Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1365 ggr
NoraDede
0

SKABB???

hej hej på er alla!

hur ofta smittas skabb från iller till iller? typ procent eller nått. emma var idag hos vetten för att chioppa ocg vaccinera saga och där hittade dom skabb. så nu är det bara att bunta ihop alla mina tre och åka och kolla det.

men jag är fundersam om mina tjejern kommer få det eftersom dom aldrig vare i kontakt med saga eller samma filtar eller nått.

kan man kanske tvätta med något eget hemma för att få bort skabben? eller måste man ta tre sprutor som nu saga måste göra?

tack för alla svar=)

sarae
0

Skabb är oerhört smittsamt. Men oftast smittar det via kontakt, men har man själv tagit i en iller med skabb kan även nästa iller man tar i få det.

Antagligen har saga fått ivomec spruta. det är inte alla vet. som ger det. Stronghold är minst lika bra och mycket smidigare. Då gäller en pipett per iller och efter 2 veckor upprepas det.

Det finns inget man själv kan göra som garanterat tar bort skabben. Man kan ha i paraffin olja eller matolja i öronen men det är inte alltid det hjölper. för det andra måste man droppa i det varje dag i flera veckor. dessutom är det obehagligt för illern. Så det bästa är att ge dem stronghold om de nu skulle ha skabb.

Norrskenets
0

Dom har ju varit i kontakt med Miilo som kommer från samma ställe och Evelina har varit tillsammans med Miilo och Saga och Evelina har varit ihop med Nora och Dede så det är vell lika bra att kolla allihop för att vara på den säkra sidan? För om Saga har så lär Miilo ha det.

Sara
0

Antagligen har de andra illrarna det oxå.

Sara

sarae
0

Ja, har en illervalp skabb är det nästan helt säkert att alla illrar från samma uppfödare har det. Så det är värt att kollas upp!!!

NoraDede
0

#1 ja men jag tänkte mer tills jag får en tid hos vetten. jag ska försöka komma fram till dom imorgon och få en tid så snabbt som möjligt sen får jag ringa och ta ledigt och flörta med min far och kolla om jag kan låna pengar av han tills jag fått min lön.

#2 Ja men evelina har inte vare ihop med mina flickor sedan miilo kom.

NoraDede
0

vart köper man parafinolja???

Sara
0

Skulle nog rekomendera att du ber att få Strongholden. Det blir förutom lättare så även billigare än att ge massa sprutor.

Jag brukar få utskrivet stronghold till hela illergänget även om jag bara har med mig en iller. Så lätt smittas det att veterinären tar för givet att de andra har det oxå.

Du kan ju fråga pm du kan få ett recept med stronghold till de illrar ni varit i kontakt med så slipper alla springa till veterinären. Sen kan ni ju betala var och en för sig de pipetter som ni använder.

Se bara till att varje iller får 2 doser (pipetter) utskrivna var. Ett paket innehåller 3 pipetter.

Sara

sarae
0

#6 på apoteket. Det är även jätte bra att ha hemma om illern skulle få i sig något olämpligt.

Sara
0

Parafinolja finns på apoteket.

Sara

NoraDede
0

vad är en pipett då och hur använder man den?

NoraDede
0

och har det alltid funkat för er sagas vett sa att det var bara sådär och vilket är priset mellan det och sprutor?

Norrskenets
0

pipett använder du att du gör en mittbena i nacken och sprutar ut vätskan.

NoraDede
0

ok jag trodde det var någon salva man smorde in i örat

Sara
0

Mina illrar har det fungerat bra för och även mina föräldrars katt.

Se bara till att ge andra dosen 14 dagar efter första dosen. En dos räcker INTE, vad än veterinärerna säger.

Sara

NoraDede
0

ja men man fick väl 3 st pipetter i receptet så är det skadligt att ge en sen efter 14 dagar ge andra sen vänta 14 dagar och ge en tredje.

kan det vara skadligt för dom?

ThereseBergqvist
0

Ska det inte räcka med en dos stronghold? Det hade jag fått för mig… Fundersam

Skorpan hade ju skabb när jag fick henne och då gick det bort med en dos.. Men det var inte stronghold.. Men det var nått liknande som man smörjde in i nacken. Tror det gick på en hundring ungefär.

NoraDede
0

ja men stronghold ger du ju oxå i nacken=)

NoraDede
0

vad kostar parafin oljan på apoteket? ett ca pris=)

Sara
0

Runt 80-90kr flaskan har jag för mig parafinoljan kostar.

Tror inte det är skadligt att ta den tredje dosen men onödigt.

Sara

NoraDede
0

#19 tänkte mer den tredje omgången eftersom vetten säger att den är så osäker=)

MissFerret
0

Hej alla
Skabb är inte roligt att få på sin iller. Man använder precis som sarae säger Stronghold till kattunge som en veterinär måste skriva ut på recept. Eller en injektion av Imectin.

Vill ge en varningens finger att Imectin kan ge biverkningar. Min illerhona Shanti och min illerhane Frasse reagerade så kraftigt på sprutan. De hade tydliga tecken som liknades med Insulinom någon timme efter injektionen. De gick vingligt och tappade balansen ibland. Shanti hade även den stirrande tomma blicken och avsöndrade väldigt mycket saliv. Ringde Helsingborgs djursjukhus och de hade inte hört det på iller men däremot på Bordercollie (Vallhundar). Frasse blev bättre efter ett par dagar… för shanti tog det lite längre tid. Behandligen var vätskeersättning och bevakning så att symptomen inte förvärrades.

När det gäller Stronghold diskuteras det fram och tillbaka med vilka intervaller de ska tas. Torkel Falk som är illerexpert anser att man ska först ta en dos och vänta 3 veckor och behandla med den andra dosen. Man bör alltså ta två doser för att skabben ska ge med sig.

/Camilla

MissFerret
0

Förlåt Injektionssprutan heter Ivomec… imectin är det verksamma ämnet i medicinen

AlbaStiffler
0

Extremt smittsamt. Mina illrar har kanske under de 7 år jag haft iller varit på 4-5 illerträffar. Vid samtliga har de fått skabb. Och då är mina illrar rätt assosiala och hälsar knappt på de andra illrarna. Hur får de då skabb kan man undra? Slutsatsen är att det smittar som bara den…

Har dina illrar träffat andra illrar, kolla alltid efter skabb, även om de inte visar kli-symptom. De kan ha det ändå, det har mina haft.

Även valpar bör kollas, för risken är stor att de har med sig det från uppfödaren…

NoraDede
0

jag har kollat ocg gjort rent hans öron och jag hittar absolute inget alls. jag ska köpa parafin olja idag på apoteket så jag kan ge honom tills jag får kontakt med vetirinären för jag får inget svar nu på morgonen. så jag sätter mig och ringere när jag kommer till gården för vi ska snart åka.

sarae
0

Ibland ser man inga tecken alls tillskabb. så bara för att öronen är rena behöver de inte betyda att de är skabbfria tyvärrn ;( de gånger mina haft skabb har de varit jätte fina i öronen.

AlbaStiffler
0

Mmm, precis så har det vart för mig med några ggr. Inget skit i öronen, inget kli, men likväl finns de äckliga krypen där. Oftast krävs  ett microskop och en veterinär för att hitta dem.

NoraDede
0

ja jag ska försöka få en tid hos vetten till veckan. det är inte lätt när dom inte svarar i telen =(

Madde
0

Hmm man kan ju köpa det där microskåpet som Nettan rekommenderade.

jag har det och jag såg klart och tydligt skabben i mina illrars öron.

Tyvärr vet jag inte vad det var för sida, men det är väl investerade pengar i det. =)) Vilket gör att jag slipper gå till vetrinären. Jag ringer bara dit och får ett recept till mina illrar. Men då har jag varit där och behandlat de för SKABB tidigare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

NoraDede
0

ja jag fick tippset att ringa och prata med veterinären som kollade iller_tjejens saga och be honom skriva ut till mig eftersom dom har vare tillsammans mest hela tiden hos uppfödaren och även efter flytten. så slipper jag ta upp en hel tid för dom=) det är ju så mycket enklare menar jag. sen att han även skriver ut åt mina andra 2 flickor så att jag kan behandla alla samtidigt.

AlbaStiffler
0

Jag ska behandla mina öronskabbisar där hemma en tredje gång, för jag misstänker att inte alla kryp dött än… *urk* Stronghold kär vi med…

NoraDede
0

ja det ska jag oxå försöka få fram men ingen veterinär har svarat när jag ringt idag =(

Madde
0

#30: har du så du kan kolla med ett microskop???

• För det är väl inte bra och behandla om de inte har något kvar???

finns annars så man kan köpa ett bra microskop billigt.

http://www.sagitta.se/humikro.html

Fickmicroskop är det som jag har och det är superbra.

sofie
0

#32 Stämmer det att frakten blir ca 150 kr?

sarae
0

#33 nej det är fel på sidan eller något---frakten blir egentligen bara på ett par kronor.

sofie
0

#34 Okej vad bra då vet jag :)

Nu har jag beställt ett, Vi har ett stort microskop här hemma men det där är ju smidigare. Så blir det en glad överaskning när det ska betalas. Stod att det skulle kosta 239 kr.

sarae
0

#35 mitt kostade mycket mindre än så..kommer inte ihåg hur mycket men runt hundralappen har jag för mig

sofie
0

#36 Det va den summan som stod i bekräftelsen. 98 kr för frakten och sen tillkom momsen. Så vi får väl se hur mycke det kostar när vi får hem det :)

Nettan
0

hehe, undrar om inte jag kan få lite procent för att jag började sprida den sidan till folk.  ;-)

Jag har ju sånt mikroskåp och det är underbart enkelt. Jag som aldrig hade sett ett skabbdjur var orolig för att jag skulle missa det i öronvaxet så jag letade och letade ofta. Men när det väl fanns skabb i öronen på dem så såg man dem så otroligt tydligt. Jag så varje äckligt kravlande ben.. *ryser*

Madde
0

Ja vi får tacka dig nettan för det bra tipset. =) jag har haft stor nytta av det. =)

skrollan
0

Åhh, då kan man själv kolla om illrarna har skabb? :) Men även fast man kan se själv hemma om dom har det så måste man väl gå till en vetrinär så att dom kan kolla och skriva ut det? Dom gör väl inte det annars ?

Faxlin
0

#40: De flesta veterinären kräver att de får se skabbdjuren själv. Men man slipper ju springa i onödan om de inte har skabb. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

#40 Jag har fått det utskrivet utan att veterinären har fått se dom live, så det kan gå beror nog lite på hur bra kontakt man har med sin vet.

En liten fråga då.
Om man upptäcker skabb och ger dom en dos med stronghold hur länge bör dom undvika kontakt med andra illrar?

Sen undrar jag oxå hur många gånge rman verkligen ska behandla dom. Vissa veterinärer säger 1 gång och det står även på Strongholds info på apoteket.se att öronskabb (visserligen hos katt) ska behandlas endast en omgång: Medans vissa veterinärer säger 2 gånger och vissa tom 3!! Medans andra säger att man ska ta så få gånger som möjligt då det finns risk att medlet slutar fungera om man överdoserar.. En ren djungel detta!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

#32> Det är ganska tydligt att det fortfarande är skabb då jag senaste månaden behandlat dem för det + att de nu, 2,5 veckor efter senaste behandligne har börjat klia sig rätt rejält igen. Och det är ju precis den tid det tar för nya kryp att kläckas. Dessutom hade de rätt mycket gegg i öronen, när jag tvättade igår.

#42> Du ska behandla 2 ggr med stronghold. Skabbdjuren som är kläckta dör efter första gångens behandling. Men äggen som redan finns då kläcks efter 2-3 veckor. Och då ska du behandla igen. Men som sagt, mina verkar fortfarande ha kryp kvar, så jag har på eget initiativ behandlat en tredje gång. och hoppas nu det räcker.

Vet att när jag för flera år sedan fick illrarna behandlade med spruta för öronskabb så fick vi även upprepa behandlingen 3 ggr, hos veterinären. Eftersom krypen inte dog. Sega jäklar.

Jag skulle säga att du ska undvika kontakt med andra illrar tills du vet att de är symptomfria. Och av egen erfarenhet skulle jag säga att det är kanske 3-4 veckor efter sista behandlingen. Då har ev nya överlevande ägg hunnit kläckas och du borde märkt om de kliar sig igen, dvs om behandlingen funkat eller inte. Träffar dina illrar andra illrar direkt efter en behandling kan de ju fortfarande bära på okläckta eller elvande kryp som inte hunnit dö än, och som därmed kan smitta. Även dina illrars sovplatser och dylikt kan ju vara smittohärdar så släpp inte hem andra illrar heller, eller in i transportburen.

NoraDede
0

ja nu har jag ringt till sundsvalls vetten 4 dagar irad och inge svar. hamnar bara i kö på plats 6 och där stannar jag i ca15min sen slås linjen av. idag lyckades jag hamna på plats 2 då tänkte jag, yippie det funkar men på plats två stannade jag i 51min sen stängdes det av igen*suck*

så nu har jag mailat dom så jag får se om dom svarar på mailen eller om dom ringer upp mig.

Guteillern
0

#44 Låter som om det skulle gå snabbare att åka dit. Om man bor i eller nära Sundsvall.

NoraDede
0

nu ringde dom äntligen upp mig efter att jag skickat ett mail=) men detta samtal gjorde mig extremt förbannad… dom kunde inte skriva ut ett recept åt mig bara för att saga vare där så jag fråade:men om jag kommer in med en iller då kan jag få recept för alla tre då? nej det kunde jag inte dom var tvungen att kolla alla tre och jag var tvungen att betala 1500kr för att kolla alla tre sen skulle ju medicinen tillkomma på det. jag typ bara gapade när hon sa priset. men jag har beställt tid på måndag för vaccination på alla tre så då ska jag fråga veterinären snällt om han kan kolla i deras öron gratis. för det vet jag många som gjort där inne på hundar och katter när dom vare inne för annat.

sarae
0

#46 känner igen det där. i gbg är de sanlöst dyra när man kollar skabb. å de vill oxå ha in allihop. medans andra veterinärer gör det helt gratis.

NoraDede
0

jo precis så det skadar ju inte att fråga den som vaccinerar dom om han/hon vill kolla öronen för det går ju snabbt ju=)

ThereseBergqvist
0

Jag tror jag betalade nästan 300 kr om jag inte har helt fel när jag trodde Skorpan hade skabb.. Men som tur är så hade hon inte det. Men det är ju mycket pengar..

Hoppas dom är schyssta och kanske bara ta avgiften för 1 eller 2.

emoflickan
0

#46, vad idiotiskt! Om en iller har skabb så har ALLA skabb, vad är det för jäkla veterinär *suck* jag skulle aldrig ta alla mina 5 för att kolla utan kräva att dom skriver ut, fan skamligt av dom, enbart för att tjäna pengar.

Sara
0

# 50 Håller med!

Sara

skrollan
0

jag åkte in med groggie och han skrev ut till alla min här hemma. men han kunde inte detta istället, så att jag fick utskrivet för lite medel till illrarna. men det löste sig med hjälp av sara :)

Men om dom ändå ska vacineras så SKA dom kolla örorna på dom. För att det hör till att göra emn kort undersökning på dom innan sa dom till mig iaf. Fast för mi gvar dom dumma och sa efter dom kollatr att dom "tyckte sig se skabb" och jag skulle komma tillbaka igen så att dom då kunde ta betalt för det ! Grr

NoraDede
0

dom påstod att det var en ny lag från jordbruksverhet att man ska kolla dom illrar som berörs och kollas dom inte får dom inte medicine, hon jag pratade var ju så förbannat otrevlig.

jag frågade henne om dom hade vaccinet som räcker två år och hon snäste av mig att det hade dom inte längre för det va ju så dåligt bla bla bla….

Madde
0

#53: Hmm jag fick medicin utskriven igår, kanske var det för att jag var tjatig och sa att jag hade sett dem vidriga små skabbdjuren.

NoraDede
0

ja men jag berättade ju att dom hittat en massa på saga och att dom var uppfödda tillsammans och dom skiljdes åt för bara en vecka sedan men det gick inte iaf=(

Madde
0

ja de var ju inte skoj. Fick betala 55kr för och få receptet utskrivet och sen så stronhold på det.

Men det är tur att jag kan ringa, för först ville hon ha ett prov på skabben, men när ska man ha tid och lämna något sånt. När man jobbar såna tider som man gör 8-17 då är det ju stängt när jag skulle lämna det.

skrollan
0

men sjuk att dom bara skriver ut till det djuret som har skabb nu när det smittas så oerhärt bra ! Grr

AlbaStiffler
0

Tror jag betalade 200kr/iller för veterinärbesöket sist där vi bara kollade skabb. Fick stronghold utskrivet…

En fördel att ta mer fler än en iller är ju att vissa illrar kan det vara svårare att hitta krypen på. Men hittar de det i en ilers öron så måste manju medicinera resten ändå…

Om jag vore du skulle jag ta med alla illrarna, utifall-om-att. Sen bara be dem undersöka en iller. Har den det så har ju de andra det, då borde de ju inte behöva kolla allas, och därmed borde du ju inte behöva betala för alla…

skrollan
0

jag fick ju ta med mig mina två och kattemn eftersom att han ville veta hur mycket katten väger för att kuna skriva ut =/ men han kollad ebara en och sedan skrev ut till alla :D