Rykte om ECE
Jag har fått höra att det har spridits ett rykte om att vi hade ECE i februari. Detta stämmer inte (vad vi vet) och om någon är intresserad mer i detalj av vad som egentligen hände så får ni höra av er direkt till oss via meddelande eller mail. Jag blir ledsen att ingen (förutom en person nu) har tagit upp det med oss utan bara antagit att så var fallet.
En kort förklaring. Våra illrar var lite dåliga i magen efter att ha träffat en annan iller för parning, men inget liknande ECE överhuvudtaget. Två av våra illrar dog kort därefter, men båda dessa var under utredning pga sjukdomar redan innan. Den ena fick lämna oss pga hjärtfel och vätskefylld buk m.m. Den andra var under utredning pga slöhet sen tre månader tillbaka men det var svårt att hitta vad som var fel. Vi gjorde därför obduktion på honom när han hade lämnat oss som visade ett sjukdomsförlopp som hade pågått en längre tid (månader) och som inte har med något sådant här att göra.
Så jag ber er, fråga innan ni sprider rykten!
Om någon vet något som vi har missat och som ändå tror att det kan ha varit ECE så vänligen kontakta oss så vi får vidta åtgärder. Vi har nåtts av det här ryktet idag och om det nu finns en eller flera av er som har trott sedan februari att vi hade ECE varför är det då ingen som har sagt något till oss? Ju snabbare det reds ut desto bättre måste det ju vara. Ska vi inte jobba tillsammans att försöka stoppa/minska spridingen av denna sjukdom? Vi vill ju självklart i så fall isolera våra illrar samt meddela de andra uppfödarna som vi i så fall troligtvis fick det av samt våra valpköpare.

Jag har också hört att ni haft möjlig ECE hemma.
Det kom på tal när jag (och Jossan) forskade runt om varför vi helt plötsligt satt med sex sjuka illrar, anledningen till att det var intressant i frågan är väl för att mina hannar har med illern som parades hos er att göra om jag inte minns fel?
Det finns flera faktorer som indikerar att våra illrar (mina och Jossans) hade ECE medans det finns lika många saker som talar emot.
För oss är det dock självklart att behandla det som en möjlig smittorisk.
Förstår inte varför det ska vara så attans tabu, ingen kan möjligt utesluta att en magsjuka efter kontakt med andra illrar inte är ECE.
Det visar sej så otroligt olika, vad jag minns var det bara en av mina fyra som hade den riktigt knallgröna karaktäriska färgen på avföringen och då inte under hela sjukdomsförloppet, två var sämre och två var det inte värre än att dom var lite slöare och hade annorlunda avföring mot vanligt.
Visst, ECE är känd för sin gröna avföring men egentligen är exakt samma typ av avföring bara ett tecken eller resultat av att något är fel i tarmarna, även om det nu råkar vara ett väldigt vanligt symtom på just ECE.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Hoppas personerna tar kontakt med er om disskutionerna och att detta reds ut. Vissa har tråkigt ibland och är avendsjuka och tror jag gör allt för att förstöra för andra =(
#1 Jag har skickat dig ett privat meddelande om det kring att dina illrar skulle ha träffat (?) hanen som vi hade hemma.
Vi har inte ens tänkt att det skulle vara ECE, men du tycker att om illrarna är lösa i magen (alltså inget extremt) så ska man ta åtgärder för det värsta och isolera dom ett år? Tolka det inte som något för eller emot din åsikt, jag bara undrar hur din tankegång går. Det händer ju ganska ofta vid stress osv att de blir lös i magen. Ska de då alltid isoleras? Jag menar rent allmänt. Vi tänkte inte alls att det kunde vara ECE eftersom ingen blev mer än lite lös och avföringen var vanlig färg etc. Vi hade då heller inte träffat andra än de två hanarna som vi använde för parning på väldigt länge och jag hoppas och tror att de skulle sagt något om de hade upptäckt något med deras illrar.
#2 Jo jag hoppas också jag får veta.

#3 Har svarat!
#4 Tack jag såg det nu. Ja en väldigt långsökt möjlighet kan man väl sammanfatta det som :)
Jag kan tillägga att det var stressigt och "konstigt" hos oss under den här tidsperioden pga att vi hade fuktskador och de fick komma och fixa hela vårt sovrum. Dra bort mattor, fläkt, konstiga lukter (mögel, lim) osv. Så här i efterhand har vi ju tänkt att vi borde försökt fått illrarna att vara någon annanstans då, men det är ju lite sent nu och inte alltid lätt att ordna.
Det verkar som det här är ett problem av typen som reklamen för Trippel cheese, från "jag läste att de var lite dåliga i magen" till "de var dåliga i magen" till "de hade eventuellt ECE" till "de hade ECE"
Vi ska sjävklart hålla ögon och öron öppna om det mot förmodan verkar vara ECE och uppskattar om folk hör av sig om de hör något också.

#7 Jag är ju inte så inne i "illervärlden" längre. Men jag har inte hört någonting om att ni skulle haft ECE.

nej jag har heller inte hört några rykten men visste ju om att ni haft dåliga illrar av sjukdomar och att det var stressmage på vissa under renoveringen
Jag har inte hört något rykte, men om det nu finns minsta lilla pyttiga chans att era illrar faktiskt kan ha haft/bar/bär på ECE, är det då itne bättre att ta det säkra före det osäkra och sätta era illrar i karantän?
För såvitt jag kan utläsa av det ni skrivit så kan ni inte vara helt 100 på det?
Hälsningar Malin
Jag tänker ju lite som Veronica och tänkte ge min syn på de frågeställningar i inlägg #3.
Ece är en väldigt svårdiagnosticerad sjukdom då vi inte bara kan åka in till veterinären, ta ett blodprov och få det bekräftat. Ece kan yttra sig på så många olika vis. många går på att andra illrar aldrig blivit smittade, eller att det var få illrar av många som träffade den potentiella smittokällan och alla blev inte sjuka.
Dessa argument håller inte i min värld. Hade de argumenten hållt i vått och torrt hade jag och Veronica inte haft något utbrott mellan våra illrar (mer om den historien finns i en egen tråd) då båda gängen gått på samma ytor som andra illrar och träffat andra illrar utan några som helst sjukdomssymptom, likväl blev 6 illrar sjuka i omgångar- alltså alla våra illrar som delat samma ytor.
"Det händer ju ganska ofta vid stress osv att de blir lös i magen. Ska de då alltid isoleras?"
För mig finns det vissa grundläggande saker att ta hänsyn till för att sätta sina illrar i karantän. Detta är hur jag tänker i detta:
* Har illrarna varit i indirekt eller direkt kontakt med andra illrar och därefter blivit dåliga.
*Har illrarna varit i indirekt eller direkt kontakt med illrar som varit utsatta för smittan.
* Har illrarna varit i indirekt eller direkt kontakt med illrar som visat symptom.
*Har illrarna blivit dåliga efter att ha varit i indirekt eller direkt kontakt med illrar som varit i kontakt med illrar som blivit dåliga efter tidigare möte.
För mig handlar allt om vid vilket tillfälle illern kan ha utsatts för smitta. Skulle mina illrar bli dåliga i magen utan att varit i någon som helst kontakt med andra illrar under flera månader hade jag inte satt illrarna i 8 månaders karantän. Då kan det i stort sett inte röra sig om ece.
Jag har haft mina illrar i karantän vid 3 tillfällen. Första gången var efter att jag haft saker som varit i kontakt med smittade illrar så jag satte mina i karantän. andra gången var efter att jag och Hanna hämtade Willa som varit i indirekt kontakt med illrar som inte visat några symptom men varit i kontakt med illrar som fört smittan vidare. Och tredje gången är nu när jag och Veronica fått alla våra illrar sjuka efter att de varit i indirekt kontakt med varandra.
Alltså är det endast denna gång som jag sett symptom på mina illrar.
Hur andra väljer att göra är ju förstås upp till dem, men det är så jag har valt att se på saken.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ece är ju även luftburet men det tänker inte folk på
#10 Vi har bara inte alls tänkt tanken att det kunde vara det förrän nu eftersom det fanns så mycket runt omkring som förklarade att de var lösa i magen. Självklart hade vi tänkt tanken om det var grönt eller på annat sätt "typiskt ECE" (och annat inte hade hänt samtidigt). Vem kan någonsin vara 100 % säker om man har varit i sammanhang där andra illrar finns, om det ibland inte visar sig alls och i bland väldigt små symptomer? Varken vi eller någon annan gissar jag. Av vad jag hört om inkubationstid så är den oftast 1-3 dygn, ibland ett par dagar längre och under den tidsrymden träffade vi ju en annan iller (ca 4 dygn tidigare). Ingen i det hemmet har visat några symptom enligt ägaren. Om vi går tre veckor längre tillbaka träffade vi en annan iller, samma där. Ingen vi har träffat efter har heller visat symptomer. Vi tar det här dock väldigt seriöst och vill inte att det ska finnas någon risk att någon liten blir smittad av något. Därför har vi bestämt att sätta våra i karantän i (minst) 8 månader från de var sjuka.
#11 Tack för att du skrev hur du tänker. Det är verkligen synd att det inte går att testa.
#12 Nej verkligen inte. Det kanske också är något som borde tänkas på när det är utställningar? Även om det har blivit mycket seriösare med spritning osv så är det ju inte ovanligt att det står burar nära varandra.

#13 ja så var ju fallet i danmark som står på deras forum. fär hade det varit en valp i en bur med dålig mage och båda som hade läger på vardera sida av buren har nu dåliga illrar.
#14 Men valpen hade lyckats bajsa så det kom in i den enes bur. Länka gärna till någon sida där man kan läsa att smittan är luftburen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Okej hade missat att det stänkt in i dom burarna brevid men ja min danska är ju inte den bästa =)

ECE är mig veterligen inte en luftburen smitta. Coronavirus som kan spridas på det viset drabbar typiskt så även luftvägarna, vilket det inte finns några indikationer på att ECE gör. ECE är en tarmbunden smitta som smittar fekalt-oralt, antingen direkt eller indirekt via smittade ytor, föremål osv.
När smittan är som mest aggressiv kan det nästan förefalla som om den vore luftburen, därav denna vanliga missuppfattning, eftersom den i sådana fall smittar så väldigt effektivt med liten mängd smitta via indirekta vägar. Så jag vill nog med andra ord påstå att texten i länken i #17 är felaktig.
Jag har inte sett att det publicerats några nya upptäckter angående detta, men vill man vara riktigt säker kan man maila någon i teamet på MSU.
Jag har heller aldrig hört att den skulle vara luftburen mer än av människor som dragit egna slutsatser om det.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag kan inte förstå varför man tror att ett sådant här rykte skulle uppstå av illvilja (jag har inte hört ett ord om att ni skulle haft ece innan ni tog upp det nu), varför skulle ngn vara avundsjuk och säga att de har sjuka illrar? Att få hem ece gör en inte till en dålig illerägare på ngt sätt. I vissa fall kanske man kunde tänkt efter före, men rent generellt så är det ngt som kan komma hem till vem som helst. Jag önskar verkligen att det slutade finnas ngt skamligt runt sjukdomen och att det slutade förnekas åt alla håll. Inte sagt att ni har eller inte har.
För övrigt håller jag med Jossan i vilka situatuioner det bör övervägas.
Och att det skulle vara luftburet tycker jag låter ganska orimligt.
#20 Jag vet inte riktigt vad som är riktat till oss eller rent allmänt, men om det var till oss så svarar jag :) Jag har aldrig påstått att det har uppstått av illvilja, att någon skulle vara avundsjuk eller så. Jag fick veta att det gick ett rykte om att vi hade haft ece och blev väldigt förvånad. Sen har det visat sig så här i efterhand att det inte var så spridet som jag trodde men eftersom vi inte visste alls vem som hade sagt det och vilka som trodde det så ville vi skriva "öppet". Det är absolut ingen skam i att ha ece hemma eller så. Det som vi tog illa upp av var att det gick ett ryckte om att vi hade ece och inte gjorde något åt detta. Det däremot är ett tråkigt rykte och det ville vi förklara att så var det inte.

Nej ganska allmänt, eller en kommentar till #2 :)
Bra, då förstår vi bättre hur du menade :)
Jag har inte heller hört några rykten, dessutom hade vi ju en träff i maj där alla illrar fick promenera osv och efter träffen ingen har rapporterat någon sjuk/ illamående iller, sen var det också valpträffen och några äldre illrar närvarande och ingen har rapporterat en illamående iller efteråt - om det var ECE skulle då inte iaf en enda iller närvarande vid träff bli sjuk?? bara en fundering från min sida :)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Det jag menade med nummer 2 är ju att vad har folk för andledning att sprida skit utan fakta. Jag skulle ju lätt kunna dra igång om att någon hör har diverse sjukdomar hemma fast så inte är fallet. Vad får man ut av det och varför görs det?

#24 Var inte det här efter den senare träffen? http://iller.ifokus.se/discussions/503090d3d4ebea7b030037a9-matvagrar-vad-gora
#26 jag tror nog att kredka menar efter träffarna i Solna.
#26/#27 Det tror jag också, vi har inte varit på någon illerträff sedan den i Solna i våras, samt vår egna lilla valpträff i början av juli. Den senare träffen (valpträffen) var alltså inget officiellt utan det var för dom vi känner som ville träffa våra valpar. Det var då några enstaka som tog med sina egna illrar.
#26 det var rapport efter träffen i Ånge och där fanns inte Doktor-och-Designer ;) och träffen i ånge var minst 2 månader efter sista träffen i Solna :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
#25 jag tror inte heller någon har spridit detta av illvilja. Ece kan som sagt slå väldigt olika och det är inte säkert att andra illrar reagerar. Se på mig och Veronica vi har träffat andra illrar som inte blivit sjuka men sedan blev alla våra det. Blev illrar sjuka efter träffen i ånge så har alltså illrar blivit dåliga i magen vid 2 tillfällen efter möte med illrarna i Ånge. Där har vi en gemensam nämnare. Jag tycker det är jättebra att ni Jessica tar era illrar i karantän och tar det säkra för det osäkra.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Då försöker jag igen efter att iFokus laggade och hela mitt lååånga inlägg försvann…!
#27,28,29 Jaha!:) Har inte koll på vem som närvarar vart.
-----------------------------------------------
Min syn på eventuell smitta;
Att illerägare har tagit smittan på allvar och hållit sin illrar i karantän eller aktivt valt att inte utsätta sina illrar för smittorisk har räddat illrar.
Att illerägare saknar kunskap och inte valt att sätta illrar i karantän när det inte gått att utesluta möjlig ECE har dödat och gett illrar bestående skador.
Så långt måste vi väl alla vara överens?
Illerträffar och utställningar gör ingen iller gladare utan är enbart för dess ägares skull, det kan vi väl med vara överens om?
Att det smittan överförs både vid direkt och indirekt kontakt lätt finns det obestridliga bevis för, att illrar har fått bestående skador och dött av ECE är även det sant.
Utbrottet kan skilja stort i karaktär beroende på individ; knappt märkbart till dödsfall. Lite lös i magen till grön, slemmig och rinnande avföring. Normalt intresse av mat och vatten till kaskadspyor och total matvägran. Osv, det här verkar åtminstone vara biten som ställer till det för folk.
Det finns dock ingen tvivel om att även detta är sanning då olika individer reagerar olika i ett och samma hem som utsatts för samma smittkälla.
När information framkommer som kan påverka något i mitt liv så väljer jag oftast att läsa mej in på ämnet eller åtminstone lyssna på dom vars kunskap jag litar på, varför är inte alltid så fallet?
Om man inte besitter relevant kunskap argumenterar man väl inte emot den som har det utan snarare försöker lära sej utav den?
--------------------------------------------------------
#3 Ja, om någon av mina illrar varit i kontakt med ev. smittbärare eller visat tecken på sjukdom efter kontakt med iller från annat hushåll skulle alla mina hållas i karantän.
Har ju mina i karantän nu efter insjuknande i juli, där alla inblandade blev dålig på ett eller annat vis. Finns massa argument att föra ifall jag inte skulle vilja acceptera möjigheten till ECE men eftersom det uppkom efter möte med andra illrar hanterar jag mina som möjliga smittbärare.
Jag ser på ECE på största allvar, jag skulle aldrig förlåta mej själv om jag utsatt mina eller andra illrar för smittorisk medvetet.
Bestämde mej redan -07 för att inte gå på träffar med illrarna iom riskerna.
Har åkt och kommer åka på utställningar men med största försiktighet.
De få illrar vi träffat har tillhört personer med samma syn på ev. smitta som jag men inte ens det hjälpte, i framtiden kommer ingen form av kontakt med utomstående förekomma.

#13 Ja självklart måste jag ju säga att det är super att ni väljer en tid med karantän! Kan inte handla om så lång tid nu heller eftersom det ev utbrottet var redan i februari.

En till sak, alla behöver inte bli smittade - en del har skydd av tidigare utbrott men om och när det slutar verka vet man inte.
#31 Jag tror inte det här var riktat direkt till oss, men vet inte riktigt. Vi hade som sagt inte en tankte på ECE av olika anledningar. De senaste dagarna när ECE har kommit upp har vi lyssnat på många olika åsikter, berättelser om egna erfarenheter, läst på ännu osv. Vi trodde verkligen inte det fanns en möjlighet att det vara ECE utifrån symptom, inkubationstid, m.m., men nu har vi fått veta mer som gör att det finns en liten liten risk att det kan vara det. Som försiktighetsåtgärd har vi därför satt illrarna i karantän samt informerat de vi vet att vi har träffat sen våra illrar var dåliga i magen.
#32 Tack! Nej vi tänkte köra på resten av året, men det är ju inte heller så jättelänge.
Eftersom jag har en tendens (har jag märkt) att bli förvirrad om vad som är riktat till oss (frågor etc) eller vad som är rent allmänna åsikter så har jag nu startat en tråd för allmän diskussion kring ECE. Jag skulle då uppskatta om den här tråden i fortsättningen handlar mer precis om detta fall och relaterade händelser, info m.m. och så skriver man i den andra för en allmän diskussion om hur man bör tänka etc. Tack på förhand!

#30 Vilken har vid 2 tillfällen blivit dåliga i Ånge?
#35 Jessica och Jörgens illrar och efter träffen som är länkat till här uppe har illrar blivit dåliga i magen. Alltså vid 2 tillfällen har illrar blivit sjuka efter att ha varit i kontakt med dessa illrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

efter att jag fick meddelande från jessica att det kan röras om ece och inte det dom först trode så ja mina kommer inte träffa andra illrar resten av året. men mysko att alla mina nykomlingar ej reagerat =/
Mina småttingar mår bra iallafall och de kommer från Midnattssolens.. :)
Men det är ändå bra att man ur säkerhets punkt isolerar illrarna från andra illrar utifall det skulle vara ECE..

#38 ja då kanske även valpköpare och alla som haft kontakt med oss tar sina i karantän så får vi verkligen stopp på detta. =)
#37 vilka som drabbas och hur de reagerar är som sagt extremt olika. Veronica hade tex fått hem en ny iller, som inte träffat andra illrar tidigare, och inga av hennes reagerade när han flyttade dit. Mina har träffat både willa, sanji, devlin och oliwer och inga har visat symptom. Ändå blev alla våra sjuka. #39 stopp på det kommer vi inte få, men man kan minska spridningen. Sedan är det ju upp till var och en och ta ställning till karantän eller inte.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#40 ja men hennes nya hade väl varit ensam iller sedan ett bra tag tillbaka så han har ju redan då haft karantän. jaja skitsamman illrar i karantän mer kan vi inte göra. och nej man får ej stopp sålänge inte alla sätter i karantän. alla valpköpare och alla mina illrar träffat har fått infon om detta
#41 ja, men det är ju det jag menar- inga av våra har någonsin visat att de skulle ha någon smitta likväl blev dom sjuka. Hur länge det smittar och hur länge en smittbärare kan smitta andra är ju omöjligt att veta. Det enda vi kan göra är ju vårt bästa. Mina illrar kommer sitta i karantän ett år. Jag tror vi skulle behöva hålla oss i karantän i ett par generationer för att det ens skulle vara möjligt att bli av med smittan, men inte ens det tror jag skulle hjälpa. Det verkar som att det kan ligga latent i kroppen och bryta ut vid tex stress. Detta har jag ingen grund för men skulle vara en möjlig anledning till varför våra blev sjuka. Men nu sitter jag här och fortsätter diskussionen i denna tråd.. sorry ts!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#42 du får fundera ut ett vaccin nu när du är mamma ledig ;)

#38 valpar som föds med det brukar inte visa symptom, men är smittbärare. Om det nu skulle vara ece.
#44 Det är bara ena valpen som är från i år, så det är ju bra att den andra (som inte är valp längre) inte visar några symptomer.
#37 såg nu att du bara tänkt ha dom i karantän året ut. Med tanke på att en av valparna smittat 2 andra illrar så borde karantänen räknas från valparna föddes då de verkar vara smittbärare (i fall av ece) och för att minimera risk för smittspridning bör de hållas i karantän minst 8-9 månader från valparnas födelse, annars spelar nog karantänen av dina djur inte så stor roll..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#46 Jag kommer att ha mina illrar i karantän tills i mars och på utställningen där kommer dom vara i eget rum. Har bett alla valpköpare att hålla karantänen oxå men ja jag kan ej tvinga dom till det men alla är positiv till det. Även några av dom jag bode med för ett tag sedan kommer ha karantän.

DEN som vill fortsätta diskutera ECE i andra avseenden än TS får hoppa över till den andra "fria" tråden.
TS har bett vänligt och även öppnat en ny tråd så var vänliga och respektera önskemålet :)
#47 Varför väljer du att bara ha dina Illrar i karantän i 6 månader? Dessutom säger du att smittan är luftburen och hur ska då ett enskilt rum under utställningen hjälpa mot smitta? Jätte bra TS att ni sätter era i karantän! :) Jag hade inte heller hört om detta :)

#49 räknar från att dom sist träffade andra illrar och inte dagens datum. Precis som ts gör ska det ju räknas från det inskjuknings datumet eller valparnas födsel så ja det blir isf Max början av februari om jag räknar så. Men enligt många här är ju det inte luftburet och där det står på internet inte stämmer så då är det ju ingen fara. Som sagt mina är i karantän och hur andra som träffat mig eller köpt valp av mig får själva välja. Vet att inte alla jag bodde med sist kommer ha sina i karantän men det är deras val. Mer frågor kan skickas på min uppfödar mail som jag kollar flera gånger om dagen.