Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 889 ggr
SGrandin
0

Intresse av iller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Sarah heter jag, är 20 år och pluggar till undersköterska för tillfället. Nu är det snart 5 år sen jag för första gången såg en iller, det var på husdjursmässan i kista. Blev helt fascinerad av dem redan efter första stund. Jag läste väldigt mycket som liten och försökte hitta fakta om dessa djur. Jag hittade en bok om illrar på biblioteket, där det dock inte stod med precis allt jag ville veta om dem. Började prata hemma om det jag lärt mig från boken och internet. Har alltid varit mycket djurintresserad, men mina föräldrar är inte direkt några djurfantaster, så dom har aldrig riktigt uppskattat mitt prat om djur. Jag fick inte direkt något stöd från föräldrarna för Att skaffa iller. Tackar dom nu i efterhand eftersom att jag inte riktigt var fullt mogen för ett sådant stort ansvar.

Jag gick ut djurgymnasiet 2011 och under min tid där lärde jag mig mycket om alla sorters djur, mest hund eftersom att jag gick en hundlinje. Idag är jag ägare till en glad och sprallig blandras tik som är 18 månader och 2 st leopardgeckos.

Nu i dagens läge så bor jag fortfarande hemma men jag och min pojkvän letar lägenhet för fullt. Vi båda är stora djurvänner och vi båda har en stor kärlek för illrar och vill mer än gärna skaffa en.

Men vi har inte riktigt bestämt oss för att skaffa en iller eftersom vi inte har en aning om hur det är att leva med en iller. Det är ju en helt annan sak att läsa om en iller än att äga en. Man kan ju bara försöka föreställa sig hur det skulle vara. Sen är ju alla individer så olika. Bara för att man träffat en iller betyder det inte att alla är på samma sätt. Det är därför skriver jag här, eftersom det här är en super bra sida och jag har följt den i ca 3år.

Jag skulle jätte gärna vilja se hur en iller är i hemmamiljö, träffa ägare och höra hur livet som illerägare är. Sen kommer vi till nästa gjej; jag vet inte hur min hund skulle reagera på en ny familjemedlem. Hon är jättetrevlig och snäll men har mycket hopp och lek i sig fortfarande. Hon går ihop med de flesta hundar och katter, men jag har ingen aning om hur hon skulle reagera mot en iller. Jag vill gärna veta det innan vi bestämmer oss. Det är mycket som ska bli i ordning innan vi verkligen bestämmer oss, det blir inget spontant beslut, utan vi vill verkligen vara helt säkra på allt innan.

Nu blev det här rätt långt men jag ville presentera mig och sedan höra lite om det finns någon/några illerägare i stockholms-området som har lust att dela med sig lite av sina kunskaper och låta mig och min pojkvän få träffa er och era illrar. Skrattande

animal-lover
0

Bor i Västerås och mina illrar är hundvana då jag har en bullterrier :) Så ni är väldigt välkomna hit Skrattande

Bogey
0

Kolla även tråden upp till vänster som heter "Träffa andra illerägare". Där har du en lista på illerägare som öppnar sina hem för besökare, var de bor och hur du når dem.

Om du inte redan gjort det så läs tråden "Att skaffa iller"

Användaren Ceciliaolucifer har även en blogg där du bl.a. ka läsa om livet tillsammans med iller. http://blog.tamiller.se/

Lycka till med "illerjakten" Glad

SGrandin
0

1# Åh va bra Skrattande lite långt eftersom jag inte har körkort än men det går väll att ta sig dit komunalt?

2# Jo hade tänkte skriva till dom på listan men ville börja skriva här Glad
Jag har varit inne massvis här på iller i fokus i snart 3år och läst på så nu har jag med hjälp från alla inlägg skrivit en egen "att skaffa iller" text och "budget" osv. Så på den fronten känner jag mig rätt påläst. Har läst och sett nästan alla texter och gulliga videos på Ceciliaolucifer blogg. Tack så jätte mycket för tippsen. Jätte trevlig med svar Glad

animal-lover
0

#3 Det funkar jättebra att ta tåget hit Glad

SGrandin
0

4# Va roligt Skrattande kan vi ta med hunden då också elller blir vi för många?

animal-lover
0

#5 Det är bara att ta med henne men det är stor chans att Edsel (bullen) blir kär och hon får stanna här Tungan ute

SGrandin
0

#6 Hahaha min hund älskar andra hundar så det är nog hon som blir kär och vill stannaTungan ute Hör av mig snart i ett pm så bestämmer vi när det passar och så. Åh va roligt det ska bliSkrattande

animal-lover
0

#7 Låter bra Skrattande