Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 381 ggr
UlrikaG
0

Tengels äventyr.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse ringde det på dörren när Fredrik stod och borstade tänderna.

Eftersom vi har problem med en granne så tänkte han att det säkert var den tanten som kom för att skälla på något igen, men till sin förvåning var det en annan granne som undrade lite försynt, om det möjligtvis var vår iller som satt så fint utanför dörren.

Och visst var det det. Tengel satt så fint och snällt utanför dörren. Fredrik hade tidigare hört en massa skrapande men tänkte att han hade stängt in någon av de små i sovrummet när han gick för att duscha. Men uppenbarligen så var det Tengel han hade hört.

Hur han alls kommit ut är ett mysterium. Jag går upp tidigare än Fredrik och åker till jobbet innan han alls gått upp. Därför öppnar jag inte för illrarna utan det gör Fredrik.

Dock, nu sedan Silke kom, har jag gått in för att kolla till dem. Imorse såg jag inte Tengel, men inte heller Sol så jag tänkte inte så mycket på det. Dessutom var jag stressad. Jag öppnade dörren, gick två steg till hagen och sedan backade jag ut igen för att Hero inte skulle gå ut. Tengel var inte med mig. Inte heller när jag öppnade elelr stängde ytterdörren, och defintivt inte när jag öppnade dörren nere i trapphuset.

Eftersom han och Sol är otroligt snabba på att smita ut i trapphuset har vi för vana att alltid kolla golvet och dörren innan vi öppnar och stänger, därför vet jag att han itne var med mig.

Min teori är den att han har trillat ut genom fönstret och landat på asfalten nedanför. Ett fall från andra våningen isf.

Vi har alltid haft fönstret öppet konstant men nu kommer det stängas nattetid.

Han luktar olja och har lite svarta fläckar på ryggen, ett litet, litet sår under vänster öga. Dessutom haltar han på vänster bakben, inte mycket men märkbart när han hoppar/skuttar. Hakan är alldeles svullen och där har han fått ett djupt hack. Förmodligen även hjärnskakning, han vill bara sova hela tiden.

Jag har tryckt och klämt över magen, ryggen osv men han reagerar inte på annat än när man rör nosen elelr hakan, då darrar han omedelbart.

I övrigt är han ok, han är svårväckt men är nyfiken, dock går han för att lägga sig med en gång igen. Jag har 20 min-intervaller där jag väcker honom till liv ordentligt.

Hellre en trött iller än en död iller. Fredrik fick lämna jobbet idag för att åka hem, jag vägrade lämna honom utan tillsyn efter jag var hemma på lunchen och kollade upp honom.

Bara tanken på vad som hade kunnat hända är jobbig………..

Robinsnel
0

ojojoj! jisses.. Det är svårt att helgardera sig mot ders upptåg… Även fast man är nojig kan olyckor ske. Vi får vara glada att han kom hem och han lever iaf! Duktig kille som hittade hem! Vi håller tummarna för att han kryar på sig nu!

babsan
0

nämen, vilken duktig iller som hittar hem :D
hoppas att han blir bättre bara :) men jag tycker ni borde gå och kolla upp det han kan ju ha fått en spricka el något i käken/hakan, men jag vet inte om dom gör något åt det, jag fick en spricka i käken och höll på att bryta den men då sa läkarn att jag bara skulle ligga ner inte göra något på några dagar….men ni kan ju åka och kolla iaf :)

Smex
0

När jag läste det är hur skadad han blev så är jag helt överlycklig att mitt självmordsdjur har klarat sig utan en skråma.

Lilitha hoppar jämt ut genom fönstret. En gång var hon nära att bli spetsad av klätterställning för växter. Har aldrig några fönstrar öppna när jag inte är hemma.

Sa jag att hon brukar hoppa rakt in i stängda fönstrar också? =P

ferretgirl
0

Nämen usch vad hemskt, hoppas att han blir bättre, du får pussa på honom från oss.

Saaba
0

Vilken tur att han kom hem!

UlrikaG
0

ja, jag är otroligt glad över att han inte är mer skadad än han är, just nu är läget oförändrat, skall strax försöka få i honom lite vatten med en pipett.

Han har nog fått en kraftig smäll mot käken, när han väl är vaken så är han nyfiken, men han är otroligt slö och vill bara gå och lägga sig med en gång igen.

Kände på käkbenet förut men enda gången han reagerade var just vid såret. Tror Fredrik kommer vara hemma med honom imorgon också, och inatt får han vara hos oss.

Lilla killen, usch vad hemskt att se honom såhär, han som alltid är full av liv annars……

Sara
0

Ojoj! Så skönt att det har gått så bra som det gjort men fy vilken otrevlig överraskning.

Håller tummarna för att grabben ska pigga på sig!

Sara

skrollan
0

håller tummarna här hemma för lillkille :)

UlrikaG
0

tack, vad ni är snälla alla!!

Nu har han fått vatten av mig ur en pipett. En hel pipett med ca 30 min mellanrum och det verkar ha gjort verkan. Han ser lite piggare ut och äter tom lite. Man ser att han har lite svårt för att tugga men inte alls såpass mycket att han itne klarar av det.

Vilket är skönt för då är antaligen inte käkbenet brutet iaf.

Förhoppningsvis dricker han lite själv senare, men jag kommer iaf ge honom minst två pipetter till innan jag lägger mig ikväll.

Skönt att se honom äta!!!

VeronicaKahlbäck
0

gud va läskigt! jag har allt mitt sovrumsfönster upp helt bara för att det blir så himla varmt i mitt rum annars och dom envisas ju med att sova där. Är rädd att de skulle få värmeslag annars:/ fast jag har bundit upp gardinerna så dom inte ska kunna klättra upp i dom o sen har jag ingenting i närheten av fönstret som dom kan klättra.. fast det skulleinte förvåna mej om de kom på ett sätt att komma upp iaf:P
Men vilken duktig grabb som hittade hem:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

TottsiGirl
0

Nämen stackars lillgrabben :(
Skönt att han är hemma nu och mår bra i alla fall!!

Får han svårt att äta kanske du kan ta och köpa lite a/d mat så kan man blanda ut de med lite vatten så det blri som en välling så kan han dricka de.. så får han ju i sig näringen iaf..

Hoppas han repar sig snabbt lillgrabben!!

STOR kram från oss i Uddevalla

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

Skaffa myggnät till fönstrena. Såna kan man "enkelt" tillverka själv… :)

Vilken historia, låter ju onekligen som om han ramlat ut genom fönstret… tur att han hittade hem bara. ponken…

UlrikaG
0

Ja, myggnät har jag faktiskt funderat på, nu skall vi se om det kan bli av.

Tengel mår idag bra, under omständigheterna. Han är vaken och leken och intresserad. Så nu känns det som det värsta är över :)

Han är fortfarande omtöcknad och har svårt att äta, men han har ätit idag och dricker vatten själv och som sagt, är mycket piggare :):)

Nu hoppas jag att käken läker fort också :)

AlbaStiffler
0

Finns lite olika nätvarianter man kan köpa. Vi ska göra illersäkra myggnät till sommarstugan, så att inte illrarna kan rymma/gnaga sig igenom samt inte myggen kan komma in när man vädrar.

Hittade det billigaste och bästa nätet på Plantagen. Är som ett grått plastnät som är lite grövre och som inte går att bita sig igenom hur lätt som helst… Annars finns det tunna nät, typ tygvariant, men jag har en känsla av att de kan klättra på såna eller gnaga, och kanske rispa sönder dem, och därmed komma igenom.. Annars är metallnät rätt dyra, svindyra för att inte säga… fann en del olika nät på Beijers men de var för dyra.

Sara
0

En träram med både metallnät och myggnät vore det bästa.

Sara