Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 830 ggr
AnnaJosefine
0

Efter tömning av analsäckar

Hejsan!

Som jag tidigare skrivit så har ju Ossian varit och tömt sina analsäckar och jag undrar nu om man kan se något lite annorlunda beteende efteråt.

Bråken mellan Ossian och Caspian har tagit fart igen, dock ej i samma utsträckning. Det är fortfarande lite hesa läten och utfall mot varandra och Ossian vänder häcken till Caspian när det händer.

Däremot har Ossian börjat "punga" saker. Än är det bara pvc-röret och ena kanten på deras låda. Men är detta något som kan uppstå efter tömning av säckarna eller vad händer egentligen? Han är inte alls svullen på pungen och försöker inte "våldta" Caspian som han gjorde innan hans suprelorinchip verkade fullt ut när vi satte det i december -11.

Kan det vara så att chippet börjar avta eller ska jag börja tänka i binjuretumörsbanor? Tankarna börjar snurra här nu…

FerretCrow
0

Kan vara chippet som är påväg ur. är ju ingen garanti att det håller 2 år

AnnaJosefine
0

Ja, jag hoppas att det är det som händer. Jag avvaktar några dagar till och ser hur allt utvecklas.

JossanH
0

En hormonell obalans måste inte ha med binjuresjukdom att göra även om det är vanligt. Det kan ju vara så att Ossian fortfarande känner obehag efter tömningen och att det är därför han reagerar som han gör. Eller så är det en blandning av många olika saker som triggat igång detta beteende. Onda analkörtlar, att vara instängda på en begränsad yta, hösten, hormoner? Jag har tyvärr inga bra svar här..

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

Ja, det kan ju vara obehag. De går nog översnart isf.

Sen kan ju vara att hösten faktiskt är på gång. Även om de är i köket tills jag fått i ordning allt så har är jag ute och går med dem varje dag 1-2 gånger om dagen för att de ska få motion och stimulans när de far runt i buskar och bråttas i gräset eller springer så fort de bara kan så långt de kan, haha =)! Och de har att krypa i, klättra på och härja med i köket samt att jag aktiverar dem med aktiveringsleksaker där de får tänka till för att få godiset.

Fortsätter det luta mot att han faktiskt börjar bli brunstig så får jag åka in och ta ett hormontest och se vad som blivit av chipet helt enkelt.