Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 6975 ggr
[jayde]
0

Pastellfärg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en flicka på snart 9 veckor hemma, hon ska tydligen vara pastellfärgad. Det är min första iller och jag har hört att de ändrar färg och blir ljusare? Är det någon som kan visa biler på sina pasteller, hur de såg ut som små och lite äldre? :) Skulle vara kul att veta vad man har att vänta sig :)) Här är lilla Molly iaf!

emoflickan
0

Den tösen du har på bilden är viltfärgad :)

JossanH
0

Japp, du har en viltfärgad liten tjej :) hon kommer förmodligen skifta från lite mörkare och ljusare mellan sommar och vinterpäls annars kommer hon troligen ha liknande färg resten av livet :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Här är en bild på våran pastelltjej som är 2 år

[jayde]
0

Hm… tycker att uppfödaren från Härryda borde ha mer koll än så? Har ju läst massor om honom Förvånad Någon annan som köpt en "såkallad" pastell från honom?

Bogey
0

Och så här såg hon ut som valp.

FerretCrow
0

Härryda är farmare och dom bryr sig mest bara om att få valparna sålda

[jayde]
0

Känns ju lite svinigt av honom att lova ut en pastell till mig och sen får jag inte den jag tingat? Men ta det inte fel, jag älskar henne precis lika mycket ändå! Tycker hon är jättefin med mörkare päls. Kan man reklamera? haha nejdå Skrattande

[jayde]
0

Har hört olika recensioner om *redigerat*, men de flesta verkar än då vara nöjda med valet av uppfödare..

JossanH
0

#7 tänkte just fråga om det var där du köpt henne för han har ingen koll på pastell ;) under den tiden jag haft iller (9 år) så har han aldrig, så vitt jag vet, fått fram någon pastell.. men han tror säkert att hon är pastell för det har han ingen koll på..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jayde]
0

Haha va tråkigt ändå… :P Men men, hudfärgen spelar ju ingen roll ;) Blir det fler illrar i framtiden så kommer jag se till att få rätt färg :)) Några bra tips om uppfödare? Tycker att de bara finns neråt Skåne… Själv bor jag i Dalarna :)

JossanH
0

Har köpt iller där, men aldrig mer för när jag var där levde illrarna i hemska små minkburar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

enbartmalin här på forumet har köpt pasteller av en här i Skåne, men han är farmare, om än en av det bättre slaget. *redigerat* tror jag han heter. Det jag har hört och upplevt är att hans illrar har trevligt sinne och väldigt friska linjer för att vara farmaruppfödda.

JossanH
0

Vad jag vet har Malin bara tagit omplaceringar som kommit från honom och aldrig köpt direkt från farm. Jag har själv hämtat 2 omplaceringar som högst troligt varit från honom och ena illern var ohanterad och bitig (redan vid köp) och andra var smått speciell efter att ha levt 1,5 år i bur. Inte ovanligt med öronskabb vad jag vet och jag säger att man aldrig ska stödja farmuppfödning pga hur avelsillrarna lever hela sina liv. Det finns uppfödare både här och där som får fram pastell. En syster till en av mina illrar ska det väl avlas på nästa år tex. Hon är pastell och finns hos norrskenets illeruppfödning. Hennes bror är världens mest underbara!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Ansvaret ligger ju även hos dig ts att du aldrig reagerade på att det inte var en pastell du fick . Här kommer det oxå avlas på pasteller men hane till nästa parning är ännu inte klar. Norrskenets väntar ju pastell angoror nästa år

[jayde]
0

#14 Ja det är klart, men eftersom jag aldrig har haft iller så tänkte jag inte så mycket på hur de skulle se ut. Hade fått för mig att jag läst nånstans att de bleknar med tiden. Men som sagt, jag är nöjd med henne :)

Charlott_
0

Han ifrån härryda har jag hört lite saker om. Han sålde en iller valp till mig kusin för några år sedan som bara var 6 veckor. Den kunde knappt äta själv när hon fick honom :O

AnnaJosefine
0

Ja jag kan nog ha fått det lite om bakfoten då men de kommer därifrån iaf =) De illrar jag träffat därifrån har varit trevliga. Men som du säger så menar jag heller inte att man ska stödja farmare, varpå jag påpekade att han var just det även om han är en som faktiskt håller koll på sina blodslinjer till skillnad från andra.
Att hålla illrar på det viset farmare gör är aldrig försvarbart (vilket är rätt införstått hos aktiva medlemmar) =).

Evelinanord
1

Leo är från *redigerat* i skåne och har varit frisk i hela sitt snart treåriga liv. Han är pastellfärgad och en väldigt snäll iller:) Stödjer såklart inte farmare men jan verkar ändå  vettig jämför med andra. Dock köpte vi Leo som omplaceringsiller när han endast var 11 veckor (tror jag) så valet av uppfödare stod inte hos mig och sambon.

[jayde]
0

#13 vilken uppfödare pratas det om nu? blev lite rörigt för mig :P

Någon som köpt iller från härryda som upptäckt sjukdomar? Fick precis höra om nå hjärtfel i hans avel. Lät mindre kul. Rynkar på näsan

JossanH
0

#18 det är en annan *redigerat*.

#19 *redigerat* i Skåne, inte Härryda.

Vi måste tänka på PUL och inte namnge dessa uppfödare, och jag kan inte redigera från telefonen av nån underlig anledning.. Hade Pegasus som blev 6,5 år som kom från Härryda.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
3

Både Mili och Lyra är köpta hos farmare i skåne. Var möjligen lite svävande om det när jag köpte Lyra då jag inte orkade med dessa diskussioner om farmar illrar, då det blev det när jag köpte Mili.

Sanningen är att jag personligen anser att du inte kan få bättre pasteller än från *redigerat*.
Han har friska linjer och hans pasteller är enligt mig dom snyggaste du kan få tag i här i sverige.
Ingen "hemma"-uppfödare i sverige har pasteller jag vill ha med friska linjer.
Det finns dessutom inte många "hemma"-uppfödare jag anser är bra övh, bara för att en iller är uppföd i "hemma"-miljö så betyder inte det att uppfödaren är bra.

Om jag någonsin köper valp igen och vill ha pastell kommer jag att köpa av honom, utan att tveka.
Vill jag ha villt färgat vet jag uppfödare med bra linjer och bra illrar och väljer i det fallet inte *redigerat* illrar.

Hälsningar Malin

TottsiGirl
1

Har själv en Härryda ättling hemma, dock inte köpt från farmen.. Tror det mesta finns i den linjen både hjärtfel insullinom m.m.

Skulle nog inte kalla honom en seriös uppfödare utan snarare massproducent som varje år säljer så många valpar de bara går. Ofta för tidigt och uppfödda i bur utan vettig kost m.m.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

VeronicaKahlbäck
0

Det är inte tillåtet att flagga för s.k. farmare.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

zickan
1

Min pastell hona :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sarah
2

Huruvida de har bra gener eller inte hos farmarna tycker jag är ointressant. Djuren lever fortfarande i burar och det är f*n inte ok att stödja det.

VeronicaKahlbäck
1

Jag brukar vara rätt duktig på att spy galla över buruppfödning..
Det finns liksom mängder av argument som talar emot att atödja den,
har ännu inte lyckats höra ett hållbart motargument?
Visst man kan göra misstag som nybörjare men ser man inte de tvivelaktiga levnadsförhållandena när man hämtar illern?

1. De bor i burar, vissa hela livet
2. Ofta dåligt hanterade
3. Säljs ofta alldeles för unga
4. Vanligt med ohyra och ovanligt med veterinärbesök
5. Viss massproducering
6. Säljs till första bästa utan någon kunskapskontroll vilket främst innebär två saker; impulsköp som leder till omplaceringar samt okunskap som leder till att många får flytta till nya burar och fortsatt misskötsel i olika former.

Och så vidare…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

MaaariaS
0

Det här har inget med tråden att göra men #24 Jösses så söt tjejKyssKyssKyss Fler bilder på henne önskas, allternativt en hel tråd full av av bilderKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MaaariaS
0

TS Din iller är också underbart söt Kyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Nussen
0

Här är våra två viltfärgade illrar & våran pastell i mitten Glad

(fr v Lillstrumpa,Bamse&Hobbe)

Bild tagen av Cilla