Mayday är tanig!
Halloj! Hoppas allt är bra med er alla och era småkrabater! :)
Mayday är nu två år gammal och är i princip lika busig, klantig och galen som förr. Hon är fortfarande ingen knäsittare, om man inte råkar haffa henne när hon är väldigt trött då förstås. Antar att det händer för lite ett knä, så därför föredrar hon att knycka skor och att försöka flyga från soffbordet.
Det är lite smågrejer jag undrar över, men först och främst, hur får jag henne att gå upp i vikt?
Jag vet inte om det är normalt för en tvåårig steriliserad hona att väga 0,7 kilo eller inte, men hon ser väldigt tanig ut. När hon var valp hade hon en massa babyhull, men när hon blev lite större försvann hullet. Hon väger alltså ungefär lika mycket nu som när hon var fem månader gammal. Hon äter Vitalin, som jag har hört ska vara bra. Kanske jag ska byta foder? Och det där med BARF fungerade inte så bra. Även när jag gav henne småbitar av kyckling eller lite rå kötttfärs så gömde hon över hälften av det (även fast det var riktigt små mängder) och lät det ruttna.
Sen bråkar hon jämt till det med att puffa omkull vattenskålen. Hennes skålar är rätt tunga, så hon är väldigt bestämd över att den ska omkull. Detta blir ibland problematiskt om jag är borta en hel dag. Man vill ju inte att hon ska vara utan vatten! Är det någon som känner igen problemet? Hur fasiken löser man det? :/
Taaack på förhand! :)
#0 Vattenskålen är enkel, sätt den i en större vattenskål. Så har jag fått göra eftersom Bus bara älskar att gräva i vattenskålen. Har en marmorskål som står i en större plastskål, en vattenskål med höga kanter som står på en bricka och två mindre skålar som står i en mindre toalåda. Funkar skitbra.
När det gäller magerheten så kan du kanske ge lite vitaminpasta varje dag eller acceptera den. Har en fröken på sex år som känns som en, ursäkta liknelsen, en anorektiker. Hon är så tunn, så tunn och så lång. Men hon har alltid varit sån, ändå sen hon var liten så det är inte så mycket att göra åt.
Du kanske har möjlighet att lägga upp en bild på fröken, så kanske "vi" kan se om hon är för mager eller normal.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#1 Aaaah, vad smart! Haha! Varför har jag inte tänkt på det förut? x) Ska definitivt prova det med en gång.
Vitaminpasta kör vi faktiskt med, glömde att nämna det. Hon har fått det varje dag (någong gång ibland har jag glömt) i två-tre månader. Ser ingen skillnad på henne dock. Ett plus är dock att hon verkligen älskar det och blir skitglad när hon får det! Så kommer nog fortsätta med det i alla fall. :P
Jag funderar på om det skulle hjälpa att blanda hennes vanliga foder, vitalin, med typ Totally Ferret Baby. Någon som provat eller i övrigt har några synpunkter på det? Eller annat tips kanske?
Jag slänger in en bild! Den är inte så bra, men hon är en krånglig rackare att fånga på bild om man vill ha bilden från sidan. Hon tycker nämligen att kameran är otroligt spännande och vill gärna trycka upp nosen mot linsen.
#2 I mina ögon ser hon helt normal ut. Jämförelsevis ser min hona tunnare ut men så är hon sex år. Du skulle ju kunna testa att blanda in Carnia Lynx, Orijen.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Många får lite panik när illrarna tappar mycket i vikt men i själva verket är det oftast helt normalt och din hona ser inte onormalt smal ut. Olika illrar har olika kroppsbyggnad. Hade själv en långsmal hane som det tog ett par år för mig att acceptera att han faktiskt såg ut så, det var inget jag kunde göra något åt. Hon ser inte ut att ha fått vinterpäls än? Det brukar komma några extra hekton då.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack för era svar! Det känns bättre nu när jag vet att jag antagligen inte behöver vara orolig för min lilla skrutt. :)
#4 Nej, hon har faktiskt inte fått vinterpäls än. Så då kanske man har något att se fram emot! :)
Tycker hon ser jätte fin ut, vänta bara tills hon får sitt vinterhull ;)
Min ena tös ser också "tanig" ut på sommaren, nu ser hon ganska mullig ut :P
Hälsningar Malin

#6 Tack så mycket! Känns mycket tryggare nu! :) Har ju varit fundersam över det med vikten länge nu, men å andra sidan är hon lika pigg och busig som vanligt.
Om du blir allt för paranoid över vikt, vilket jag själv är efter en massa som hänt bland mina illrar, i villket fall, mitt tips är att väga henne.
Om du har koll på vad hon normalt ligger på sommer respektive vinter så har du något att gå efter mer eller mindre.
Skulle du bli lite nojjig och tycker hon ser mer mager ut än vanlig(och det inte beror på att hon tappat vinter till sommar vikt;)) så väger du henne bara :)
Min Millan väger ca 800-900 på sommaren och ca 900-1kg på vintern.
Där har jag något att gå efter, sen går dom ju upp och ner i vikt lite men går Millan ner till 700 vet jag att något inte stämmer. :)
Hälsningar Malin
Min Lina var helt hopplös med det så jag överlistade henne och satte kludd under skålarna ;) Fungerar hur bra som helst!