Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2395 ggr
sarae
0

Avelsråd?

Om det nu vore så att vi hade ett avelsråd för iller i sverige, vilka regler skulle ni då vilja se? Vilja krav skulle ni vilja ställdes på uppfödare?

ferretgirl
0

Vist är det bra att ställa krav på uppfödarna så att vi kan bli bättre, men jag skulle också vilja ställa lite mera krav på köparna. Jag tycker att det är i köparnens intresse att dom besöker "sin/a" valp/ar så ofta dom bara kan under uppväxten, själv har jag bara possitiva upplevelser av detta. Valparna blir mycket lugnar när dom väl flyttar, dom "känner" då redan sin nya familj. Vist jag kan förstå dom som bor långt ifrån att dom kan ha svårigheter att komma ofta, men många kommer inte alls och ser hur valparna har det.

Jag ser gärna att mina köpare antingen säger till mig direkt vad dom tycker om mina valpar, eller att dom t.ex mailar eller ringer mig och säger vad dom tycker, och hitills så har det bara varit possitivt jag har hört.

sarae
0

#1 precis som du säger är det mycket viktigt att man ställer krav på valpköparna! Om inte några krav ställs på köparna är det ej heller rimligt att ställa krav på uppfödarna ;)…hmm kanske eskall starta en tråd om det?

Flisa
0

krav på valpköparnarna (ja och dom som köper vuxna illrar också för den delen) och så krav på stamtavla!!

JossanH
1

#1 samtidigt som att ni som uppfödare kan välja bort de valpköpare som ej visar sitt intresse så som ni önskar..

#0 Jag tycker det är svårt att skriva rena krav som måste följas, men jag har lite punkter som jag helt klart tycker alla uppfödare skulle reflektera över;

• Illerns bakgrund (stamtavla). nej jag anser inte att stamtavla är ett absolut måste alla gånger men det ska vara på extremt trovärdiga grunder som man använder sig av en iller helt utan stamtavla och det ska föreligga goda grunder på varför en iller utan några som helst stampapper ska gå i avel.
  • Teckningar och färger borde ingå och alla uppfödare borde åtminstone vara informerade om vilka konsekvenser det kan få när man använder sig av sk riskteckningar i avel. hur det kan påverka valparna.
  • Foder. Vilka foder och tillskott bör man ge sin hona. vad ska hon äta under dräktigheten? Stödmatning och annat som kan hjälpa honan borde diskuteras så att alla inom avelsrådet vet hur man på bästa sätt underlättar för honan.
  • Stamtavlor/kontrakt. Borde finnas en mall för hur ett kontrakt bör vara skrivet. Både kontrakt och stamtavla skulle vara ett måste. att sälja valpar "utan identitet" skulle ej få förekomma.
  • Hållning av djur. Absolut skulle det finnas vissa regler för hur illrarna får hållas. Illrarna borde hållas på ett lagligt sätt och minst följa jordbruksverkets rekomendationer.
  • Tamillerns framtid. Det borde diskuteras gällande tamillerns framtid. Hur ska uppföarna gå till väga för att förbättra illerstammen så att vi kan njuta av våra sällskapsdjur även 10 år fram i tiden? vad ska göras? Hur ska det börjas? vilka sammarbeten krävs?
  • information ut till valpköparen. Alla uppfödare ska informera alla valpköpare om avelsrådet och vikten i att ej avla på icke godkända valpar.

Det var väl lite som jag kom på nu…

Sajtvärd på Iller.ifokus

MarieB
0

För att ett avelsråd ska bli respekterat och få folks förtroende så tror jag man får lägga ned det här med att reglera sig till resultat. Istället borde man ta funktionen av en ren informationscentral, där man kontinuerligt samlar in information om praktisk och teoretisk avelskunskap, genetik, tar del av studier, trender mm, och sedan tar på sig en utbildande roll där man aktivt verkar för att sprida den samlade aktuella kunskapen, redovisar statistik och trender mm. Däri kan också ingå objektiva rekommendationer baserade på den redovisade informationen.

I den utbildande rollen bör man undvika alla former av åsiktspropaganda, "påtvingande utbildning" eller "polisiär attityd" och inte döma folk utan istället nå ut genom att vara  tillmötesgående och inviterande och där man gör information lättillgänglig och lättfattlig (t ex i form av en website, informationshäften mm) men låter folk själva fatta beslut.

Rena regler om hur en uppfödning ska bedrivas tycker jag bäst överlåtes till föreningarna (och dessa kan ex. inkludera i regelverket att man följer avelsrådets rekommendationer, eller valfria delar därav). Så kan den uppfödare som vill kreditera sig via uppsatta regler i valfri förening göra så. På så vis skulle avelsrådet kanske kunna undvika bördan av att vara den reglerande "myndigheten" och istället fungera som en oberoende, objektiv informationscentral.

Alla är för övrigt inte intresserade av att underordna sig en reglerande, privatstyrd organisation (inte jag t ex ;)).

JossanH
0

#5 håller med där men det kanske inte framgick lika tydligt i mitt svar att information går före regler.
men stamtavlor borde vara en regel….

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
1

jag ser det snarare som att det skulle behövas finnas något, föreninge eller dylikt som ger ut rekommendationer gällande avel. Självklart kan inte "polisiär attityd" frambringa något positivt, och det har jag heller inte föreslagit. Däremot behövs det rekomendationer och en ordentlig informations samling där uppfödare, nya som gamla kan lära sig nya saker, och där man gemensamt kan jobba för en bättre stam. Ensam kommer man inte klara av det, så enkelt är det. man behöver jobba ihop. men grundläggande är ju att det bör vara en självklarhet att avla på endast friska illrar, med stamtavla, ordentlig sjukdoms historik, undvika illrar med ferpharm eller amerikansk härstamning samt risktecknade illrar. Nån stans måste man börja…men som läget ser ut nu där folk avlar för att det e kul att ta en kull eller för att honan e så söt, utan större koll på bakgrunden är för mig oacceptabelt och egoistiskt beteende. Skall man para sin iller skall man göra det eftersom man är säker på att man kommer tillföra något positivt till illerstammen. Vi behöver inga fler söta illrar, vad vi behöver är friska illrar, där normen inte är att de får nån typ av cancer vid 3-4 års ålder! Och som människa, och del av det släkte som valt att domesticera detta djur och fortsätta ha dem som husdjur har vi ett oerhört ansvar! Ett ansvar som vi inte bara kan vifta bort och ingorera!

JossanH
0

#7 jätte bra sara! Vore ju kalas om det kunde informeras och diskuteras på en betydligt högre nivå än det görs idag! håller helt med gällande att vi inte behöver fler söta illrar, utan friskare illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MarieB
0

Det var inte menat som någon pik mot dig personligen Sara eller något du sa, och det är inte menat som sura kommentarer mot själva idén att ha ett avelsråd.

Jag kan bara inte låta bli att konstatera att dylik organisering inom illervärlden har en viss historia av att sluta i splittring och bråk. Kanske man kunde försöka undvika det den här gången så det faktiskt blev något av det?

Fast egentligen borde jag inte lägga mig i överhuvudtaget eftersom jag inte har varit med i "loopen" på evigheter och alltså inte är insatt ett dugg i vad ni håller på med nu för tiden. Jag har fått intrycket av att 90-talet var en riktigt grälsjuk period, men numera verkar det vara rätt bra?

Så det var några tankar om hur jag tror man skulle kunna försöka undvika ännu en dikeskörning, med bakgrund av hur jag har upplevt illervärlden tidigare.

MarieB
0

#6: det kanske inte framgick lika tydligt i mitt svar att information går före regler.

Jodå, det var just det jag lade märke till och som inspirerade mig att skriva mitt inlägg ;).

Faxlin
0

Så mycket klokt har skrivits i denna tråd redan av både Sara och Jossan. Det som gör mig mörkrädd är att inte någon uppfödare verkar vara intresserad.

Helt klart måste det finnas vissa krav eller regler om man vill kalla det så för att detta med ett avelsråd ska fungera.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

illernettan
0

#12 Jag är intresserad men jag är något luttrad vid det här laget. Jag har varit med för länge och även dragit ett stort lass. Vi försöker inom SKILLS att få till vissa gundkrav på våra uppfödare. Vi anser att alla ska få komma med idéer och tips. Dessa ska sedan sammanställas för att presenteras i första hand för styrelsen för att sedan läggas ut som ett förslag. Det är mycket att tänka och alla tycker inte lika. Alltså måste alla kompromissa vilket inte alla är intresserade av. Därför tar det tid och tid är något jag är tvungen att hushålla med då jag har fler saker på G. Det är mycket att ta hänsyn till.

Som ni kanske har sett har jag lagt ut en efterlysning på hane till Estrella med dom mest basic krav som finns. Jag har ännu inte fått ETT svar. Beror det på att hanägarna inte är intresserade eller ställer jag för höga krav? Anser hanägarna att jag ställer för höga krav, ja, då är vi illa ute! Hittar jag inte någon är jag tvungen att ta första bästa  hane vilket inte känns bra. Gör jag det så föregår jag inte själv med ett gott exempel och just nu har jag gett mig den på att lyckas. Men tiden börjar rinna ut för mig och Estrella väntar inte på att jag ska lyckas. Så just nu känner jag mig bakbunden då jag vill följa våra råd/regler.

Jag efterlyser också ett neutralt avelsråd. Där fakta och information går före personligt tycke och smak. Är det någon som orkar att dra detta lass med att starta avelsråd, få ALLA att gemensamt gå ihop och dra åt samma håll: Jag är den förste att anmäla mig till det avelsrådet!

Men det jag funderar över är Jossans icke godkända valpar? Vem ska sitta och tala om för uppfödaren att du inte har godkända valpar? Vad är en icke godkänd valp? Vilka kriterier gäller där? Vad händer med icke godkända valpen? Ska den dö? För att den inte är godkänd?

Jag håller med MarieB, SaraE, JossanH och ÅsaF. Det behövs ett neutralt avelsråd!!!

Tack för ordet!

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

#12 o nej, jag menade att de valpar som uppfödaren själv anser inte är godkända för avel (brukar ju i regel vara 1 eller 2 valpar ur kullen som kanske ska få fortsätta just den linjen) inte under några omständigheter får avlas på för det kan förstöra så mycket för den uppfödaren och hela "projektet" (kan man kalla det så?).. Rådet är väl där för att förbättra och det kan endast ske om man håller koll och håller ordning på sina linjer… menar absolut inte att några bebisar ska dömmas ut! skrev nog lite otydligt.. får ursäkta mig med att jag hade lite bråttom.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

#13 AAhhh, då förstår jag.

VeronicaKahlbäck
0

Över fem år senare, fler tankar?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Blueshift
0

Nää.. jag tycker samma som då, om jag ska bemöda mig att ha en åsikt ;). Den enda egentliga skillnaden är väl att det bara är någon spillra till förening kvar nu?

JossanH
0

Jag står nog fast vid mina tankar såhär 5 år senare :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Jag är fortfarande luttrad Glad och instämmer så här fem år senare i mina tankar.

Assasi
0

Ni kanske ska hitta ett gemensamt mål med uppfödningen ni har, vilka ansvar ni har som uppfödare samt rekomendationer??

med mål menar jag att ;   inte avla för att "kulla" avla friska djur mentalt som fysiskt.

Med ansvar menar jag ; Den som inte har råd att ta ett sjukt djur till veterinären bör inte föda upp djur, att inte avla djur med risk att det utvecklar ärftliga sjukdomar p.g.a. dålig avel.

Med rekomendationer ; Att inte använda honor under en vis ålder, att alltid finnas tillhands för den som köper valp av er.

Så har de flesta föreningarna i sina avelsråd, åtminstone något liknande.

Men som #4 JossanH skriver så är ju de tankarna på väldigt god väg att bli en bra grund för er, eller hur??SkrattandeOskyldig

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Susan
3

Har missat den här tråden totalt men efter nu ha läst den så kan jag tycka att ett neutralt avelsråd vore ju inte helt fel. Men skulle nog vilja instämma med #5 man kommer mycket längre med att informera och utbilda än att sätta upp regler. Däremot kan jag tycka att man kan ha vissa punkter med grundläggande info om vad som kan vara bra att tänka på när man avlar.

Jag tror också ett kartläggande av våra linjer positiva som negativa egenskaper skulle vara till stor hjälp för våra uppfödare. Tycker själv att det är svårt att få en helhetsbild av sin avel när det inte finns sådan info att ta hjälp av.

Tyvärr så är det inte så många som håller på någon längre tid med att avla på illrar, så det är svårt att ta del av andras erfarenheter av linjerna längre tillbaka även andra erfarenheter. Vilket är väldigt tråkigt då det hade underlättat avelsplaneringar. Sen kan jag tycka att det är viktigt med stamtavla det ger ändå lite info om vad som finns bakåt.