saker

VeronicaKahlbäck
0

Så tråkigt egentligen, jag var iaf väldigt nöjd med Carnia först..

Minas avföring luktade inte bara illa utan konsistensen förändrades till diarré allt som oftast och ibland kom det bara vätska..

Kommer inte ihåg exakt hur länge jag körde med Carnia, inte heller under hur lång tid av det som lukten var förskräcklig.. Alltså vet jag inte när det fodret beställdes.

#4, 5 Lyllos er! :D Efter Dagsgamla kycklingar eller kycklinghjärtan (och lite annat) vill jag resa bort en sväng, vilket är några gånger i veckan :/
Lukten påminner mej om när "vi" hängmörade slaktdjuren när jag var liten..

VeronicaKahlbäck
0

#9 För att upprepa mej lite, mina hade inte bara en förändrad lukt (inte för att den gick att vänja sej med) utan blev väldigt dåliga i magen.
Anser väl att IBD (och liknande) är en otäck risk..

FerretCrow
0

#10 hehe ja viss inälvsmat kan ju bajsen göra att man vill kräkas och rymma =P

#11 jo men Carnia orsakar ej diare hos mig utan enda jag märker är en annan lukt på bajset, men ja mina äter ju mest hela bytesdjur nu för tiden så det är lite annat nu =P

JossanH
2

#9 Fast det hjälpte inte att rensa lådorna. Lukten försvann aldrig bara var mer eller mindre, och detta trots att dom varit utomhus halva dagarna eller mer..
Sämre och sämre, du har blandat Carnia och Vitalin och det är ingen blandning jag skulle göra då JAG inte längre anser vitalin vara tillräckligt bra så att Orijen skulle vara sämre än en Carnia/vitalinblandning är nog snarare en smaksak än ett vetenskapligt belägg ;) och oavsett ligger både Carnia och Orijen i toppen av bra foder. Vore skillnad om jag bytt från Carnia till RC tex..

Och sedan förstår jag att du tänker så eftersom dina illrar bor ute i en lekstuga och du då inte har lukten i näsan så fort du stiger innanför dörren. Vi bor även i ett så pass litet hus att man känner lukten vart man än är även om lådorna bara står i ett rum.
Hade inte jag levt med mina illrar i mitt hem hade lukten inte alls spelat lika stor roll, det kan jag hålla med om.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#10 Minas avföring luktade inte heller illa under hela tiden med Carnia. När vi bodde i Norpan luktade det precis som vanligt, det var efter vi flyttat hit. Förmodligen nybeställt då.. Undrar om de gjort någon ändring i fodret? Ska maila och fråga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#13 haha du gör ju allt för att hitta fel. vart skriver jag att du blandar med orijen och jag anser det vara skit foder? Jag skrev vad jag kör på men det är upp till andra att tycka annat skrev aldrig att orijen var dåligt. och ja dom bor ute i eget hus med jag är ju med dom iaf och känner doften. Lekstuga vet jag ej vart du fått ifrån för du har aldrig varit här så ja skaffa lite belägg innan du öppnar munnen. men dina är ju ute mestadels oxå så då har du inte heller iller lukten under näsan ;)

JossanH
0

#15 "här fortsätter jag med carnia för i mina ögon har jag hellre en starkare lukt men att sortera lådor oftare än att ge dom sämre mat" skrev du som svar till att jag nu hade bättre lukt när jag bytt till Orijen. Det kunde i sådana fall lätt tolkas som att du tyckte att Orijen var av ett sämre foder, har aldrig skrivit att du skulle tycka att det var ett "skitfoder" bara tillräckligt "dåligt" för att du aldrig skulle kunna byta bort carnia mot det.
Prova att ta in dina illrar inomhus halva dagen och låt lådor plus filtar ligga kvar inne och se om lukten helt försvinner den tid de är utomhus ;) Mina illrar i sig luktar inte speciellt mycket, utan som du kanske kan se av mina tidigare inlägg så är det avföringen/lådorna som luktar och dessa tar dom inte med sig ut under dagen :P

"lekstuga" kanske var fel ordval. Utgick från bilderna du la upp när du flyttade ut dina illrar och har väl snappat upp "lekstuga" av någon som varit hemma hos dig.. Poängen var iaf att illrarna inte bodde inne i samma hus som dig och då förstår jag att du resonerar annorlunda. Jag hade nog också hållt kvar vid Carnia eller blandat carnia/orijen om illrarna inte bott i vårt hus.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Och vadå "hitta fel"? Jag bara förklarade varför vi kanske såg annorlunda på saken och "försvarade" mitt val att byta foder då du fick det att låta som att jag valde lukten i mitt hem framför mina illrars hälsa när jag i själva verket gjort en ganska liten förändring.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#16 nej jag skulle inte byta carnia mot orijen, men att byta bort vitalinet skulle jag kunna göra och det jag kikar på just nu vad som kan passa mig bäst, men har samtidigt 2 här hemma som är mycket känslig mot olika foder så ja måste tänka till och klla runt och inte bara ta första bästa helt enkelt.

VeronicaKahlbäck
2

Jag tolkade #9 på samma vis som Jossan därav #11.

Vitalin har jag använt till och från sedan 2006, bestämde förra året (visst var det då de blev ägarbyte) att aldrig mer då det följde med hela bitar av havre och många bitar var jästa m.m. Fick Vitalin med Totte i Juni och tänkte att jag skulle använda upp det men hittade stora bitar (som 1-kronor) som såg ut som torkad svål typ, smakade och det vara bara socker.. ALDRIG mer, har skrivit det tidigare men skulle hellre ge dom Friskies.. 
Nej det går väl inte att misstolka hur illa jag tycker om Vitalin!

Carnia Lynx var jag väldigt nöjd med under ganska lång tid men i våras någon gång förändrades det, utöver lukten som var så pass speciell att bara det tydde på att något inte stod rätt till så fick de väldigt avvikande avföring.
Jag trodde inte ens att lösningen var så enkel som att byta ut fodret (jag hade ju varit så nöjd) men bra mycket enklare än diverse undersökningar, mag och tarmsystem är inte det enklaste att undersöka.
Kanske inte ens var jag som började misstänka att fodret var boven, kan ha varit Jossan då jag diskuterade problemet en hel del med henne..

Som jag ser det så är Orijen det bästa valet för mina illrar, i torrfoderväg då alltså!
Om vi ska prata lite mer lukt så tycker jag Orijens torrfoder luktar apa i jämförelse mot Carnia ;)

Nu vet jag inte riktigt varför jag känner att jag behöver försvara mej men nu kanske alla förstår mina anledningar bättre?
Om ingen behöver en förklaring på farorna med instabila tarmar?

FerretCrow
0

Vilket orijen kör ni på?

Denna kommentar har tagits bort.
JossanH
0

orijen kattfoder. inte specialfodret med fisk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

samma här!

JossanH
0

Enligt Carnia själva så har dom inte gjort några förändringar i fodret. Gav det sista nu som var en blanding av orijen och Carnia och där var en större mängd carnia i botten och på en gång märktes det skillnad. Kalle reagerade på att det hade börjat lukta igen för han visste inte att de fått mer carnia under natten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Hemma här hade vi motsatt problem. Illrarna blev kass i magen av Orijen och det blev bättre när vi gick över till Carnia.

(Halvbarf har de alltid fått.)

JossanH
0

#25 Så himla bra! :) För flera år sedan använde jag orijen och vitalin och illrarna var toppenbra i magen, hade uppehåll på orjen och skaffade samma blanding då jag flyttade till Norge (med samma illrar) och då funkade inte den blandningen alls. Försökte i flera veckor men fick köpa royal canin (som jag inte alls gillar men utbudet i den lilla orten var minst sagt magert) och de blev bra i magen på en gång.. Kanske blev de känsligare iom flytt..? Aja, jag vet inte..

Sajtvärd på Iller.ifokus

oneisis
0

Jag har bytt från vitalin till orijen för nån månad sen och den senaste veckan har jag kännt av bajset rejält. Kan vara i annat rum o känna- hmm tror att nån bajsade nu. Konsistensen är också annorlunda, det är inte korvar längre utan delade pluttar. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men iaf. :)