Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 938 ggr
Cafesinner
2012-10-20 18:20
0

Kullstorlek?

Jag gör ett arbete om olika djurarter för en faktabok som skall finnas i vårt djurhus i skolan (går djurvård). Undrar därför hur stor en illerkull brukar vara? Lite svårt att hitta online och iller står inte med i skolans bok.

IzzyR0xx
2012-10-20 18:28
0

Enligt Wikipedia:

"Efter omkring 40 dagars dräktighet föder honan 2-12 (vanligtvis 5-10) ungar."

Cafesinner
2012-10-20 18:32
0

tack, haha!

IzzyR0xx
2012-10-20 18:42
0

Varsågod :) Om du behöver mer fakta kan du söka lite på sidan, finns ett sökfält uppe till vänster bredvid "Skriv inlägg".

Annars kan du alltid fråga om det är något speciellt du vill veta då det finns en del illerkunniga här inne med många års erfarenhet.

FerretCrow
2012-10-20 19:29
0

en hona kan få fler valpar än så finns fall som fått 18. Många detta år fick 13-14st i kullarna

IzzyR0xx
2012-10-20 19:46
0

Mm men sen överlever ju inte alla och man behöver göra insatser som stödmatning/hitta extra mamma till valparna då det bara finns 8 spenar på mamman..

Men oj 18 stycken, det var rätt många! Men vanligast är väl 5-10 valpar?

Cafesinner
2012-10-20 20:47
0

jag skriver vanligtvis 5-10 xD

emoflickan
2012-10-20 22:21
0

#4, oj vilka uppfödare har fått 14 valpar, imponerande, det har jag inte hört nån som fått sen Malin (murgrönans) fick för ett antal år sen!

FerretCrow
2012-10-21 00:20
0

#7 flera utländska och släktingar till min hona så jag var lite nervös när lacina var uppe i 9 och glad hon stannade där =)

sarae
2012-10-21 08:39
2

Att en hona har 8 spenar stämmer inte helt. Finns de som har färre och de som har fler. Och det är inte spenantalet som avgör om de överlever. Kullstorlrk kan vara alkt från 1 och uppåt. Rekordkullen från iår jag vet om låg på 17 och jag minns att 14 överlevde. Sen är det en markant skillnad på fertiliteten hos olika linjer, mer framavlade linjer eller starka utkorsningar genererar oftast större kullar. Dessutom råder stor skillnad hos tam och vildiller gällande antalet ungar de kan få. Att använda wikipedia eller ett forum som källa till en bok som tekniskt sett ska användas i utbildningssyfte om jag förstår det rätt är i mitt tycke inte optimalt. Kunskapen hos många naturbruksgymnasium mfl. är redan skrämmande låg gällande illrar och vad som då behövs är information baserade på vetenskapliga, pålitliga källor. Möjligtvis någon utav de böcker som finns att tillgå (ex. Ferrer biology av james fox). Men för att få fram något användbart som lär ut rätt saker behöver man även vara källkritisk. Jag kanske låter negativ men i dagsläget lärs det ut så oerhört mycket konstiga och felaktiga saker gällande illrar att jag mfl. Blir alldeles matt.

illernettan
2012-10-21 08:55
0

En bok som jag tycker är bra att läsa är Illervademecum. Tyvärr finns den inte längre att få tag på så jag håller hårt i mitt enda exemplar. Håller med SaraE om tipset på boken av James Fox.

Här har kullarna varit olika stora:

Mathilda, 1999: fyra överlevande. (åtta spenar)

Mathilda, 2001: sex överlevande.

Wanda, 2002: 11 överlevande och två dödfödda. (nio spenar)

Wanda, 2003: sex överlevande.

Tulo, 2012: åtta överlevande. (åttar spenar)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
2012-10-21 10:55
0

Visst är det viktigt att ha med obnormaliteter men vanligtvis blir det väl mellan 2-10 st skulle jag säga, iaf min erfarenhet av kullar som fötts under min tid i illervärlden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2012-10-21 12:03
0

ja att illern ha bara 8 spenar men fler valpar är inga problem. dom lär sig att dela på det som finns.

IzzyR0xx
2012-10-21 17:44
0

#9 Är inte expert på spenantalet nej, men vanligast är väl 8 spenar..Det har iallafall jag trott tills nu.

Jag tänkte såhär att det kan vara påfrestande för mamman att ensam ge mat åt fler än 10 valpar därav stödmatning/extra mamma som hjälp..

Angående att jag hänvisade till Wikipedia, det var bara en enkel och snabb lösning om man inte orkar söka runt på vetenskaplig fakta eller se i Avels kategorin hur många valpar som fötts i varje kull för att göra en bedömning. Jag tyckte siffrorna stämde rätt bra (upp till 12 valpar men vanligast 5-10) då jag inte hört om fler än t.ex 12 valpar i en kull.

Men det är väl i lite mer extrema fall som det blir fler valpar än så? 
Är inte någon expert på det.

Hänvisade också till forumet då det ändå finns illerkunniga personer här och man har tagit upp olika ämnen, men det är somsagt inte vetenskapliga studier!

Tänkte mer på att hon kunde om hon vill se vad folk haft för erfarenheter och få hjälp till att hitta bättre källor om hon inte hittar det som behövs.

Sedan vet jag inte hur avancerad faktaboken ska vara. Om den ska bara ha en sida om iller eller flera.

Man skulle kunna tipsa om olika vetenskapliga källor till TS för den som vill läsa mer om iller. Alltså att det står i faktaboken. Vilka sidor som är bra eller bra böcker om iller.

Ber om ursäkt då jag var otydlig i hur jag tänkte kring ämnet. Hoppas ni förstår bättre nu.

Odis
2012-10-21 18:28
0

Odis min förra iller kom ur en kull på 13 valpar där alla överlevde

FerretCrow
2012-10-21 20:30
0

Ja min toffie kommer från en kull på 14 valpar och där gick en bort men har för mig den var döfödd