Tanum/Uddevalla
Hej alla iller älskare där ute!
Jag är en tjej på 18 år och bor i Tanumshede. Känner/vet absolut ingen annan än min kusin som har iller, och han går inte ihop med mig iller, tråkigt nog :(
Så jag undrar om det finns någon nära Tanum/Uddevalla som gärna vill räffas så våra illrar får leka av sig? För jag tycker så synd om honom att han typ aldrig kommer få en vän :/
Det är inte ovanligt att när 2 illrar träffas så blir det bråk om rang och det kan se väldigt våldsamt ut. Frågan är hur våldsamt bråkar era illrar?
Är det blodvite direkt eller är det mer skrik skunk och att det kissar ner sig?
Är det inget allvarligt blodvite så kan de räcka med att de får bråka av sig nån dag eller så innan de bestämt rangen och de kan bli vänner.
#1 Min kusins iller börja med att bita min så vi ville helst inte försöka. För hennes är 3 år och in är 4 månader så han är ju mkt starkare så jag ville inte riskera att åka in till vetrinären :/
Illrar slåss som #1 säger ofta väldigt tufft. Att två illrar träffas och börjar leka direkt bara sådär är inte jättevanligt. Finns många illerägare som fått stå ut med bråk i flera månder när dom tagit hem en ny iller. Men det är sällan det går så illa att man behöver uppsöka veterinär. Även om det ofta kan bli rätt fula sår i nacken så brukar de läka fint med tiden. Ibalnd behöver dom lite tid och tjaffs för att kunna bli vänner, men visst finns de vissa fall oxå där två illrar helt klart verkligen inte går ihop alls aldrig någonsin.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#2 Är den ena valp så brukar det gå fortare att sätta rang och dessutom så har äldre illar oftast lättare att acceptera en valp än en annan vuxen iller.
Ungefär som ovan skriver det är väldigt sällan en äldre iller biter hjäl en valp men jisses vad det kan låta. När våran Lillstrumpa då 8 veckor träffade sin nye kompis Hobbe 4 år vrålade och skrek hon som en liten toka tillslut lyfte Hobbe upp henne i en hägmatta och började tvätta henne fast det lät som om hon trodde hon skulle bli uppäten. Det svåraste som matte och husse är att låta bli att lägga sig i . Lillstrumpa fick inte en skroma och dom är superbra vänner idag.