Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 487 ggr
sezierra
0

Mjölk?

Hur är det med mjölk till illrar? Är de som katter och ska ha laktosfri eller ska man hålla mjölk så långt från dem som det går?

Tänker bland annat på lägen där det bor katter och iller tillsammans. Kan de få vanlig mjölk?

Red ut frågetecknen åt mig så skulle jag bli glad!

Robinsnel
0

Illrar är extremt laktosintoleranta. Man kan ge laktosfri grädde, men i mkt små mängder..

Faxlin
0

Ja de gånger man ger grädde eller mjölk måste den vara laktosfri, och som Robin säger, inte i några mängder alls.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sezierra
0

Bra att veta, då får katternas mjölk + mat hamna på köksbänken när illern är ute i köket, eller alltid för den delen…

Men i vika lägen är det bra att ge mjölk eller finns det Några positiva anledningar att ge dem mjölk alls eller är det bara att ge vatten?

MimmieM
0

De kommer älska dig ännu mer ;) en mycket bra anledning att fjäska för dem :)

Carpe Diem

ViktorMarina
0

Vi ger våra salmopet laxolja, mycket bra grejer att få i sig i den, och eftersom aiia inte äter det utan att den är blandad med laktosfri grädde får de en skvätt varje kväll! And they love it, det finns nog inget bättre :)

sezierra
0

Så mjölk är populärt alltså men inte bra för magen!? Vad är "salmopet laxolja" och var hittar man det? Bekvämt att fråga så slipper man leta själv ;)

Märkväl att jag inte har min valp än så jag har ingen aning om hur illrar är i praktiken (mer än galningen Jhon-jhon men han är ett stycke för sig själv!)

MimmieM
0

Djuraffärer har det väl?

Carpe Diem

Robinsnel
0

#6 "Så mjölk är populärt alltså men inte bra för magen!?"

Vanlig mjölk ger man inte… inte bra alls.. I så fall en liten slick laktosfri kattmjölk eller laktosfri grädde… och det är då som belöning/godis.

sezierra
0

Jag orkade inte skriva ut L.a.k.t.o.s.f.r.i utan tog det som självklart att när jag skrev mjölk så skulle folk förstå att det var just Laktosfri som jag menade…med grund i de svar jag fick på frågan just angående Laktosfri eller vanlig mjölk.

Men visst utläggensmästare kan väll dra långa utlägg i fortsättningen också…tänkte bara skippa det få en gångs skull då det kan vara ganska iriterande med långa utlägg angående meningslösa saker.

För det är svårt att missa innebörden i inlägg #1 men jag kan upprepa: Illrar är extremt laktosintoleranta. Man kan ge laktosfri grädde, men i mkt små mängder..

*Gläh* Jag är faktiskt inte dum i huvudet.

Och för övrigt så hade jag gått över till en ny fråga rörande andra saker…nämligen: Vad är "salmopet laxolja" och var hittar man det? Vilket i min värld innebär att saken om huruvida de är Laktosintolleranta var avklarad!

Ja, jag blir sur när jag för en gångs skull inte gör utlägg så får jag kommentarer som jag ser som självklara. Nej jag blev inte arg…bara trött på att skriva övertydliga utlägg med risk att idiotförklara allt och alla.

Och har migrän. Någon som missade att jag faktiskt har fattat att illrar är som katter nämligen Laktosintoleranta. Det är min syster också för den som bryr sig. 

*Gläh*

Sara
0

Inga produkter med laktos kan ges mer än en smakslick. Alltså ingen mjölk, grädde, glass, youghurt osv.

Om en iller blir underviktig av ex sjukdom så kan det vara bra att ge lite laktosfri ovispad vispgrädde. Det fick mina insulinom illrar lite varje dag.

Sara

ViktorMarina
0

Salmopet laxolja är som det heter en olja gjord av pressad lax, och den innehåller massa vitaminer och bra olja för hjärta, blodomlopp och torr hud och tassar :) Finns hos de flesta djuraffärer!

Obscent
0

Seziserra, Jag tror knappast någon skrev det de gjorde för att irritera dig. Visst nu var det så att du redan visste allt om laktosintolleransen hos illrar, men situationen kunde ha varit annorlunda. Jag antar att personerna som uttalat sig i tråden antingen inte har läst din andra tråd, eller så passar de helt enkelt på att ta det "självklara" en extra gång till andra som läser tråden.

sezierra
0

#10 Antar det var vet som sa de skulle ha det då? Men annars gäller minimalt med mjölk och katternas får stå en våning upp.

#11 Finemang, kan ju vara bra att veta :)

#12 Min andra tråd?

Faxlin
0

#9: citerar:
*Gläh* Jag är faktiskt inte dum i huvudet.

Nej inte du, men du kommer bli chockad med åren över hur många som är det. Så man kan aldrig vara för övertydlig när man skriver. Vi har massor med folk som läser här utan att ens vara registrerade. Vi vill inte att någon ska missuppfatta något och ge fel för att vi är luddiga i våra svar.

Audiatur et altera pars

sezierra
0

Borde kanske vara tydligare…men det är väldigt jobbigt att få kritik hur man än gör… Men man kan inte vara nog tydlig i vissa fall… får väl helt enkelt fortsätta var övertydlig… :P

Vad gör man inte för att minska irritationen :) och bidra till Långa trådar. Som sagt är en expert på utlägg…

AlbaStiffler
0

Jag ger dagligen laktosfri grädda till mina illrar. Min ena iller har insulinom, och av den anledningen är det perfekt att ge morgonmedicinen i en skvätt laktosfri grädde. Ibland ger jag dem "färsk" laktosfri grädde och ibland ger jag dem infryst likadan grädde som jag tinar några sek i micron. Fryser in grädden i små iskuber (inte toppfyllda), tex såna där iskubsplastpåsar. Det är en rätt lagom mängd.

Min friska hane får även han, bara för att det ska bli lite jämt + för att han inte ska äta upp den sjuka honans grädde… hehehe… Grädden är,som även nån annan sa, perfekt sätt att hålla vikten på min rätt smala insulinomiller. :-)

+ att de älskar det!!! Inte att glömma! :-D

hannis
0

Även Indra får kortison i laktosfri grädde varje kväll. Men hon har tjockat på sig så att jag fått byta till matlagningsgrädde Flört. Hur som helst så äääälskar hon det!

Ceciliaolucifer
0

Min Lucifer med Lymfom får sin medicin i laktosfrigrädde. Det är ett fint och vänligt sätt att få i honom päckel-medicinen!

Glad

AlbaStiffler
0

just ja, glömde säga att jag även lägger till öljästpulver i min illers kortison-laktosfria grädde. Hon har ju även anemi (blodbrist) och då är B-bitamin super. Hon verkar tycka att detta pulver blir rätt gott när det är grädde på så hon slickar glatt i sig allt pulver (trots att det är en rätt stor mängd pulver).

sezierra
0

# 16 vad är insulinom?

#18 Vad är Lymfom?

Jag är nyfiken…som alltid :)

emoflickan
0

#20, insulinom är cancer i bukspottkörteln och gör så att illern får för lågt blodsocker, ungefär motsats till diabetes där man får för högt. Sjukdomen hålls i schack med kortison eventuellt operation, men en iller lever sällan mer än 2 år efter diagnosen.

Sara
0

#20 Tumören i bukspottskörteln producerar mer insulin så det sänker blodsockret.

Sara

sezierra
0

#21 Usch… jobbigt. Hoppas jag slipper sådant på Tösen. 

Canser är ganska vanligt på illrar eller? 

Kan man ha på benmjöl på deras mat (som man har till vissa kräldjur) och isåfall vad skulle det vara bra för? Jag har glömt vad det hjälpte mot så lika bra att fråga, någon annan kanske vet :)

AlbaStiffler
0

benmjöl bör man väl ge om man endast utfiodrar sin iller med rått kött, dvs BARF. Benmjölet väger upp halten fosfor (har jag för mig det är) som det annars finns för mycket av i det kött vi ger dem. I vilt tillstånd skulle de ju inte äta samma sorts kött som vi ger dem och därmed frå de inget problem med fosforen. Tror det är kalciumet som väger upp det… minns inte exakt. Om du bara ger illern bra illertorrfoder så TROR jag det är onödigt att ge benmjöl, menjag vet ej exakt.

ViktorMarina
0

Men annars kan man ge illern bitar av kycklingvingar, innehåller ben, brosk, märg, kött och massa gottigott.. det är ett bra komplement till foder!

sezierra
0

Så kyckling är ok att ge? Vilket annat kött rekomenderas? och i så fall i vilken form…rått, kokt, grillat?

ViktorMarina
0

Kött ger man väl för att det är så naturligt som möjligt för dem, och då är det ju rått kött som gäller.. Svårt att få tag i kokt eller grillat i naturen :P Sen ska det inte vara kryddat heller! Vi ger som sagt bitar av kycklingvingar och då och då får de en bit kycklinglever! Det är mumsfilibabba.

Och förresten, om det är ben i köttet (som i t.ex. vingar) får du absolut inte ge det tillagat, då kan benet flisa sig och riva upp sår i magen eller tarmarna! Är benet rått tuggar de i sig bra bitar, men det försvagas av att tillagas och därför spricker det som när de tuggar.

sezierra
0

#27 Jag tänkte mer på terektiner (Stavning?) som kan finnas i vissa kött. Jag har för mig det finns något i gris också som gör att man bör undvika att äta det rått.

Lite som hund (eller var det katt?) F'n… Fågel, fisk och får… var det man inte fick ge på grund av benen.. ska man undvika ben från dem?

ViktorMarina
0

Fågel ska väl vara lugnt? Iaf svensk kyckling. Vår kille är uppfödd på kycklingvingar, lever och hjärta hos uppfödaren så det ska vara okej, tyvärr har jag ingen vettig förklaring till varför. Rent spontant så vill man ju säga att rå kyckling är farligt pga salmonella, vilket jag också vet att det diskuterats om här inne om det är möjligt att smitta till iller eller inte..

Och griskött kan innehålla parasiter som gör att man får mask i kroppen, och det kan vara dödligt.. Så gris kanske inte är någon höjdare? Men nöt ska väl också vara okej.

Jag bollar helt enkelt över frågan till nån som har en bra förklaring på vilket kött som är farligt, och varför!

sezierra
0

#29 Jag menade att man inte ska ge benen men köttet antar jag är ok i vissa fall? Jag vet då inte…Någon annan som vet?

JossanH
0

#30 benen i kycklingvingar är bara bra för tandmotion. men då får de absolut inte va kokta utan måste vara råa för annars kan de flisa sig i magen och sticka hål på tarmarna..
gris är rekomenderat att vara försiktig att ge rått, men nöt är helt okej!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Soffi
0

Hittade i köttdisken ett paket fläskben för typ 10 spänn som jag köpte med mig hem. Inte vågat prova än då jag inte visste om det var okej. Det var svenskt kött och benen är riktigt stora med rätt mycket kött på, typ liknande sånt man ger till hundar. Är det inte okej att låta dom nosa, och förhoppningsvis smaka en bit av?

Gilla
0

# 32 Bra fråga. Satt själv o funderade på det idag (i går) Förr fanns det ju alltid märgben som man kunde köpa till hunden i köttdisken. Nu var det länge sedan jag såg några iaf. Är det bra illergodis?

sezierra
0

#33 Jag har för mig att man kan köpa märgben i vissa butiker men är inte de kokta? Min mormor brukar alltid koka benen innan hon ger det till hundarna sen om det är för att få ur "gellantinet" eller för hundarnas skull det vet jag inte…

Brosk då är det ok för illrar att tugga på?

AlbaStiffler
0

Griskött kan ju innehålla trikiner och annat skit så jag skulle aldrig ge mina rått griskött.

Benen på gris är dessutom väldigt vassa och när de tuggas sönder blir det små vassa flisor. Av denna anledning ska man aldrig ge grisben (kokta eller råa) till hundar då de kan göra skada i magen. Huruvida illrarna åxå är känsliga för detta vet jag inte…

Faxlin
0

Man kan fortfarande köpa märgben i de flesta butiker. Men ofta får man fråga efter dem då de har dem i sina stora frysar.
Märgbenen på affärerna är från nöt inte fläsk.

Audiatur et altera pars

Marina
0

Märgben finns på Coop Forum.

elmo
0

Brukar finnas i de flesta affärer, men ibland får man fråga efter det i charken.

Gilla
0

tackar…här ska införskaffas märgben o det ska TA MIG TUSAN oxå Marw äta…hur nu det ska gå till ;o)

AlbaStiffler
0

#36> jo, men det skrevs fläskben i #32 och fläsk är fläsk… :) Och fläsk är gris! Men soffi kanske menade biff?!

Soffi
0

#40 Nä, det stog fläskben på förpackningen. Men då slänger jag grisbenen här hemma, inga trikiner till mina små inte. Köpte med mig hem bara för att testa, det kostade ju 10 spänn, så varför inte.. Papperskorg nästa!

AlbaStiffler
0

Man kan ju tillaga dem åxå… då dör ev trikiner och annat skit. koka dem lite lätt tills de är genomkokta.

JossanH
0

#34 brosk och senor är mycket bra tandmotion för dom små!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sezierra
0

#43 Bra att veta! :) De hemma brukar tugga på brosk men jag själv tycker det är ganska vidrigt, men lila tösen kanske gillar det :)