Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1115 ggr
sarae
2

ECE i Danmark - heads up!

Tänkte bara ge en liten heads up gällande ECE (magsjukan - Coronavirus) som verkar dykt upp rätt aggressivt igen i Danmark efter Falster ildern. För er som varit eller planerar att åka på utställning/köpa eller sälja valp osv osv. så kan det i alla fall vara värt att tänka på!

http://ferretopia.eu/index.php?topic=7682.0

(även om folk i tråden på sedvanligt Danskt manéer aldrig kommer att erkänna att det är ECE, så kan man vara ganska så säker på att det är just det det är tal om eftersom inget annat ger de symptomen - och ja, ECE har de haft i måååånga omgångar i danmark, men aldrig erkänt det eftersom det skulle innebära slut på träffar, utställningar osv.. och det vore ju hemskt tråkigt… eller?)

JossanH
0

Tråkigt med smitta igen.. jag minns att danskarna inte hade någon smitta vid första utbrottet heller även att många illrar även då blev dåliga.. Hoppas att de med smittade illrar tar det här på allvar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
1

Ja… min smitta i 2010 kom mest troligt från Danmark faktiskt…  och sen smittades den ju tillbaka dit iom att jag sålde valpar dit innan jag visste att mina illrar hade ECE :( Men det var inte många som satte något djur i karantän där inte …

FerretCrow
0

#2 men dina valpköpare gjorde väl det iaf?

sarae
0

#3 Nix… inte en enda i Danmark. Däremot gjorde alla de i Sverige.

JossanH
0

Lite oroväckande att smittan verkar bli mer och mer aggressiv och det i kombination med att folk inte tar det på allvar kommer leda till ökad smittspridning. #3 man kan ju inte tvinga någon att ta sina djur i karantän men man kan informera. Det finns alltid de som slår ifrån sig smittan även om det finns en risk att smittan kommit från ett visst hushåll.. Det är inte alls kul att ha sina djur i karantän, men bättre det än sjuka djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#4 okej vad tråkigt =(

sarae
1

Ja.. jag var GANSKA verbal i Danmark gällande allvaret i situationen, men det togs inte seriöst av speciellt många (tills de blev drabbade själva - men endast en person satte då sina illrar, mig veterligen, i karantän). Däremot blev jag ett drygt år senare likväl stämplad som pestsmittad på utställningar där och folk vågade inte använda puffar de köpt från mig utan att tvätta dem innan ;) Mina illrar var antagligen de mest smittofria illrarna som fanns på de utställningarna då skulle jag snarare påstå.

FerretCrow
0

#7 haha jag har då aldrig fått sjukdommar av dina puffar =) Jag får bara begär virus av dom ;)

JossanH
0

#7 lite så blir det ju. Den som öppet går ut med att man har smitta är ju alla säker på har/har haft sjuka djur, medan de som ignorerar och slår det ifrån sig kan komma undan hur länge som helst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Usch då, vi som ska till Julefrittevitten. Men inga av mina två som deltog på Falster har haft grön avföring eller varit påverkade på något sätt. Men det är klart, mina sitter ju bakom butiken och jag låter dom inte få hälsa på andra illrar och ser till att ska någon hälsa på mina spritas det innan. Jag vill inte ha in ECE i min flock.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Blueshift
3

Det är jättebra att informationen kommer ut! Men tråkigt att det alltid blir så mycket kontroverser. Det bidrar bara till att onödig smittspridning fortsätter. Jag tycker också det är synd att det alltid blir konflikter kring huruvida det är ECE eller inte. Oavsett vad smittan är för något så är ju åtgärderna i princip desamma, och det är oavsett lika viktigt att man tar det på allvar.

HannaM
0

Det borde vara ett självklart val att isolera. När mina illrar varit i kontakt med saraes och det senare upptäcktes att det kunde ha funnits smitta där då så isolerade jag mina illrar i åtta månader helt utan att dom visat symptom. Jag tycker det är vansinnigt respektlöst mot andra att ignorera allvaret i sjukdomen och det faktum att ens djur kan vara smittbärare även utan symptom.

sarae
2

Kan även tillägga att mina illrar aldrig hade ECE liknande symptom…. de var lite konstiga i magen, men inget som skulle tyda på ECE, och de var aldrig sjuka. Men likaväl smittade de ner ett stort antal illrar och tog livet av flera stycken. Dessutom fick min Àmor ändå kroniska skador i tarmarna vilket ledde till hans alltför tidiga död, ett drygt år efter magsjukan (obduktionen bekräftar detta).

Så ja, illrar kan bära på ECE utan att defaktiskt sprutar grönt slemmigt bajs elle rhar några andra som helsta symptom.

JossanH
1

#12 ja jisses, jag och Hanna satte ju willa och marcello i karantän efter att ha varit och hämtat willa och då var det alltså efter att våra kommit i kontakt med dina som varit i kontakt med saras.. kanske överdrivet men jag vill inte vara orsak till vidare smittspridning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#14 Precis min åsikt. Hellre att göra så än att chansa och kanske ha ihjäl andra illrar.

Madde
0

Säger som alla andra självklart ska man sätta sina djur i karantän. Jag hade Xena som dog av ECE och efter det så höll jag mina illrar för mig själv länge och väl. Alla andra illrar utom den med smittan blev riktigt dåliga men klarade sig rätt bra ändå trots att en hade Lymfom.

Det är hemskt att se alla sina illrar bli så dåliga som dem blir av just ECE och verkligen inget man vill sprida vidare medvete heller. Så jag förstår verkligen inte hur danskar kan bete sig som dem gör.

Önskar att folk kunde få lite vett innanför pannbetet och tänka inte bara tänka på sig själv utan på andra oxå.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

emoflickan
0

Tycker också det är självklart med karantän. Det är nästan som om det vore lite "skamligt" att erkänna att man misstänker/har ece hos sina illrar. Har haft mina isolerade också. Första gången efter en illerträff i Gävle för ett antal år sedan, jättetråkigt att ha dom isolerade då ingen visade sjukdomssymptom samt att jag just då var väldigt aktiv i en förening och var med på mycket träffar och mässor men det var bara att inte ta med mina illrar. Sen som Jossan skrev så hade vi willa o hennes isolerade efter willa ev. kunde kommit i kontakt med smittan. Nu när Marcello & Vicente varit sjuka så får Willa inte träffa dom men om det är så att det var de som hade smittan så är såklart willa också en möjlighet. Jag träffar o andra sidan inga andra illrar så det blir inte så svårt o hålla henne undan andra illrar nu :)