Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1096 ggr
LindaBlue
3

Alla dessa små gummisaker!

Sedan hitteillern Mara börjat få frigång runt om i lägenheten har jag verkligen insett hur många, och små saker av gummi man har liggande ÖVERALLT!

Hur gör ni med era fjärrkontroller? Lägger dem i en låda eller något? Mara hoppade precis upp på det lilla bordet jämte mig, finfint, tänkte jag, där kan hon vara , bara en tom tallrik, en kaffekopp och musen. Musen ja… Tog bara två sekunder till hon försökte sno den och dra iväg med för att tugga i sig scroll- hjulet. Ok, bort med den, upp på TV- bänken, där gamla playstationet står oanvänt sedan länge, det är ju ok, för hon har inte visat sig vilja tugga på sladdar, och knapparna är av plast, men vänta nu… Så varför är hon så intresserad av handkontrollen? Just det, spakarna!

Tur att hon än så länge bara får gå under uppsikt, när inte vi är hemma  är hon i "sitt" rum, men hon kommer ge mig gråa hår! Foten i munnen

Bogey
2

Välkommen till illervärlden Tungan ute

Gråa hår har jag massor av och jag kan absolut inte tänka mig att det skulle bero på ålder som vissa elaka rykten vill antyda.Cool

JossanH
0

Har faktiskt aldrig haft problem med fjärrkontrollerna förrän vicente flyttade hit förra sommaren. När dom hade fri tillgång till hela lägenheten fick alla fjärrkontroller flyttas till ett skåp varje gång man lämnade tvsoffan, nu tar jag bort dem varje gång illrarna får vara lösa i huset.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
2

Jag tejpade fjärrkontrollena med bred genomskinlig tejp. Samma med kontrollpanelen på skrivaren.

Sara

Keen
1

Hihihi! Illrar och deras små "fetischer".
Dina gråa hår kommer nog föröka sej i början är jag rädd, vi har nog alla varit gråhåriga här. Men de växer snart bort och faller i glömska.Flört
Själv har jag haft gummifetischister och nylonfetischister inneboende, just nu en underklädesfetischist och en nykläckt skofetischist. Man blir en ofrivillig uppfinnarjocke när man skaffar iller. Men se det från den ljusa sidan, var gång du lyckas uppfinna en smart lösning kommer du känna dej som ett geni.
Jag lovar! Hihi!Skrattande

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Sarah
3

#4 eller så känner man sig som en komplett idiot eftersom illern kommer på hur man ska komma förbi lösningarna :) jag blir ständigt överlistad av mina monster :P

Neo_Sthlm
4

Illrar är smartare än människan! Vi serverar dom mat, vi ser till att dom får friskt vatten, vi städar efter dom, vi kan inte hindra dom från att göra det dom verkligen vill, vi går ut med dom, vi kliar och gullar med dom, vi köper massa leksaker till dom… Vem är det som är smart? ;) Bara att inse, dom har oss som leksaker! ;)

Keen
0

Den som ser sej som besegrad kommer alltjämt förbli överlistad.
Man är och förblir den listigaste sålänge man inte ger sej.Flört

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

LindaBlue
0

Det där med tejpen var smart, låter som något som hade platsat i en tråd med "du vet att du har iller när…" :D Finns det någon gammal sådan här måntro?

Jag har ju varit råttmänniska i många år, men den sista fick somna för ett tag sedan tyvärr, och även där var man ju tvungen att vara uppfinnarjocke lite grann, men ett nytt djurslag tar ju ett tag att komma underfull med vad de vill, kan, och hur man ska hindra dem…

Neo_Sthlm
3

Besegrad är man först när man ger upp! Det är en ständig kamp om vem som är smartast… Igår hade mina lyckats flytta på en rätt tung och hög leksak så dom kunde klättra ännu högre… Fråga mig inte hur dom hade puttat ca 5 kg ca 1.5 meter fram till stället.

LindaBlue
1

…och på tal om gråa hår…

Mara hade lyckats springa över tngentbordet och ändra något, så när jag skulle skriva å, ä och ö innan kom det bara paranteser och apostofer… Efter mycket fipplande med inställningar kom vi på den ljusa idén att starta om datorn, så nu funkar det, men ändå… :/

När m,an sen tittner på henne där hon ligger och sover sätter hon barupp en tass som för att säga "Lägg AV, jag har minsann inte gjort det där ni pratade om, och vem behöver å,ä och ö egentligen? Störtlöjligt!!"

UlrikaD
0

#10 Precis den inställningen fixar mina också jättebra. Fast det funkade inte att starta om datorn. 
Men däremot att hålla nere Caps och samtidigt trycka på tangenten ovanför F11. Då går allt tillbaka till normalt igen:)

[Nathalie62]
0

Hi hi så roligt att läsa om alla era små busars äventyr :-) vill gärna läsa mer :-D

Bogey
0

#10 & 11 Era illrar lyckas tydligen ändra tangentbordstyp från svenskt till nått annat, troligen engelskt. Om ni inte hittar tangentbordskombinationen så kan ni ändra tillbaka via kontrollpanelen eller om det finns ett litet icon/ruta nere till höger i systembrickan som det normalt står 'SV' i. För man musen över den så kommer texten "svenska" upp.

Har illrarna ändrat står det förmodligen 'EN' eller nått annat i rutan. Klicka där och ändra tillbaka till svenska 'SV'

LindaBlue
0

#13 Neeej, det funkade inte, men tack ändå, vi testade alla möjliga och omöjliga tangentbords- och språkinställningar. :/

JossanH
2

På tal om ändringar så hade jag en katt som ändrade så hela bilden på skärmen blev upp och ned.. måttligt kul att försöka klura ut hur man ändrade tillbaka genom att söka på nätet när bilden var upp och ned ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#15 Det måste ju vara lite i läge som att försöka felsöka hur man ställer tillbaka tangenterna när det inte går att skriva med dem. Istället för bokstäver kommer det bara massa tecken. Lätt att söka då:)

JossanH
0

#16 då kan man ju öppna en text och kopiera bokstaven man sedan vill skriva ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#17 Och det säger du nu!!

Jag bara svor högt istället. Fast andra gången de gjorde så hittade jag ett skrivbord man kunde klistra in i rutan så man inte behövde använda tangenterna.

Det var så jag hittade hur man tog bort det igen.

Tror illrarna bara vill säga, stäng av datorn och lek istället:)

JossanH
0

#18 du har ju inte frågat tidigare :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#19 Kunde ju inte maila….;)

LindaBlue
1

Idag ropade sambon innifrån badrummet (vi har precis illersäkrat det, trodde vi.). Han stod i duschen och hojtade "Kan du komma och släppa ut Mara från papperskorgen!?" Hon hade lyckats ta sig ner i papperskorgen, förmodligen genom att stå på "pedalen" så locket gick upp, och han hörde hennes dunkande när hon dunkade huvudet i locket från insidan. Jaja, tur att han hörde henne, tror inte jag tänkt på att leta där…

herostratos
0

hahaha, det där är så himla festligt i början. jag lärde mig att smutstvätt var inte kosher att ha nåbart för illern, för då låg strumpor och stringtrosor i hela huset… bred genmskinlig tejp över fjärrkontrollen som någon alldeles riktigt sade är utmärkt, och sådan har jag också satt på hörlurar, alltså precis vid metallpinnen du sticker in i telefonen, mp3n etc, gummit är liksom räfflat där och det är tydligen hur mysigt som helst att tugga på… öronproppar är det oskrivet förbud på att ens äga haha!

VeronicaKahlbäck
0

#21 Haha, typiskt en iller, ta sej in men inte ut :P

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus