Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 693 ggr
iJennie
0

Är det sant?

Alla jag pratat med (som ej äger iller-därför frågar jag) säger att illrar bits mycket och är aggressiva mot barn. Men är inte det sånt man kan träna dom att inte göra?

/Kram Jennifer

JossanH
0

Alltså illrars beteenden är ju väldigt individuella. Nej, alla illrar bits verkligen inte. Ja, en del illrar är bitiga. Det finns illrar som funkar bra med barn (under uppsikt) medan andra skulle bita direkt. Jag har haft alla tänkbara personligheter. Min första iller var jättesnäll men bet barn (inte så hårt dock) och i folks öron. Andra illern var en handfull som valp men blev en fantastisk iller som min brors bonusbarn på 8 år gick och bar på. Min 3e iller bet aldrig mig men hade otroligt svårt för andra människor. Min 4e iller bits i fötter men är annars otroligt snäll och min 5e iller får ingen utan illervana hantera då inte ens vi litar på honom. Hade jag haft mindre barn skulle jag aldrig skaffa iller för första gången. Vissa saker kan man träna illern till men inte allt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

iJennie
1

Aha, okej. Men det är ju synd om Man köper iller och sedan bits den och är aggressiv. Kan en uppfödare (som man köpt av) ta tillbaka den då?

/Kram Jennifer

JossanH
1

Jag skulle inte säga att illrar ofta är aggressiva snarare andra anledningar till att de bits tex nervositet, osäkerhet, över energisk eller att illern helt enkelt inte blivit hanterad ordentligt. Köper man en iller efter trevliga föräldrar och från en uppfödare som hanterar sina valpar mycket och ger dom det dom behöver så får du en trevlig iller. En duktig uppfödare ser till att rätt iller hamnar hos en nybörjare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

iJennie
0

Okej, tack- Känns mycket tryggare nu.

/Kram Jennifer

P4go
1

Min tös älskar barn :)
Kan rulla över på rygg och vilja bli kliad på magen när man träffar på barn och så ska hon upp för benen osv. Och sån är hon aldrig mot vuxna så hon har en kärlek för barn.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

iJennie
0

Vad underbart!

/Kram Jennifer