Bitig..
Hej. Min iller är bara 9 veckor gammal. Han bitts gärna när man leker med han. Men han biter även annars. Hur ska jag få detta ut honom? :(
Det är en iller du skaffat ;)
Detta kommer inte bara försvinna, det är träning som gäller och det i massor och läänge.
Din iller kommer inte bli bit fri inom snar framtid, bitträning tar tid :)
Att en iller bits vid lek är dessutom väldigt vanligt och många illrar gör det även om dom inte biter i andra situationer.
Hälsningar Malin
#1 Jo jag vet att det är en iller! :P Han är så liten så han är inte medveten om hur hårt han biter. Jag skrev nog fel nu när jag tänker efter. Menade inte att få det ur honom, har ju läst att dom även bitts för att kommunisera med oss eller något liknande. Men har du något tips på träning? :)
På min valp som är en liten tuffing så har jag kört med att avbryta leken lyfta upp honom och fya. Sedan sätta ner honom igen och fortsätta leken några gånger har han även fått en time out i transportburen dvs om jag har fyat honom fem gånger i rad och han fortsatt då har han fått 10 min i transportburen sedan har jag släppt ut och lekt med honom igen. Så han har lärt sig hur hårt han får bita föratt leken skall fortsätta. Man får hålla på länge men till slut så ger dem sig.
Det som fungerar allra bäst för mig är att ignorera. Börjar dom bita för hårt så markerar jag fortsätter dom reser jag mig och går. Då lär dom sig snabbt att bita så hårt betyder att leken tar slut = inte kul. Och ännu viktigare att belöna massor när dom gör bra saker!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#3 Låter jätte bra. Bara ett problem. Transportburen är hans trygghet, han går och lägger sig där inne när han är trött :P
Precis som #4 sager sa ar det basta att bara ta bort det roliga och ignorera.
Avbryt leken och ignorera och kanske ga och gor nagonting och var varldens trakigaste manniska sa illern inte tror att leken fortsatter sa fattar han ganska snart att om han biter slutar det roliga.
Du kan aven saga Aj eller nagot nar han biter for hart, sa larde jag min illervalp att inte bitas hart och det sitter ganska bra pa honom aven nu nar han ar 2 ar gammal da det blivit en vana att inte bitas hart for da slutar ju det roliga… det fungerar pa katter och hundar ocksa och man slipper tillfora obehag av nagot slag vilket aven skapar en battre relation mellan dig och djuret. 
Nar illern ar duktig i lek ar det viktigt att du belonar pa nagot vis som illern tycker om, kanske leka annu roligare.
Medarbetare på matlust

Hur har uppfödaren gjort? Denne borde veta vad som fungerar bäst :)
Ignorera det som inte är uppskattat och överös med godis och beröm när beteendet är postivt rekomenderar även jag!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#7 Uppfödaren? hahah han hade sina illrar hos sin pappa och uppfödaren svarar heller inte på mina sms nu sen jag fick hem Milton :S
#8 Den bästa hjälpen får man oftast av uppfödaren och därför är det så viktigt attköpa en iller av en seriös uppfödare och inte ta första bästa. En seriös uppfödare hade stöttad dig, gett dig råd och tips. Det låter lite som att du köpt grisen i säcken? Tyvärr kan det ju faktiskt vara så att han blivit väldigt lite hanterad under uppväxten och då lär bitträningen ta ännu längre tid än med en välhanterad valp.
Du har fått bra tips här ovan. Belöna VARJE gång han nosar på dig utan att bita och säg ifrån när han biter dig genom att tex göra ett schhh-ljud. Viktigast är iaf belöningen när han gör rätt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8 Om jag läst lite mer noggrant hade jag sett att han bara var nio veckor och då troligtvis inte kommit från en seriös uppfödare.
Om omständigheterna var suspekta var genomförde du ändå köpet?
Hoppas det går bra iaf, blir bara så fel när någon som är ny på iller tar första bästa iller då de inte brukar ha bästa förutsättningarna sen inte kunna vända sej till en uppfödare för stöd när det ändå bör var den som känner illern i fråga bäst underlättar inte direkt..
Ja inte för att så många som varit med ett tag väljer dessa "uppfödare"..
Det bästa är att ignorera när illern beter sig dumt, det krävs mycket tålamod för det kan ta lång tid innan h*n uppfattar det, belöna med något gott och lek när h*n sköter sig.
Jag tycker man ska se problemet som är nu och inte upplysa folk vad som är bäst för det tjänar ingenting till, det spelar ingen roll vart djuret då är köpt, nu är det som det är.
#10 Första bästa gjorde jag direk inte. Han kommer 32 mil ifrån här jag bor ^^
Jag ska göra mitt bästa med träningen. :)
Min kusin köpte sina förra illrar hos en man som sålde dom i 6 veckors åldern! :(
#11 du tycker inte det tjänar något till att upplysa om att valet av uppfödare kan spela roll när det kommer till Bitträningen? Att personen i fråga eller någon ny nyfiken person går in och läser och gör samma misstag igen? Och så klagar man på att ingen illerkunnig slänger sig i bilen och hämtar illrar som ägaren inte längre kan hantera.. vart kommer alla omplaceringar ifrån? Jo, oseriösa uppfödare i första hand. Jag tror att det är av största vikt att upplysa om vikten att vända sig till rätt uppfödare. Annars kommer antalet omplaceringar bara öka och öka. Hur ska någon lära av sitt misstag om man inte vet om misstaget..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#11 Eftersom det köps illrar hos oseriösa uppfödare går ju tydligen inte informationen om vilka problem det ger fram?
Samma person kanske väljer att köpa ytterligare en valp med samma förutsättningar just för att ingen nämnt att det finns bättre alternativ.
Jag önskar att jag brydde mej mindre om illrar som inte var mina, mindre om illrar överlag, det skulle vara så mycket enklare.
Verkligheten ser ut som så att det blir svårare och svårare att finna hem till massorna av omplaceringar vilket kostar illrars liv varje år, om alla uppfödare brydde sej om vart valparna hamnar skulle det inte vara något problemet längre.
Det måste vara otroligt bekvämt att vara du, inte bry sej det minsta om illrars liv och värde..
Jag håller faktiskt med dom som tycker att valet av uppfödare spelar stor roll. Jag är själv en av dom som köpt från "mindre seriös uppfödare" där valparna var uppfödda i ett uthus. Bitträningen var mycket svår och jobbig till en början… Och jag kommer i fortsättningen vända mig till en seriös uppfödare vid köp av illervalp.
Men vill också säga att det finns massor av undantag! Bara för att man köpt från oseriös uppfödare betyder inte det att man får en "elak iller" och att man kommer oplacera den. Mina illrar är jätte goa! Lägger sig i famnen på mig, pussar mig på munnen, är extremt sociala och är verkligen superfina individer. Jag fick bara ha sjukt mycket tålamod och belöna dom hela tiden vid önskat beteende.
Du har fått jättebra tips av de overstående! Så jag upprepar lite vad dom sagt;)
Så mina tips är vid önskat beteende (tex: illern kommer fram och nosar på dig, illern är lugn då du håller i den, illern går på toa-lådan):
*belöna! Detta kan vara godis eller kanske vetegroddsolja på fingret så illern kan slicka på fingret:)
*använd dig av en glad röst och berömma.
*klappa illern över nacken (detta älskar mina illrar :P)
vad gör man vid oönskat beteende?(tex om illern bits):
*ignorera. Om du leker med illern och den bits, då slutar du leka med den.
*Använd en mörkare röst och säg "FY eller NEJ" eller liknande.
*Om illern biter dig så kan man prova att "pipa till" eller "väsa" för att säga ifrån.
Extrema metoder jag använt mig av: om illern bitit sig fasst och inte vill släppa, alltså nödsituation. Då har jag fört handen emot illerns mun samtidigt som jag säger "FY, NEJ eller väser/piper". Då jag förde handen emot illern då den bitit så var detta obehagligt, och illern släppte.
Ha tålamod! Lycka till med lilla Milton!:)
Nu handlar ju inte detta om någon omplacering och råd behöver nog alla mer eller mindre och det är därför som det finns forum så man kan be om hjälp oavsett vad det handlar om och därför anser jag inte att det hör hemma i denna tråd vart illern är köpt.
Det var ju tips hon ville ha, och tycker hon har fått väldigt bra tips. Men jag tycker även det är bra att upplysa andra om hur viktigt det är att välja rätt uppfödare. En bra uppfödare ska man tex kunna kontakta och få hjälp, råd, stöttning och tips från, vilket personen inte kunde få från sin uppfödare (om jag förstod det rätt).
Sedan kan ju illerns bitiga betteende ha en bakomliggande orsak i att den inte är så hanterad av uppfödaren. Eller att den togs tidigt från mamman och syskonen och därav känner sig osäker. En illervalp från en seriös uppfödare har (oftast) blivit mycket mer hanterad och kanske redan har en grund till bitträning. Dessa valpar brukar associera händer med något bra, vilket är mycket viktigt:)
Men visst, nu är det upp till ägaren att uppfostra illern, så nu hänger det på henne. Och tror att det kommer gå superbra! Gäller bara att ha tålamod, så önskar denna personen och illern lycka till!:)
#17 Tack så mycket! :)
#16 tycker du inte hon har fått råd och hjälp? Att veta att det kan ta längre tid och kräva mer av ägaren om illern är köpt hos en tvivelaktig uppfödare är väl högst relevant i frågan. Nej, detta är ingen omplacering (illern verkar ha hamnat i ett livslångt hem) men det är inte bara ägaren till denna iller som är inne och läser svaren. Kanske detta kan få någon ny illerägare att tänka: "aha, det kan få konsekvenser och kräva mer av mig om jag köper en iller från en oseriös uppfödare.." så har vi kommit en liten bit i rätt riktning! Man måste tänka lite längre och lite större än just nu. #18 du får gärna göra en ny tråd och presentera din nya vän och visa bilder :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Ja det ska jag göra! :)
#19, Jag har inte skrivit att hon inte har fått någon hjälp.
#16 Åh ge dig! :P
Det är väl klart man är nyfiken på var den är köpt!
Det är man så fort någon köper en iller, oavsett vem som köpt den! :P
Hälsningar Malin
#22 Det är sant. Dels för att det egentligen inte finns så många iller uppfödare också eller? :P
#23 Haha, ja det också ;)
Vi är sånna som människor, otroligt nyfikna :P
Hälsningar Malin