Fodervärd?
Jag e en nybliven mamma, och tyvär så har jag inte den tiden som behövs för mina illerkillar. men vad ska jag göra? jag vill absolut inte sälja dom,men har inte tiden eller orken…
Satt och funderade och kom fram till att det kanske skulle gå om jag bara lämmnade bort dom på foder några månader,tills allt har blivit lungare hemma.
Men jag vet inte hur sånt funkar.
Och då vill jag ju ha nån som inte bor så långt ifrån mig.
Vore tacksam för lite råd och tips, jag älskar ju mina killar så mycket!Jag vill att dom ska ha det bästa.
Hur ska jag ha tid för mina killar och min lilla bebis?förslag?
Det var bra förslag att försöka att få fosterföräldrar så länge tills den fösta jobbiga tiden med en nyfödd har lagt sig. När och om du lämnar ett djur till en fodervärd, så kan ni göra 2 saker. Ni kan antingen göra så att ni båda delar mat kostnaden medan du själv står för ev vet.besök och vaccinationer om det behövs under tiden som illrarna är hos fodervärdar. Eller så betalar fodervärden maten medan du betalar alla vet. räkningar som ev blir. Det är helt hur ni vill komma överens om, men det normala är att fodervärden står för mat och tillsyn och du står för vet.kostnader som ev blir. Men då du ska ha tillbaka dina killar (vilket man i normalfallet inte gör) så tycker jag att delad kostnad för maten och att du själv står för ev. vet.kostnader.
Lycka till med både bebbis och att hitta en fodervärd.
Christel.

tänk bara på att skriva ett fodervärdsavtal, så ni är helt eniga om hur lång tid det gäller och alla kostader.. 
Tack så mycket för tipsen! hoppas jag hittar nån som kan vara fodervärd bara.
skriv ett kontrakt som passar dig och dina illrar bäst, sen är det bara att hitta ett lämpligt "hem" åt dom små medans bebben växer till sig lite!
Du kan ju göra fodervärdsavtalaet till vad du vill att det ska vara!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det låter som en jättebra idee om du hittar rätt fodervärd. Och som några här inne skrivit, du gör avtalet till det du själv vill. Och självklart, skriv ett kontrakt, finns många som man tror sig kunna lite på men det visar sig vara fel i slutänden i vissa fall, tyvärr.

Vart bor du? Hur många illrar har du? Hanar/honor/kastrerade/temperament/går att ha med andra illrar?
Några frågor som folk kanske är intresserade av om de kan tänka sig bli fodervärd…