Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 179 ggr
niinnis
0

Hjälp?

Haha, nu har han börjat bita mig rejält hårt i fötterna när jag går.
Han är söt och springer fram med bollen til mig, som han vill att jag skall kasta, och sedan leta upp. En fråga bara, när han biter mig sa Annie som äger musse att jag skall nypa honom i nackskinnet och smätta till honom på näsan. Men såfort jag tar honom i nackskinnet biter han mig i fingrarna. Är det bra att göra så eller finns det något effektivare?

Förutom det är han underbar, men ägaren sa att han inte bitits på månader… Mig vill han minsann bita såfort jag inte vill busa med honom! Haha.. Men det gör inget om jag får plåster på fingrarna och fötter, han är så go ändå.. kommer aldrig kunna lämna tillbaka honom… Hjälp mig med bitträningen !!!!

TottsiGirl
0

Det låter som om han testar dig tycker jag.. Puttar upp en kunskapstråd om bitträning. Är det så kanske det finns någon illervan människa som kan komma hem till dig och visa dig hur du kan göra i praktiken om du känner dig lite osäker.

Själv så brukar jag ta mina i nackskinnet man får se till så man får ett bra grepp och sedan brukar jag hålla dom mot golvet samtidigt som jag väser åt dom så gör jag tills dom ger med sig. Men det är inte säkert det är dete bästa sättet för musse vissa blir ännu värre om man gör så men läs tråden jag puttade den är bra :) Lycka till

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

du får absolut inte smätta honom på näsan! det gör jätte ont och kan faktikskt ge illern skador för livet! läs KT trådan om bitträning. där finns mängder med bra tips. Men att han bits i fötter e normalt iller beteende. ta på tofflor och försök att gnorera honom.

niinnis
0

1# Tack så mycket.

2# Sarae, tack för att du sa det, det hade jag ingen arning om. Det var annie ägaren som sa att man skulle göra så på honom om han bet. Och att det måste göras även om man tycker synd om honom för annars blir det värre. Men tack Sarae så skall jag inte göra mera!!!!

JossanH
0

#3 det är svårt när ägaren har en metod och du vill göra en annan.. hoppas det är okej för ägaren att du testar dig fram.

Förr var en liten knäpp på nosen ett vanligt sätt att uppfostra illrar på, men det är det inte många som gör längre just pga bättre kunskap om hur känsliga dom är på nosen.

Det viktigaste här är verkligen att du inte ger med dig. När du slutar busa och han biter dig- fortsätt inte att busa då! Då ska du säga ifrån. som det är nu så bestämmer han vad du ska göra och när du ska göra det, men det ska vara du som bestämmer var, när och hur!
Tar du tag i nackskinnet så ska han inte kunna bita dig. Du får ta ett snabbt grepp som han inte kan slingra sig ur och hålla honom där tills han ger med sig (gäspar eller suckar). är han van att bli tagen i nacken när man säger ifrån så kanske du iaf ska börja där. Säg även NEJ, FY eller AJ, eller väs åt honom så som illrar gör när de blir arga.

Han har säkert jätte kul nu när han kan leka boss över dig :)
Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus