Fungerar iller med igelkottar?
Hej, Jag har länge funderat på att skaffa en tamiller och läst om dom de sista månaderna och vart och hälsat på en kompis med iller och dom verkar ju vara det perfekta husdjuret om man vill ha lite fart i vardagen! Men sen finns det ju ett litet problem, kan man ha dom tillsammans med en afrikansk pygme igelkott? Illlar är ju trotts allt rovdjur tror ni eller vet ni om den skulle gå på Hedvig (familjens Afrikanska pygme igelkott) /Hannah

Jag har hört att vissa lyckats men om det varit ren tur har jag ingen aning om, hoppas någon vet mer!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

http://iller.ifokus.se/discussions/4e20c873d4ebea5cf6004f22-iller-och-igelkott
Här en tråd från tidigare, som någon nämner där skulle jag heller aldrig lämna dom ensamma, skulle vara något rädd att iller äter kotte..

En till med varierade svar: http://iller.ifokus.se/discussions/4d715dbbb9cb46224406cdb2-igelkott-och-iller
Det verkar ju som att det skulle kunna gå iallafall om man tar det lugnt och presenterar dom för varandra. Visst det kanske tar ett bra tag innan man kan låta dom vara tillsammans ensamma. Det verkar ju som om slumpen får bestämma. Eller i värsta fall att illern får gå på en del av husen och kotten i en annan. Vet du några uppfödare i Västa Götaland som har valpar nu? :)
Har ingen aning alls om hur kottar och illrar går ihop men den lilla reaktionen jag har sett fridolf ha på en vanlig igelkott dvs den som bor i komposten hos mina föräldrar så blir han lika livrädd varje gång. Kotten traskar lugnt fram till kattmaten som föräldrarna har fridolf tittar på den sniffar lite väser, kotten tittar på honom fridolf typ tassar till den då rullar kotten ihop sig till en boll och fridolf blir helt livrädd och skriker på den och skunkar…:P Nu när fridolf har lärt sig var kotten brukar hålla hus dvs i komposten och under deras altan så går han långa omvägar för att inte gå dit och stöta ihop med kotten.
Men alla djur är ju induviduella så en annan iller kanske är gör tuff mot en kotte. Fridolf brukar för övrigt inte vara en mes utan lite mer utav en tuffing så det är väl något med kotten som skrämmer honom för katten kaxar han sig rejält mot:P
#5 Kan berätta att Fridolfs syster Lyra är raka motsattsen.
Hon älskar att leta reda på dem, gräva fram dem och försöker överlyckligt, skuttande spela fotboll med dem. Det slutar alltid med att jag får bära henne därifrån, de stackars kottarna hajar ju inte att hon är glad att se dem.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Jag är en av dem som skrivit i de gamla trådarna.
Jag har tre igelkottar och det är några illrar som funkar hur bra som helst med dem, men sen är det då några som inte funkar alls. Och då menar jag inte funkar så att ifall de skulle få chansen så skulle de skada igelkotten på riktigt. De blir så triggade av lukten tror jag. Skulle skriva taggade men det var lite fånigt:)
En del blir väldigt störiga mot kottarna men det lägger sig efter en stund så de skulle man kunna lära att ha tillsammans, men jag har två som jag inte skulle kunna lära hur länge jag än försökte. De ska äta kotte helt enkelt, de har bestämt sig. Så de har helt klart kotte-förbud.
Sen har jag ju ingen i dagsläget som är så kotte-frälst som min Nolita var (bild i den gamla tråden). Hon hade ju den som sin valp eller nåt och de sov ofta tillsammans.
Här har du en annan bildtråd med Nolita, mina illervalpar och min dåvarande kotte tillsammans:)
www.igelkott.ifokus.se/discussions/4d713c2eb9cb46221d053030-kotte-pa-fest?4d7124afb9cb46214104721a-1
Där min kusins iller kommer ifrån bodde det en afrikans pygme igelkott iaf :)