Nytt om mixtjejerna
Tänkte skriva några rader om mixtjejerna, det är ett tag sedan sist ju. Båda mår jätte bra, och har blivit lite bättre på det här med att inte bitas. Visst Electra är fortfarande den lilla damen som kan bitas och gör det ganska så hårt, medan hennes syster Calypso blir bättre och bättre på att låta bli att ta till tänderna. Man kan ta i henne utan att hon ska leta efter händerna.
Båda började löpa för ca 5-6 veckor sedan, men då dom har löp jätte konstigt så har jag inte kunnat kastrera dom förren idag. Dom löpte som en vanlig tik dom första 10 dagarna, sen så gick dom tillbaka för att sedan börja löpa igen efter 14 dagar. Och sedan dess har dom då löpt, men totalt så har dom löp i 5-6 veckor, till saken hör också att Electra var och är väldigt dålig på att hålla sig ren, detta har jag fått göra på henne. Har fått tvättat av baken och bakbenen på henne var annan dag, hennes vulva var också ca dubbelt så stor som på en tamillertik. Calypsos vulva var inte riktigt lika stor, men även den var större än hos en tamillertik. Vet inte om detta är normalt för en mixtik då jag inte har erfarnhet av tikar när det gäller mixar. Den erfarenheten jag har gäller för hanar, den erfarenheten jag har nu för mixtjejer, det är det jag har lärt mig genom Calypso och Electra. Men nu är dom båda kastrerade iallafall så nu behöver jag inte oroa mig mer för att dom ska löpa ihjäls sig iallafall. Ska sen ta stygnen den 28/6 när jag ska chipa, vaccinera och vet.besiktiga Tiffanies valpar.
Jag håller fortsatt på att träna mixarna, men det blir inte så läng till då dom i början av juli ska tillbaka till sina uppfödare i Landskrona. Kan inte ha dom längre nu (har haft dom i ca 1 års tid nu), dels pga att tidsbrist men också pga utrymmesskäl. Och det är inte rätt mot dom att dom ska sitta i bur halva dagarna när mina är ute. Mina egna tjejer tycker inte om dom, och gaddar ihopa sig om dom skulle vara ute samtidigt. Så jag har ute Calypso och Electra tillsammans med sin bror Jazz, Nanooq, Sheere Kahn och Laban, får sen sätta in tjejerna vid 1-2 tiden på eftermiddagen för att kunna ta ut Lina, Tiffanie, Tilly och Agnez, annars funkar det inte. Har testat nu i nästan ett helt år med att få dom att gå ihopa, men det vill dom inte. Så jag har inget annat val än att låta dom komma hem till sin egen mamma Galadrie och deras syster Artemis.
Chistel.
Vad skönt att det gick bra och kastrera töserna i alla fall. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Ja, det har gått bra att kastrera dom, var och tog bort stygnen på Calypsos och Electras yttre tamponger idag när jag var och fick chipat, vaccinerat och vet.besiktigat Agnez valpar som ska flytta nu i midsommar. Ska sedan ta stygnen på dom båda den 28/7 när jag ska chipa, vaccinera och vet.besiktiga Tiffanies valpar som ska flytta i början av juli. Och det allt ser bra ut i sårena, får bara hoppas att dom inte fastnar med stygnen in täcket då det är stålstygn som dom är sydda med. Det brukar gå bra, men det kan ju hända, det får man vara uppmärksam på.