Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1030 ggr
Aelsklinn
0

Parafinolja?

Hej hopp!

Jag har en fundering om parafinolja. Är det verkligen så nyttigt att ge? Visst det är väldigt effektivt som laxerande medel när de små pälsarna svalt något olämpligt. Men skulle ni själva dricka det?

Är det någon som har fått tipset från en veterinär? Eller varifrån kommer det här med att parafinolja är det bästa?

Visst, man ska inte ge parafinolja ofta eller i allt för stor mängder. Men finns det ingen risk för att det finns kvar rester av oljan i tarmarna på illern? 

Är det inte bättre att ge ett väl beprövat laxermedel som t.ex. ricinolja? Det körde jag med när Arwen blev dålig och det funkar hur bra som helst! Ricinoljan har människor använt i hundratals år och är helt ofarligt, men man måste se till att man får tag i ricinolja som kan användas till läppkosmetika och dylikt (annan ricinolja innehåller stora mängder av ett giftigt ämne som heter ricin). Vanlig ricinolja (utan ricin) finns att köpa på crearome.se. 

Tacksam för svar som vanligt/ Linn

Saaba
0

Min vet tipsade om paraffinolja, därför har jag valt det.

Sara
0

Har oxå fått rekomendation från veterinären.

Det finns 2 olika parafinolja på apoteket. En för människor och en för djur. Den som är för människor är mer renad än den för djur. Djur kan använda människans men inte tvärtom.

Sara

Robinsnel
0

Ja, parrafinolja är det man använder som laxerande till djur, och så även till iller (och det rekommenderas av veterinärer). Köps på apoteket. Det är helt rent och tas ej upp av tarmarna pga att det är petroleum-baserat. Det passerar alltså rakt igenom… Problemet med icke petroleum-baserade oljor/fetter är att de tas upp i illerns tarmsystem och inte ger den laxerande effekten man är ute efter.

Jag skulle nog inte själv äta det, finns liksom ingen anledning eftersom jag inte brukar konsumera radergummin, öronproppar osv… 

Haha, oj vad formellt det blev! ^^

JossanH
0

precis som de andra skriver- det är väl rekomenderat av veterinär. De använder själva paraffinolja när de får in djur med "förstoppning" eller misstänkt förstoppning. Har även hänt att jag har fått med små munsprutor med paraffinolja i som jag skulle fortsätta ge min iller när jag kom hem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Men då måste jag bara få fråga varför ska inte människor äta oljan för djur??

Mvh Jenny

monicany
0

alla som har ek skärbrädor eller lägger sin smörgås på ett ek bord får i sig en liten mängd parafin olja den är ofarlig att för tära men har en laxerande efekt. det har jag fått läramej  när jag gick en utbildning för att jobba på färg avdelingen där jag jobbar.

Sara
0

#5 Frågade oxå det och fick svaret att oljan inte är tillräckligt renad, det är den enda skillnaden.

Som vanligt anses djur inte behöva lika bra saker som människan. Fundersam

Sara

Strumpan
0

Aha…. ja, det är som vanligt, mindre värda….

Mvh Jenny

Aelsklinn
0

Ok, men ricinolja borde fungera precis lika bra eftersom det inte heller tas upp av tarm/hud. När jag skulle köpa parafinolja på et STORT apotek här hemma så sa de att de inte hade det… skumt.

Det diskuteras ju inom dermatologin om man ens borde använda petroleumbaserade råvaror i hudvårdsprodukter eftersom man tror att det kan framkalla cancer. Så därför måste ju jag bara ifrågasätta allting :P

Sara
0

Ifrågasätta är bra!

Sara