Kliar..
Hej, Nu på sistonde har min lilla pojk börjar klia sig mycket. Har kollat hans päls tusen gånger och jag hittar inget.. Vad kan detta vara? :/
När vinterpälsen kommer brukar dte klia lite extra på dem.
illrar är över lag ganska kliiga djur. De kan vakna med ett ryck och klia sig som en tok på kroppen för att sedan dunsa tillbaka ner i puffen och somna om.
Kliar de sig mycket runt öronen och kanske tom skakar på huvudet så finns risken för öronskabb men med tanke på årstiden skulle jag hålla med Odis om att det är fällningen som kliar. Om du delar pälsen och kollar i hårbotten brukar man se att täckhåren kikar fram- antingen som en mörk liten stubbig matta eller lite längre än bara stubb. Om du drar med handen i pälsen mothårs och håret inte genast faller tillbaka utan blir lite tofsigt och ser nästan lite elektriskt ut så är det för att vinterpälsen håller på att växa ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 Då är de hans vinterpäls ;) för när jag drar morhårs så står de rakt upp så som du förklarar :) Men bra, då behöver jag inte vara orolig mer :D
Tack! :)
#3 Då har du ett underbart fluff att se fram emot som nästan är omöjligt att motstå! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Hahah okej, tack så jätte mycket! trodde stackarn hade ohyra först ^^