Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1660 ggr
becka89
0

Orkar inte mer

Allt känns så meningslöst just nu:(

Vet inte hur jag ska börja men dom flesta här inne vet hur mycket problem vi har haft med mr.frost.

Tyvärr har vi kommit så långt med att inget hjälper och han blir värre mot oss. Han biter utan förvarning kan hoppa upp i soffan och bita sig fast i händerna utan att vi gjort något eller sakt något,Han kan ligga i soffan eller i knät ibland och fejkmysa för helt plötsligt utan förvarning huggar en i handen eller armen och sitter kvar och biter vi lyckas alltid få ur handen genom att ta honom på magen då han inte vekar gilla det.Så gör han varje gång han får gå ur rummet, så nu har vi ledsnat helt på det..

Men nu har det gått sålångt att vi tyvärr funderar på att ta bort honom:( Eller omplacera honom till någon iller erfaren men vi ahr nu haft ute honom på annonser lite här och var och även kontaktat illervänner men ingen har hört av sig. Och det förstår jag dock eftersom han är en lite krävande iller som måste ha en illererfaren ägare som kan hantera honom som kan jobba med honom och har orken att jobba med honom.

Vi känner att det skulle vara det bästa för både honom och oss då vi håller på att bli tokiga på honom och han får sitta mer och mer i iller rummet pga att han inte sköter sig.

Behöver skriva av mig bara,

Ni får gärna säga vad ni tycker och anseer om att omplacera eller ta bort honom.

FerretCrow
0

Vem är hans uppfödare och kan denna person kanske ta tillbaka honom? att avliva honom känns fel. då det helt enkelt kan vara så lite som person kemi som inte fungerar. hoppas ni finner en lösning utan att avsluta hans liv.

illernettan
3

#0 Låt honom få somna in istället. Han mår inte bra och ni mår inte heller bra. Alla djur går inte att rädda :-(( Ni har gjort allt ni kan och lite till. Jag beundrar hur mycket ni har stått ut och hur mycket tid ni har lagt ned på honom. Ni har verkligen försökt i mina ögon.

Ibland måste man ta sådana impopluära beslut. Jag har själv fått göra det och det gör ont men djuret lider inte och ni slipper oroa er för "svängdörrar".

Det kan också vara personkemin som inte stämmer mellan er, men jag tror ingen vågar prova att ta hem honom och se om det blir bättre.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

becka89
0

#1 Det är Fillan som är uppfödaren och hon har lagt ner illrar och har nu istället reptiler så dit vill jag inte lämna honom och tror inte hon vill ha tillbax honom heller. Det känns som både en fördel och nackdel att avliva honom, men både jag och sambon har pratat om det och varken han eller jag orkar kämpa på mer. Visst kan det vara personkemin som inte stämmer men tror inte det finns så många som är villiga att ta honom och prova tyvärr.

#2 Tyvärr har du lite rätt i det du skriver att alla djur går inte att rädda, Det vi är mest rädda för är omhan blir omplacerad och får hoppa runt hos flera stycken, tror inte han komma klara att byta hem flera gånger omo han nu är så instabil som han är.

JossanH
0

Jag tycker Inte att man ska ta bort en för övrigt frisk iller om den inte fått en andra chans i ett andra hem där det finns mer illervana människor som är villiga att jobba lite med honom. Har ni varit hos veterinären och kollat upp så han inte är sjuk eller skadad om det är så att han inte gillar att ni tar på hans mage? Han kanske har ont och måste behandlas? Kan det vara så att han har problem med ryggen? Uteslut sådana saker genom en veterinärsundersökning och låt en bra veterinär palpera buken på honom för att känna så inget verkar fel där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Jag tycker som Jossan i dett fallet. är det bara hos er han varit så kan det vara att person kemi inte stämmer eller att ja han inte trivs i bostaden.

FerretCrow
0

Ni kan ju alltid skriva kontrakt med den som tar honom att han ej får omplaceras vidare utan då skall ni kontaktas och ni får bedöma då hur det är.

becka89
0

Han har blivit undersökt av marianne eller vad hon nu heter i stockholm tagit prover gjort röntgen ja allt som går att kolla men det finns inget som inte skulle vara där och proverna var bra så kan inte vara något sånt om vi trodde från början. Tyvärr vill ingen ta honom det har varit några intresserade men såfort det börjas berättas hur han är och att man måste ha erfarenhet och tålamod har dom sluta höra av sig. och illervänner har inget akuthem som kan ta honom heller. Men ska lägga ut honom på blocket för att se om det ger resultat. Och självklart ska vi skriva kontrakt med nästa ägare för att vi ska kunna få tillbax honom

FerretCrow
0

#7 vad kostar han?

FerretCrow
1

testa annonsera på Norska forumet. finns ju mycket duktigt folk där med

Odis
0

Kan tycka det är lite konstigt att illervänner inte har något akuthem när det handlar om den här situationen. Var ju bara tt titta på en annan annons här där en iller tjej skulle avlivas om ingen kunde ta henne var ju fleras här på forumet som erbjöd då akuthem. Och att avliva en fullt frisk iller som jossan säger känns väldigt tragiskt. Då kanske det är bättre att han hamnar i ett akuthem hos ngon erfaren som kan få lite ordning på honom förhoppningsvis och då kan man ju omplacera en "trevlig" iller och chansen fölr honom att hitta ett hem kanske blir större.

enbartmalin
10

Att avliva en "fullt frisk" iller är inte alltid fel.

Det är så lätt att sitta och säga, omplacera till någon med illervana.
Men dom som har vanan att ta en sån här iller vill inte ta dom.

När jag fick hem dom 4 från ängelholm var det endast EN person med illervana som var villig att hjälpa mig och ta en på hel tid!
EN person!
Det är mycket snack om att hjälpa men när det väl kommer till kritan, ja då är det inte många som ställer upp. Hade jag inte kännt så många som jag gör hade jag fortfarande suttit med dessa valpar och med vatten HÖGT över huvet!
(Ni som faktiskt hjälper till så mycket ni kan, ta inte illa upp.)

Dedt är bättre att avliva än att han har det som han har det nu. Och att hitta ett lämpligt hem som inte bara är akuthem är inte lätt.
Jag håller med nettan här.

Hälsningar Malin

JossanH
1

Det är därför jag hoppas att en dag ha plats för sådana här fall så man kan ta hem, utvärdera och omplacera illern till någon där man kanske inte måste ha stor illervana.

tycker ändå att det känns dumt att avliva en iller som kanske helt enkelt inte trivs men kan leva ett gott liv hos någon annan.. Illern har ju inte valt det så att säga men får betala för det.

Det är klart att det är en jobbig situation som kan vara svår att lösa och det är lätt att klaga på att så många inte hjälper till men om jag börjar fundera om så bara en sekund så tror jag nog inte jag känner någon som aldrig "ställt upp". Jag vet många som både tagit hem omplaceringar som varit i behov av hem, räddat valpar som varit nära döden, tagit hand om hitteillrar, tagit hem avlivningshotade illrar, räddat väldigt bitiga illrar från hemska förhållanden och lagt ned sin själ i att försöka hjälpa människor som inte fått det att fungera hemma osv osv. Det är lätt att klaga på enstaka fall men i det stora hela skulle jag säga att jag känner otroligt många hjälpsamma och engagerade människor.
Det kan vara många saker som gör att det inte funkar här och nu men för det kanske det inte ska klagas på det bristandet engagemanget för det vet jag att det finns gott om!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Jag vet nog inte vad jag tycker.. Jag har svårt att förstå hur en f.d. "bra" iller går och blir "dålig" utan orsak, om det är uteslutet att det är något fysiskt fel blir min fundering om det har med miljö att göra?
Jag kan rada upp hur många exempel som helst där problematiken haft en orsak och hela noll stycken utan.
Där orsaken inte varit fysisk och illern fått flytta har illern varit som förbytt i sitt nya hem men egentlig orsak till förändring förutom tidgare understimulans vet jag inget konkret.

Nej tyvärr är det inte bara att samla på sej illrar, inte för att det någonsin varit optimalt när jag hämtat illrar akut men en gräns måste finnas för befintliga eller aktuellt djurs välmående…

Hur pass opålitlig är han mot er? Hur ofta? Är han lika mot er båda? Hur är han mot utomstående? Hur pass allvarliga skador blir det?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

enbartmalin
2

Jag tänker inte ta diskussion om hur vida folk hjälper till eller ej.

När det kommer till den här illern så låter det som att det är ett svårt fall ut efter hur han är i nuvarande hemmet.
Han kan förändras, det tror jag med.

Men faktumet kvar står, det måste vara en iller van person som dessutom är van vid problem illrar som är villig att ta honom.

Dom som passar in på detta är inte många, dom få som gör det har mest troligt redan händerna fulla med problem illrar eller föredetta problem illrar dom redan tagit in.

Hittar ni en lämplig person inom en relativt kort tid så är det en sak, ge illern en chans.
Men nu ska man faktiskt hitta denna personen, och så länge ni inte vet någon.. Ja, då betyder det att han ska sitta i ett hem där varken han eller ägarna trivs. jag ser ingen bra utgång i det.

En iller som är avlivad mår inte dåligt, det gör denna iller uppenbarligen nu om man går efter hans beteende.

Hälsningar Malin

animal-lover
6

Har kontaktat Rebecka nu och erbjudit mig att ta Mr. Frost, så förhoppningsvis kommer han hit på lördag.

FerretCrow
1

#15 f*n vad bra :)

enbartmalin
1

#15 Underbart!!

Hälsningar Malin

JossanH
1

Vad härligt att höra! Jag vet ju att det finns många hjälpsamma illermänniskor :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
1

#15 Åh vad roligt att höra :D Önskar er all lycka!

animal-lover
0

Tackar :) Ska bli intressant och se vad man får hem. Det var ju ett tag sen jag hade en riktig problemiller, har ju haft fullt upp med mina raggarbarn ^^

FerretCrow
0

#20 kan ju vara att han blir som fisken i vattnet hemma hos dig =)

Sarah
0

Härligt!

Det finns ju många som vill hjälpa, men där boendesituationen och de illrar som finns i hemmet gör att man inte tar in nya illrar.

Säger som Jossan, får vi gården vi tittar på så kommer det finnas plats just för sådana här fall, men i dagsläget så är det omöjligt.

animal-lover
1

#21 Jag hoppas det :) #22 Eller hur om man hade en gård med tillräckligt med utrymme så skulle alla problemillrar och oönskade få komma. Har en liten dröm om att öppna en djurpark för mårddjur och kunna ta emot hybrider och andra illrar som inte har etthem

Ceciliaolucifer
4

Det är i sånna här lägen man ska fråga sig om man är en lämplig djurägare. Som djurägare är det ett privilegium att få välja ett djur, en individ som man sedan har ett livslångt ansvar över. Det gäller i alla lägen! Såväl i framgång som i motgång. Visst, man kanske inte har personkemin men då letar man sig blå tills man finner ett lämpligt hem.

Att avliva ett friskt djur är så illa det kan bli!

Tyvärr har det varit ett antal illrar som inte funkat hos er Rebecka och det kanske är så att ni inte kan jämnföra alla illrar som kommer hem med Mercedes?

Den som säger att ingen ställer upp är oerhört trångsynt måste jag säga. Förmodligen så finns det en anledning till att folk inte kan hjälpa till och ta alla illrar som inte passar in. Vet vem, dom som inte ställer upp kanske tar hand om sina egna djur - vilket är deras ansvar och prioritet 1!

Jag känner hur många som helst som skulle vilja hjälpa en iller i nöd om möjligheten fanns. Så skuldbelägg inte dom som önskar att dom kunde hjälpa till, utan dom som skaffar djuren och inte tar ansvar för dom!!

becka89
0

Tråden kan låsas då dennis ska testa och se hur det fungerar vid byte av hem och nej cilla vi jämför ingen iller med mercedez men eftersom han har ändrats från fn nalle björn till en bitande katastrof för mig och ja självklart skulle jag inte avliva honom om jag nu kan hitta ett hem till honom om nu det är vi som är felet. dom illrar vi har ägt och äger är mercedez mr frost elmer var tvungen att flytta till liz o viktor pga att vi fick välja att omplacera båda eller en och då valde vi att behålla mercedez. vi har tagit hem blizzard som mellan hem även 2andra har vi haft som mellan händer. tog in två bröder på 7månader pga ayt.dom skulle avlivas och hittade nya hem till dom. Så vi har inte ägt fler än 3illrar elmer fick vi tillbax men han bor hos en kompis och har det bra eftersom han inte fungerade i våran grupp pga att frost var rädd för honom.

enbartmalin
1

#24 Bara för att en iller är frisk enligt veterinär så betyder det inte att den mår bra.
Jag är för att avliva ett djur framför att se det lida oavsett om det är en människas fel från början eller ej. Punkt.

Hälsningar Malin

animal-lover
0

Är en liten viktigpetter nu men jag är ju faktiskt ingen kille så jag stavar mitt namn Denise :P Och Frost kommer tyvärr inte imorgon då han ska till veterinären först innan han kqn komma hit

FerretCrow
0

#27 ja är ju bra att göra en koll innan så det ej är skabb eller liknande och att vaciner är som dom ska när du ha valpar hemma

animal-lover
0

#28 ja sånt är väldigt viktigt, vill ju inte att Cutlass eller DeSoto ska få något. Och jag vill inte att han tar med sig egna husdjur Tungan ute

FerretCrow
0

#29 hehe nej precis så jag menar =P

VeronicaKahlbäck
0

Låser tråden på begäran och att Mr.Frost faktiskt planerar en flytt :D

Inlägget är låst för nya kommentarer