sämsk

Det är ju fantastiskt att det till och med syns på bild hur mjuk pälsen är! :) Jag har faktiskt inte tänkt på det förut att det kommer just en viss period att de får lenare päls, men jag vet att jag reagerat några gånger på att de är väldigt mjuka och "beroendeframkallande". :p Hur kommer det sig att det är så? Är det övergången till vinterpäls som helt enkelt är mjukare?
Måste bara fråga, hur menar du med intakta djur?
Vad jag vet är alla mina illrar hela, hihi!
Tror min Lyra är född med sämsk isåfall. Hennes päls har varit som silke ända sen jag hämtade hem henne. Hon är så mjuk att hon är hal att hålla i när hon är pigg.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
#0 Första bilden. Sicken svart och fin liten hattifnatt. 
Hittade denna länken när jag googlade sämsk och hittade ett gammalt inlägg om sämsk. Jag dog lite när jag läste det!
#7 Ja det är när ny päls kommer ut som den har en extra glansig och fin kvalitet. Det blir även så på många honor som genomgår fällning vid dräktighet/skendräktighet. Men när pälsen kommer till vintern så kommer den ju dessutom extra tjock och med mer ull (särskilt då för illrar som får vistas ute).
#8 Intakt betyder att de inte är kastrerade 
#9 Haha! 
#10 En gammal klassiker!!
#10 "Kategori: Håriga saker som kanske, kanske inte lägger ägg"
Like what..!? 
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
# 10 Jag dog lite här jag också……undrar hur det djurets ser ut? 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

otroligt vackra bilder. här hemma får jag snart njuta av denna päls. mina 2 honor är snart klara. tredje honom får ju en vinterpäls blandad med valp päls =P Men ja jag har ju ett gäng valpar som är mysiga och fluffiga iaf =)
Jag kommenterade precis för sambon idag, att det ser ut som om Mara fått annan päls, och tänkte jag skulle fråga om det här. Tycker även det ser ut som om hennes päls är "silvrigare" bland alla mörka strån, har det också med vinterpälsen att göra?
#15 Ja, en del illrar får en silvrigare eller guldigare vinterpäls. Kan nästan vara som lite metallglans över det och det brukar synas mest kring nacken och uppemot huvudet. Beroende på grundfärg och teckning så ändrar även en del illrar färg successivt med pälsbytena när de blir äldre.
Precis så! Tyckte när solen lyser in idag att hennes nacke ser silver- metallisk ut. Så fascinerande.
#17 Ja det är väldigt vackert när de får så där!
Det enda negativa med sämskigheten är att den är svårfotograferad, de glänser ju!
Paulina

Vill klappa! ..och ha en utegård så jag åtminstone kan drömma om en liknande päls på mina :)
Mina gör som oftast här, släpper hälften tar en paus på några veckor för att sen fälla det sista, suck.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
hmmm, mina har kommit till svintoläget.. inte riiiktigt samma lyster så att säga.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är det vanligt att de i den här övergången till vinterpälsen kan tappa mycket hår på ett ställe? Det har hänt min tjej, hon har en liten kal fläck i mitten av nacken och jag är väldigt orolig :(

#22 ja, vissa blir nästan kala fläckvis över kroppen. Totte har ett "hål" i nacken på kanske 2x3 cm nu i bytet. Inte det vackraste jag sett :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#23 Åh tack och lov! jag har oroat mig så, Lilith har nämligen inte fått så förut. Gud vilken lättnad! :)