Lukt
Har en fråga angående lukt. Har ingen iller sj men drömmer om att skaffa det någon gång i livet. Dock har jag hört att de luktar väldigt illa och kiss lukten blir man inte av med. Hur illa är det egentligen? Kan ni jämföra med andra djur kanske? Har katter och tycker inte deras låda är så farlig. Tacksam för svar :)
Själva lådan tycker jag är det minsta bekymmret (förutsatt att du håller rent och har ett vettigt material), där luktar kattlådor ofta värre. Själva djuret luktar däremot speciellt. Men värst luktar nog sovsakerna (filtar och dyl). Deras lukt sätter sig där och den bakteriella reaktionen får allt att lukta surstövel :P
Många illrar är inte helt rumsrena, och sådant kan absolut sätta sig i golv och ja, då kommer det lukta av deras urin. Jag tycker absolut att du ska träffa flera illrar innan du planerar att skaffa en egen, dels för att känna lukten, men även för att träffa dem och se hur de är, det är speciella djur :)
Uppe till vänster finner du ett inägg som heter "träffa illerägare", kanske bor någon i närheten som du kan göra studiebesök hos :)
Paulina
Jo jag vet att de är speciella, just det jag gillar med dom men som du säger vill jag först träffa illrar för att se hur de verkligen är. Men nu hade jag inte tänkt mig skaffa det i dagens läge utan någon gång i framtiden. Men om jag ens ska kunna tänka på det så ville jag veta hur de luktar. Men är det många som klagar när de kommer på besök? Alltså får man en massa komentarer att det luktar illa? Sur stövel kan ju inte vara så mysigt haha :) Men jag antar att man som ägare blir van?
Även om det ligger långt i framtiden så kan ett studiebesök vara mycket nyttigt, då får du ju sniffa irl ;)
Det är en säregen doft och folk reagerar på det. Tänk dig hästlukt, den är ju också speciell, man lägger märke till den. Många av oss illerägare tycker om doften av illrar, och självklart blir man själv van den. Många kommenterar den dock, och en del tycker att det luktar riktigt äckligt. Det är ju inte så skoj när det komer till att få hem besökare, om de tycker att det luktar äckligt hemma hos en…
Man förebygger rätt bra genom att ha välstädat och tvätta filtar och sådant regelbundet, men det kommer ändå att lukta iller hos en.
Paulina
#2 Ja, folk kommer att klaga over att det luktar iller i ditt hem och en del manniskor kan till och med saga att Du luktar iller nar du traffas ute om du har otur.
Jag personligen alskar illerdoft, det ar lite hemtrevligt och mysigt pa nagot vis och det tycker min pojkvan ocksa men alla ar ju inte lika rubbade som oss men annars vanjer man sig vid doften sjalv 
Medarbetare på matlust
#4 När jag hade brunstig hane så klagade folk, mindre kul! Har en valp hemma nu, och min doftkänsliga mamma påpekar att han luktar iller - efter att vi promenerat i skogen och varit hos henne så han luktar tantparfym. Han träffar inte illrarna och spenderar lite tid på samma ytor som de och har egna sovsaker. Själv tycker jag verkligen inte att jag kan känna minsta illerdoft på honom, men så är jag ju själv immun antar jag.
Paulina
#5 Kan tänka mig att man blir van. Tror dock inte men sambo skulle tycka att lukten är ok. Han tycker kattlådan är jobbig. och min mamma skulle vara likadan haha :) Men luktar hanar mer än honor? eller tvärtom? :)
Lukten beror mycket på dig själv och ditt boende. Har haft så gott som rumsrena illrar där jag fått luktkänsliga människor på besök där de faktiskt kommenterat över att det INTE har luktat något och att de varit förvånade över det. Men så är jag en sån att jag vill inte att det ska lukta djur hos mig… Men sen så hade jag en läfgenhet som stod möblerad men utan människor i 5 månader och då började det faktiskt lukta iller där inne för att luften stod still och ingen var där. Så när jag och illrarna var i norge, då luktade min lägenhet som mest ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Som illerägare blir man immun tror jag. Min bror säger att det luktar "djurpark" när Louie har sprungit i ett visst rum, men jag känner det inte. Enda gången jag känner att det "luktar" är när jag kommit hem från jobbet och ska städa lådan, det är väl den enda gången jag känner det, och då är det bara i några sekunder sen har jag vant mig.
Mitt tips till dig (precis som många andras) är att träffa illrar, flera stycken, för att få en uppfattning om det är något du kan leva med. Vissa illrar luktar ju mer än andra också, precis som att vissa bits mer än andra, vissa sover mer än andra osv osv. Träffa illrar och få en uppfattning.. förbered dig på det värsta (kan låta hårt men det är sant :P) innan du tar beslutet ifall du är redo :)
#7 Bra att man kan bli av med lukten för tycker inte om att få kommentarer om hur det luktar. #8 Hade tänkt träffa innan. Har faktiskt träffat en iller Nenne var länge sen. Min moster hade iller när jag var liten men jag kommer inte ihåg att jag tyckte att det luktade något? Är min mamma som säger att det gjorde det. Så kan vara bra att träffa innan :)
Men för att det inte ska lukta krävs det ju lite av ägaren också, mycket lådträning av illrarna i början och sedan krävs det att hålla rent.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Illrarna i sig luktar inte så mycket och deras toalådorna luktar i regel mindre än efter en katt, men deras doft sätter sig i deras sovsaker och annat av tyg så att ha en soffa av skinn eller konstskinn är inte så dumt och se till att soffkuddar och annat man har i soffan är tvättbart.
Som Jossan skriver så håller man efter med städningen och tvättar deras sovsaker då och då och tar upp ev. olyckor när de händer så luktar inte iller så speciellt mycket.
Däremot är deras doft lite speciell så även om de inte luktar mer iller än en ordinär hund luktar hund så kan somliga människor reagera ändå.
Sen så har de fungerande analkörtlar så det händer ju att de tömmer dessa när de är på lådan och just då luktar det defenitivt inte hallontårta en stund men som tur är så klingar det av ganska fort.
Värre är väl de gånger de lägger en riktig mysfis när det är som allra mysigast i famnen. Lite svårt att uppskatta illermyset just då