Orolig och ledsen..
Min lilla tjej som är ca 1år och 6 månader har varit två turer hos veterinären efter att hon inte tömt sina doftkörtlar själv.
Vi var där senast idag och allt gick väll bra.
Veterinären tycker dock att om det återkommer igen så vill han operera bort körtlarna.
Hon har ju aldrig haft någon infektion utan hon har helt enkelt av (okända orsaker) inte tömt som hon ska.
Jag ororar mig så för att det ska återkomma nu…
Jag har ju läst om illrar som drabbats av inkontinens efter sådana ingrepp och oroar mig även för narkosen.
Sedan till det där ännu mer typiska att nu verkar det som att även hennes syster också måste in för att få körtlarna tömda…upptäckte idag att de verkade hårda på henne med…men det är inte lätt att känna efter på en illerdam som avskyr att bli hållen och klämd på.
Eftersom det verkar ha drabbat båda så funderar jag på om det är miljön här hemme som bidrar till att det blir så här? Men vad i så fall? Har någon några tips på om det finns något jag kan göra för att se till att dom får vara friska hädanefter?
Alla svar uppskattas. ^.^
Jag glömde fråga om någon här har fått doftkörtlarna spolade på en iller med sådana här problem? och om det blev bättre efter detta.
Min veterinär verkade tycka att det var ett onödigt ingrepp och att det var bättre att plocka bort körtlarna helt om problemen kommer tillbaka igen.
Var har ni med illrar för erfarenhet, och åsikter om detta?
Hittills har willa tömt sina analsäckar 3 ggr (hon är snart 2½ år) nu var det ett tag sen och kanske är på G snart igen tyckte jag mig känna. Kommer tömma en gång till, om det kommer tillbaka då så kommer jag välja att spola. Att operera bort analsäckarna är absolut sista sista alternativet för mig och jag tycker defintivt inte du borde se det som ett alternativ än!
#2 Nej det är ju därför jag frågar, jag ville ju testa en spolning om det kommer tillbaka. jag vill ju ha en så hel och frisk iller det bara går.
Blev väldigt besviken över att veterinären hellre opererade bort dem i så fall.
Men vad ska jag göra? Vända mig till en annan veterinär eller kräva att dom gör en spolning i fall det blir en nästa gång?
Vart bor du? Om du känner att den veterinären du går till inte är positiv till det du vill göra så skulle jag nog om det gällde mig vända mig till en annan veterinär. (Kan ju vara knepigt om man bor nånstans i sverige där det finns ont om veterinärer som har lite koll på illrar men om möjligheten finns). Mirr råd är att igen föreslå spolning, du kan ju även be din veterinär konsultera med en illerkunnig veterinären, t.ex marianne tornvall. Men att operera bort säckarna på en såpass ung iller är ju inte alls ett bra alternativ, hoppas veterinären kan se det på det sättet också!
Hur märker man att dom tömmer doftköttlarna? ÄR nybörjare (a)
Du lär känna det på doften! Det luktar ganska fränt. Och det luktar inte direkt gott…. hehe
#4 Jag bor i halland(Falkenberg) och har vänt mig till Hallands djursjukhus i slöinge. Jag känner absolut att spolning borde vara nästa steg innan man pratar om operation.
Har du kännedom om någon illerkunnig vet. i närheten så skulle jag vara jätte tacksam. El behöver jag överväga att ta mig till blåstjärnan i Gbg som jag hört så mycket bra om?
#5 Illern tömmer analkörtlarna lite varje gång den bajsar, men kan även släppa ett stinkmoln med frän riktigt odehaglig lukt om den blir rädd eller stressad. Vissa illrar kan även släppa en stink om man busar mycket med dom.
Vem har du varit hos i Slöinge? Min erfarenhet är att Daniel är den som har mest kunskap om smådjur där. Han är ju iofs inte illerexpert, men han har gnagare och fåglar som specialintresse, mao lite mer intresserad av de mindre, "ovanligare" djuren.
Jag stämmer in med ovanstående talare, jag skulle definitivt inte ta bort körtlarna om det verkligen inte var akut akut. Spola dom skulle ja definivti ta som nästa steg om hon fick ont och problem igen.
Är veterinären osäker kan man ju alltid be dom ringa en illerkunnig veterinär och diskutera. Marianne på Mälaren Smådjursklinik rekommenderas av många och brukar gärna hjälpa till.. http://www.malarensmadjur.se/Vartteam.htm
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Ytterligare kan man behandla med antibiotika.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tack för alla svaren.
#8 Jag har varit hos Daniel det är han som föreslagit att om vi behöver komma in igen så borde vi operera bort körtlarna. Redan då nämde jag att jag ville göra en spolning istället för att ta bort dem. Men han lyssnade inte på det. Det fick mig att känna mig riktigt uppgiven.
#9 Skall jag bara be honom ringa en mer illerkunnig veterinär och ge honom ett namn eller hur ska jag göra? Vad gör jag om han känner att hans beslut endå är det bästa.
#10 Hur skulle en antibiotika behandling hjälpa om hon aldrig haft en infektion?
Innehållet i körtlarna har varit friskt, så hon har inga bakterier att bekämpa. Hon har bara inte tömt dem som hon skall göra så de har blivit fulla, eller vad man nu ska säga.
Tack igen för svaren. ^.^
Jag hade definitivt tagit min veterinär till en annan illerkunnig vett. Kanske har de blivit något tok när dom tömt så de inte blivit riktigt tömt och därför det fyller på för snabbt. Men jag hade ställt mig ytterst tveksam till en veterinär som vill operera bort dem så fort utan att ens försöka spola först. Å vill han inte ens lyssna på dig som ägare till djuret hade jag gått därifrån direkt!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Beslutet är alltid ditt i slutändan! Oavsett vad din veterinär säger så kan han bara råda dig till vad dom ska göra, han kan inte ta besluten.
Sajtvärd på Iller.ifokus