Foder
Hej!
Har ni ett tips på bra foder för valpar?
Hels något som inte beställs på internet.
Tack på förhand! :)

#1 Tack så mycket! Vet du vad dom brukar ligga i för pris? :)
Eukanuba chicken eller lamb för adult kör vi på här hemma. Måaste ju inte vara ett "kattunge" foder bara föratt din är valp, det viktiga är högt fett och protein gärna uppemot 30%(dålig på exakta siffor) inehåll och så lite spannmål som möjligt.

carnia lynx eller vitalin
Royal canin är inget jag rekommenderar nu faktiskt. Skulle köra på samma foder som för en vuxen iller och helst samma foder som valpen redan är van vid. Jag rekommendar orijen eller carnia lynx.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Några grundstenar om du ska ge torrfoder. Köp inte torrfoder med spannmål eller majs, och defenitivt inte om det står som de första ingridienserna i innehållsförteckningen. protein bör ligga över 30% och fett över 20% minst. Se till att det är högt köttinnehåll. Skulle inte heller köpa royal canin och förmodligen inte eukanuba (men inte läst innehållsfört) heller. Som Jossan säjer, orijen eller carnia lynx, helst carnia.
Tack så mycket! :)
googlade på orijen och carnia lynx, det är inget vi har här omkring kan jag säga men en gång :/ Kan kolla om Kvarn har något av dom fodren :)

ofta tar de in lynx om man ber dem, samma leverantör som annat foder, men de tar inte in om folk inte ber om det. är ganska dyrt och lite kortare hållbarhet som jag förstått det. om du kan tänka dig att beställa på nätet så är animail superbra.
Okej. Ska kolla på Kvarn. Där säljer dom bra foder till hund, katt och häst.
Våra hundar har ett foder som heter Plus och hundarna älskar de och deras päls m.m är super bra. 15 kg för 200 kr. Så fodret är ju inte dyrt. Finns kattfoder i 15 kg också. Ska kolla på där! :)
Hemma kör ja oxå på Carnia Lynx fungerar kalas..
Är du minsta osäker på om ett foder är bra skriv av innehållsförteckningen och posta här så kommer du garanterat få bra hjälp. =)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Eukanuba finns hos de flesta djuraffärer ganska dyrt 5 kg kostar runt 800. Men det är riktigt bra jag köpte de för att uppfödaren gav sina valpar det. här är inehållsförteckningen:
Torkad kyckling och kalkon 27%, lamm 14%, kyckling lever 8%, djur fett, fisk mjöl, torkat helt ägg, ris, betor 2.7%, öljäst, natrium, kalium, calcium,.
analytiska siffror är: protein 35%, fett 22%, omega-6 3.5%, omega-3 1%, aska 6.20%, fibrer 2% vatten 8% calcium 1.5%fosfor 0.85%, magnesium 0.09%.
övriga vitaminer: Vitamin A, D , E,
Spårämnen; Koppar, järn, zink, manganer, kobolt.
Det inehåller heller inga konservertingsmedel eller färgämnen och av de 35% protein så är 83% från animalisk källa.
Men jag halvbarfar dvs min iller får en köttmeny varje dag iform utav kyckling vinge, mage, hjärta, lever, oxkött, kalkonkött, kaninskrov, dagsgamla kycklingar, möss, makrill, lax, ägg och sedan har jag torrfodret alltid framme för honom att knapra på.

Här kör vi på Orijen, hade carnia vilket jag fortfarande tror är bäst men illrarna här blev dåliga i magen av det oftare än förut så vi skulle köra på Orijen och sen en ny invänjningsperiod men det fungerar så bra att det inte blivit av.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Kör alla på mer än ett foder? Eller nöjer ni er med ett? Jag letar efter ett bra andra foder att introducera , så småningom :)
Jag kör med 1 torrfoder och kött.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 "Förr", före barf blev modernt var det många som rekomenderade att blanda två bra torrfoder men nu tror jag dom flesta kör på lite "halvbarfning".
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#15&16 tack.
Här ges det Carnia lynx blandat med olika delar av köttbitar.