Mer kräks!
Nu har Arwen spytt! Vi tror åtminstone att det är hon. Vi var ute på promenad med lill-tjejen i ca en timme nu sent på kvällen. när vi kom hem igen hittade vi massa kräks på flera ställen i vardagsrummet. Arwen verkade lite trött och var ganska "knäig". Hon sprang till flera lådor och försökte göra ifrån sig, tillslut kom det en pytteliten bajs i en låda. Jag sökte igenom kräkset men hittade bara illermat och vatten. Vi hittade även en bajs på golvet sen, men den kan både Arwen wllwe Frenja ha gjort. jag hittade inget konstigt i den.
Nu har vi gett Arwen några droppar ricinolja utblandat med annan olja och har henne i utställningsburen. Hon har druckit några klunkar vatten men inte ätit. hon vill bara ligga i filten i buren och sova. Ska jag ta tempen på henne? Är det något annat jag borde göra?
Vi har genomsökt lägenheten efter saker hon kan ha tuggat på men inte hittat något. Så jag tror inte hon har fått i sig nåt olämpligt. Kan det vara något annat?
Snälla hjälp!
åk till veterinär om ni misstänker nått, är det nått så kan det snabbt vara försent!

Det är alltid kritiskt när en iller inte äter. Försök handmata henne, de flesta tycker att det är godare att äta ur matte/husses hand och se om hon får behålla maten.
Jag ska testa att mata henne!
Tycker ni ska räkna med att hon tuggat i sig något som fastnat. Parafinolja och börjar hon inte bajsa normalt så åk in till veterinär.
Tyvärr har vi ingen parafinolja… men vi gav lite ricinolja som har laxerande effekt. Hur länge kan det dröja innan hon bajsar? Är det farligt om vi väntar tills tarmsystemet borde var uttömt, alltså ca tre timmar? hon bajsade ju en liten bajs förut, men måste det komma mer?
Hon äter olja som jag ger henne. men russin, som annars är favoriten, vill hon bara tugga på och sedan gömma under skohyllan :/ Men hon verkar ändå inte helt utslagen. och hon känns inte uttorkad heller - nackskinnet studsar tillbaka fint.

Kan hon ha ätit någon giftig växt ute?
min pojkväns pappa förlorade sin hund för några veckor sen efter att de varit ute och den fått i sej något som de fortfarande inte vet vad det var.. Men de ringde iaf vetrinären för sent:/
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Vi har inte varit ute med dem på ett par dagar, så det vore lite konstigt om hon fick förgiftningssymptom nu… Men jag tycker inte hon verkar dålig just nu. hon är mer koncentrerad på att ta sig ur buren. Men hon vill inte äta (men hon kanske gjorde det precis innan hon kräktes och inte är hungrig, vad vet jag) fast jag fick henne att dricka lite från mina fingrar och från min hand.
Ett stopp täpper inte alltid till helt, det kan komma ut avföring ändå. Det kan mycket väl vara så att hon åkt på en magsjuka också men räkna med stoppo tills ni är säkra på annat. Har ni gett laxerande så ska det komma ut innom ett par timmar. Ge henne bara laxerande en gång eftersom hon behöver all vätska hon kan få. Börja ge henne nåringslösning redan nu. Tänk på att tarmen hinner börja ruttna på ett dygn om det nu skulle vara förstoppning.
nu är hon leksugen, så Björn ska ta ut henne ur buren och busa lite och sen ska vi försöka få henne att bajsa.
Vad ska det vara i näringslösningen? socker och salt? Kan man ge resorb som är vätskeersättning för människor?
Nu leker hon och poppar. Är det ett bra tecken eller kan det vara fara på taket ändå?
Nu har hon bajsat oh kissat! Hon lade en lååång len bajs som kändes lite oljig på ytan och en kisspöl. visserligen utanför lådan, men vi är överlyckliga ändå. Hon har inte ätit nåt än, men hon är strikt upptagen med att spöa vår illerbäbis. vi ska hålla koll några timmar till och kolla så hon äter samt ge henne lite honungsvatten.
Vad skönt! Att hon vill leka är ett friskhetstecken men slappna inte av helt förrän det gått ett tag. Kan vara massor av orsaker till att de kräks.

vilken tur att det blivit bättre då är det absolut ingen förgiftning!jag måste ha missuppfatta.. jag trodde att du nyss varit ute på en promenad=P
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#15 Jo vi var nyss ute, fast med vår lilla iller Frenja :)
Det har gått bra med Arwen. Vi stannade uppe några timmar och hon blev betydligt piggare, hon åt både godis och matbitar jag doppat i honungsvatten. Hon drack också av honungsvattnet. Jag gick upp och tittade till henne var tredje timme i natt och då såg jag att hon hade bajsat igen, en helt normal Arwen-bajs. Idag är hon helt återställd och precis som vanligt. Skönt!
#8 och #15 Det kan vara en lindrig förgiftning. Det finns många växter, som är vanliga i våra hem, som kan ge förgiftningssymtom om djuren bara tuggar lite på dom, eller får i sig en liten bit av dom.

#17 Vet du mer om vilka växter det kan vara? Typ vad dom heter eller så?
Hm, hon kanske fick i sig en liten bit av ett blad sonm landat på golvet i så fall. Fast jag tycker jag borde hittat något i hennes bajs eller kräks då… Men det känns också så konstigt för i övrigt vägrar hon äta något annat än torrfoder och de godisar hon tycker om… Men man vet ju aldrig vad de kan få för idéer :)

Känns ju troligare att hon ätit något annat, typ gammal mat, undangömd sedan ett tag… eller något som hon inte tålde, typ frukt, citrusfrukt tex kan de de kräkas av…eller något i för stor mängd. Sen kan det ju vara en vanlig förkylning kanske, har ni själva vart snuviga senaste tiden? Vet att massor av folk i min närhet är förkylda och har som följd av det kräkts, så nån läbbig bakterie går runt… *snorar själv*
#18 Nej tyvärr, växter och jag passar inte ihop. Allt utom fetblad och kaktusar dör här hemma. I bra växtböcker grukar det finnas noterat om växten kan vara giftig.
#20 Visst kan det vara något annat, men det är ett tänkbart alternativ som inte nämnt i tråden.

#21 Känner igen det där…Här finns det en levande växt som aldrig verkar vilja dö trots brist på vatten….Men det var bra att du tog upp det.. För även om vissa saker verkar mer troliga så kan det finnas mycket i våra hem som vi inte vet hur farliga/inte farliga de är..

På tal om växter så har Aiia tuggat (alltså bara tuggat och fått i sig lite saft från växten) på en garderobsblomma en gång, och då blev hon ungefär som du beskriver Arwen! Vi hann bli livrädda och var på väg till veterinären, vi trodde ju att det var stopp. Men så blev hon helt plötsligt normal igen, hur pigg som helst, och det var först då vi hittade bitmärkena i växten.. Kika på blommorna som de kan komma åt, hon kan ju ha bestämt sig för att provsmaka!