säkra gummipipisar - finns de?
Min gulliga Stiffler har, som många av er kanske redan hört, en favvo-pip-leksak, ni vet en sån där mjuk gummi-hundleksak. Han älskar denöver allt annat och sover med den och myser med den varje dag. han behandlar den som sin valp. Till saken hör att han även tuggar på den, väldigt mjukt och försiktigt, ungefär som om han kliar den. Alltid på samma ställe… 4 månader senare har pipis börjat bli utnött just på detta ställe. Den har fått små små rispor och punkteringar, så nu har jag tagit ifrån honom pipis, i rädsla för att han snart ska få ett för bra grepp och lyckas få loss en gummibit. Farligt farligt.
Stackars stiffler söker efter pipis mycket och ofta. Han vet om att jag lagt den uppe på en byrå, så nu står han i vår säng och str'äcker sig så långt han kan för att få ner stackars pipis, som ju ligger där och är allllllldeleeeees eeeeensam. Lider verkligen med Stifflers försök att rädda sin kära leksak (den enda leksak han dyrkar).
Nu till min fråga: Har ni hittat "säkra" gummi-pipisar som inte går att bita sönder/nöta sönder (om illern inte är för våldsam utan leker fint)?
Jag tror själv att såna där tjocka pipisleksaker inte är intressanta för honom. och tygpipisar tror jag inte heller han gillar. Man vill ju inte riskera att han en vacker dag äter upp sin pipis… Så finns det mellanting på tjocklek gällande tåliga gummi-pipisar? Funderar på att ta med Stiffler till djuraffären så han får provleka, så slipper man köpa 100 leksaker han ändå inte gillar…. hehehe
nej, inga säkra gummileksaker som jag sett… iofs, jag tittar inte heller eftersom jag inte tillåter de ha nåra gummisaker alls. Man kan ju aldrig vara 100 på att de inte får i sig nån bit, och det är ju en av de vanligaste dödsorsakerna…

ja du det var en bra fråga. Jag har ju en boll som är gjord i nå gummi eller nå annat matrial och den har smigge ej lyckats bita sönder. Han har en groda som han dyrkade förr och den lyckades han bita sönder så då tog jag bort den dära pipgrejen och sedan lät jag honom ha den ändå trotts att det är hål i den. Men han har aldrig bitit nå mer på den, tror att det är svårt för honom att ha sönder den. fast å andra sidan är han väll inte speciellt tuggig av sig..hihi
Men köp latex leksaker annars för dem ska ju vara omöjliga för dem att bita sönder. dock var de en buracka som lyckades bita sönder en men smigge har då aldrig gjort det. Men de kan ju vara svårt det dära när dem har en favo leksak. Oftast duger inget annat då..=(
Min faster hade en hund som hade en nalle som var en räv. Och hunden verkligen äääälskade den dära räven. Närden var riktigt sönder en gång så fick min faster lov att laga den. så då la hon den högt upp på ett skåp. Men på något sätt hade hunden lyckats fått tag i den. hihi ja de är inte lätt..

Jo, stiffler lyckades åxå få ner pipis genom att hoppa och dra ner en tröja som låg ovanpå byrån pipis låg på. Sen pep han förnöjt med pipis hela natten. Öronproppar på… Till saken hör att stiffler normalt sett inte ens kan hoppa de 1-2 dm mellan soffan och soffbordet utan att ramla ner och landa på rygg. Så att ta sig till tröjan på byrån, 1 m ovan mark var rätt imponerade! Och bara därför fick han behålla pipis dne natten åxå. Ja jag vet, smarta uppforstringsmetoder när man belönar när de gör fel…hehehe.
Vi har en stor sko som vi köpt på willys som man kan pipa med, och den är ganska tung för en illertjej, iaf skrollan med groggie kan putta iväg den lite. Men jag tror att det kan vara svårare att bita sönder den när den är störe, förmodligen hårdare gummi kanske. Men tror du att stiffler tillåter en ny bäbis då? :P

Känner igen de där… Towa hade en jordgubbe, Tussana en grön boll och Lilla Nora en grön groda. Men de fick ej behålla sina pipisar och blev ledsna så fort jag tog dem ifrån henne… JO LILLA NORA FICK behålla sin gröna groda för den bet hon ej på hon bara tjattra och gömde den..
De finns tjockare pipleksaker som kanske kunde vara intressanta, de kan se tråkiga ut men de kanske kan vara roliga för Stiffler? Frågan e bara hur du ska prova…

jo jag har just funderat på det. Tror jag ska vara lite pinsam och ta med mig Stiffler till djuraffären. Sen ska vi gå runt där och pipa på alla 100 leksaker tills affärsägaren får ont i huvet och slänger ut oss… Sen får vi se vilken Stiffler kuttrar högst för, och om denna håller måttet. Stackars stiffler kommer väl bli helt tokig om han får se såååå många pipisar. Tro att han kommit till himmelen! :)
Tycker inte ni det är svårt att INTE pipa på alla roliga leksaker ni passerar. Själv provpiper jag minst 4-6 leksaker vid varje djuraffärsbesök. Stackars expediter… :-P

#6 säg att du håller på med en vetenskaplig undersökning för illerfokus räkning… kan vara intressant för oss alla att veta vilken pipleksak som är poppis hos Stiffler så gilla nog de flesta illrar de… Annars ta med en till illerägarinna så blir inte undersökningen så pinsam :0)

hehe… vetenskaplig undersökning…hehheehe…
Dollar har badankor som piper när han biter i dem, de har han inte lyckats bita sönder men jag checkar dem regelbundet o har de för många bitmärken i sig så byter jag dem. Kan inte ta ifrån han dem helt för han älskar dem över allt, går o bär på dem gömmer dem o bäddar ner dem i filtar o dylikt. Men det vore skönt o slippa höra pip ljudet på nätterna.

Badankor är ett rätt bra tips. Men är de tillräckligt mjuka för att han ens kan bita på dem så att de piper?
Köp några likadana som pipis och kolla ofta sen byt dom var tredje mån eftersom han tuggar igenom den på 4 mån
Men som sagt kolla dom ofta han kanske börjar tugga oftare på den
Ja Dollar är en ganska stor kille med starka käftar så han biter utan problem på dem så att de piper, sen har han en jätte badanka som är större än han själv den orkar inte ens jag trycka på så den piper men han gillar den ändå för han biter tag i näbben på den o drar runt den.

Idag har jag gått till djuraffären och fått lite hjälp. Hittade gummipipisar som är stoppade innuti. De är alltså såna där mjuka gummipipisar fortfarande, men känns lite tjockare innuti. Tippar att det är ett tyg eller liknande innuti som gör dem svårare att bita sönder. De är nog inte omöjliga att bita sönder, men under övervakning borde dessa vara svårare att nöta ut. Sen får man väl köra med att man byter ut dem eftersom de får naggmärken samt hålla koll på honom så han inte får något släng av styckar-lust… hehehe.
Så idag ska vi se om han ens gillar sina 2 nya pipisar. Fördelen med dessa är att de fortfarande är små (kanske 10 cm) och mjuka, och så att säga "illersmidiga". Rätt storlek för att kunan falla en iller till smaken… Får se om Stiffler har den smaken jag tror, man har ju misstagit sig på det förr… hehehe..
bifogar foto på Stiffler som sover med gamla pipisen som numer är off limit då den har nagg-hål.